کد خبر: ۱۹۲۲۴۹
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۳ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - 27 February 2021
میزان حق بیمه تولیدی شرکت‌های بیمه خصوصی فعال در بورس تهران در شش ماهه نخست سال جاری در رشته شخص ثالث به بیش از 55 هزار میلیارد ریال و میزان خسارت پرداختی آنها به 29 هزار و 500 میلیارد ریال رسید.

برای تمام صنایع معیارهایی برای سنجش ریسک، هزینه و درآمد ان وجود دارد. در صنعت بیمه نیز یکی از معیارهای سنجش عملکردشرکت‌ها، ضریب خسارت است.


به گزارش بانکداری ایرانی، این ضریب نشان دهنده هزینه کرد در حوزه خسارت نسبت به حق بیمه صادره است تا نشان دهد که شرکت‌ها در کنترل خسارت آیا توجه خاصی دارند یا خیر؟


در حقیقت، ضریب خسارت عبارت است از حاصل تقسیم هزینه خسارت واقع شده به حق بیمه عاید شده بر حسب درصد. این ضریب نشان می‌دهد که چند درصد از حق بیمه ها بابت خسارت خطرهای تحت پوشش به بیمه گذاران برگشت داده شده یا خواهد شد. در محاسبه این شاخص، کارمزد شبکه فروش و هزینه های اداری - عمومی دخالتی ندارد.


باید اضافه کرد که با توجه به اینکه حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد هزینه شرکت‌های بیمه درخصوص کارمزد فروش و هزینه‌های سربار اداری و پرسنلی است؛ بنابراین ضریب خسارت باید کمتر از ۸۰ درصد باشد تا شرکت بتواند در عملیات بیمه‌گری سود شناسایی کند. در غیر این صورت از درآمدهای غیربیمه‌گری باید سود به‌دست آورد و اگر در عملیات سرمایه‌گذاری دارای نقدینگی مناسب و مدیریت سرمایه‌گذاری بهینه نباشد به طور حتم آن شرکت با زیان مواجه خواهد شد.


یکی از نکات حائز اهمیت این است که در همه شرکت ها ، ضریب خسارت در پایان دوره باید محاسبه کرد و در میان دوره اطلاعات دقیقی ارائه نمی شود و فقط برای تحلیل داده های احتمالی مورد بررسی قرار می‌گیرند، لذا این گزارش و اطلاعات ارائه شده دقیق نیست چرا که شرکت های بیمه هنوز سال مالی خودرا به پایان نرسانده‌اند.


وضعیت ضریب خسارت 18 شرکت بیمه
در 9 ماهه منتهی به 30 آذر 1399 که شرکت های بیمه صورتهای مالی خود را بطور حسابرسی نشده ارائه کرده اند مشخص شد که مانگین ضریب خسارت شرکت های بیمه مورد محاسبه قرار گرفته 63 درصد بوده که نسبت به سال گذشته بارقم میانگین 62 درصد در حقیقت تفاوتی نداشته است.

 

بررسی وضعیت ضریب خسارت شرکت های بیمه در 9ماهه نخست سال 99

بر اساس این گزارش، در 9 ماهه نخست سال جاری بیمه معلم بالاترین رقم ضریب خسارت را به خود اختصاص داده است. بعد از آن بیمه ملت قرار با عدد 18 درصد و سپس بیمه میهن با 90 درصد قرار دارند.


این گزارش می فزاید که بیشترین رشد در سال 99 نیز متعلق به بیمه معلم با 72 درصد و بیمه ملت با 36 درصد بوده است. کمترین میزان ضریب خسارت به بیمه پاسارگاد با 22 درصد ، بیمه دی با عدد 36 درصد و بیمه کارآفرین با رقم 43 درصد قرار دارند.


علاوه بر این ، بیشترین کاهش متعلق به بیمه تجارت نو و سپس به بیمه اتکایی ایرانیان، ما و نوین تعلق داشت و شرکت های بیمه پاسارگاد، البرز، دی و کارآفرین در ردیف های بعدی قرار داشتند.

 

آمار کل ضریب خسارت صنعت بیمه در سال های قبل

 

بررسی وضعیت ضریب خسارت شرکت های بیمه در 9ماهه نخست سال 99

ضریب خسارت در مهمترین رشته بیمه گری ایران


بیمه شخص ثالث به عنوان مهمترین رشته بیمه گری ایران دارای ضریب خسارت 53 درصد در شش ماهه نخست سال جاری بوده است.


در حقیقت، میزان حق بیمه تولیدی شرکت‌های بیمه خصوصی فعال در بورس تهران در شش ماهه نخست سال جاری در رشته شخص ثالث به بیش از 55 هزار میلیارد ریال و میزان خسارت پرداختی آنها به 29 هزار و 500 میلیارد ریال رسید. این رقم نشان‌دهنده میانگین ضریب خسارت 53 درصد در این شرکت‌ها است که حاکی از شروعی پرسود برای سال جاری در رشته شخص ثالث است.


این در حالی است که به گفته معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی ضریب خسارت بیمه شخص ثالث در سال‌های قبل 114 درصد بوده‌است که نشان دهنده بهبود شرایط ضریب خسارت در سال های اخیر است.

لیلا فریادرس
خبرهای مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: