کد خبر: ۱۹۲۰۱۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۳ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - 22 February 2021
یک نماینده اوپک پلاس اعلام کرد ایران قرار است در نشست کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس در ماه میلادی آینده حضور پیدا کند.

 بانکداری ایرانی - یک نماینده اوپک پلاس اعلام کرد ایران قرار است در نشست کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس در ماه میلادی آینده حضور پیدا کند.

به گزارش ایسنا، ایران که به دلیل تحریمهای آمریکا از مشارکت در توافق کاهش تولید اوپک معاف شده است، از اعضای کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس نیست اما یک نماینده این گروه که مایل نبود نامش فاش شود، اظهار کرد: ایران در نشست سوم مارس (۱۳ اسفند) این گروه حضور خواهد داشت. وزیران اوپک و متحدانش شامل روسیه چهارم مارس برای تصمیم گیری درباره سطح تولید آوریل دیدار خواهند کرد.

حضور اعضای غیرعضو کمیته نظارتی مشترک وزیران در جلسات این کمیته غیرمعمول نیست و در گذشته هم کشورهای عضو اوپک نظیر لیبی و ونزوئلا در جلسات این کمیته حضور پیدا کرده اند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، با این حال حضور ایران در جلسات این کمیته کمتر متداول بوده است و در شرایطی انجام خواهد گرفت که احتمال تسهیل تحریمهای آمریکا علیه صادرات نفت ایران مطرح است. اگر حجم قابل توجهی از صادرات نفت ایران به بازار جهانی برگردد، تلاشهای اوپک برای حذف مازاد ذخایر نفت که در دوران پاندمی ویروس کرونا به وجود آمد را پیچیده خواهد کرد.

تحلیلگران غربی می گویند اگر تحریمها برداشته شوند، ایران می تواند در مدت چند ماه تولیدش را از ۲.۱ میلیون بشکه در روز فعلی به ۳.۸ میلیون بشکه در روز که سطح تولید پیش از تحریمها بود، افزایش دهد. موسسه تحقیقاتی "ریستاد انرژی" پیش بینی می کند اگر تحریمها برداشته شوند، سطح تولید نفت ایران تا سال ۲۰۲۳ از چهار میلیون بشکه در روز فراتر خواهد رفت. موسسه FGE هم انتظار دارد تولید نفت ایران تا سال ۲۰۲۵ از مرز چهار میلیون بشکه در روز عبور کند و در حدود پنج میلیون بشکه در روز ثابت بماند و سپس در سال ۲۰۳۷ رو به کاهش بگذارد.

تحریمهای آمریکا علیه ایران در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ تشدید شدند و اگرچه جو بایدن، رییس جمهور فعلی آمریکا لحن آشتی جویانه ای داشته است اما مقامات ارشد دولتش اعلام کرده اند واشنگتن درباره توافق با ایران تصمیم سریعی نخواهد گرفت.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: