کد خبر: ۱۹۱۵۱۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۷ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - 08 February 2021
رصد آماری سبد وارداتی ایران تا پایان دیماه ۹۹ نشان می دهد، ۱۹.۷ میلیون تن کالای اساسی به ارزش ۹.۸ میلیارد دلار در ۲۵ گروه کالایی وارد کشور شده است. بنابر آمارها، میزان واردات گندم در مقایسه با آمار صفر درصدی واردات این کالا در سال گذشته، حکایت از رشد ۱۰۰ درصدی دارد. این درحالی است که واردات «تخم مرغ» در این بازه زمانی صفر گزارش شده است.

رصد آماری سبد وارداتی ایران تا پایان دیماه ۹۹ نشان می دهد، ۱۹.۷ میلیون تن کالای اساسی به ارزش ۹.۸ میلیارد دلار در ۲۵ گروه کالایی وارد کشور شده است. بنابر آمارها، میزان واردات گندم در مقایسه با آمار صفر درصدی واردات این کالا در سال گذشته، حکایت از رشد ۱۰۰ درصدی دارد. این درحالی است که واردات «تخم مرغ» در این بازه زمانی صفر گزارش شده است.


به گزارش راه امروز:‌ براساس آمار اعلامی از سوی گمرک، تا پایان دیماه سال ۹۹ حجم تجارت خارجی کشور ۱۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش ۵۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده است. جزئیات آماری بیانگر این است که از این رقم ۹۴ میلیون و ۵۴۱ هزار تن به ارزش ۲۸ میلیارد و ۶۳ میلیون دلار سهم صادرات و ۲۸ میلیون و ۲۴۹ هزار تن به ارزش ۳۰ میلیارد و ۶۳۹ میلیون دلار سهم واردات بوده است.

 

حجم واردات ۲۵ گروه کالایی تا پایان دیماه ۹۹

رصد جزئیات آماری ۲۵ گروه کالایی نشانگر این است که تا پایان دهمین ماه از سال جاری در مجموع ۱۹.۷ میلیون تن کالای اساسی به ارزش ۹.۸ میلیارد دلار در ۲۵ گروه کالایی وارد کشور شده است. سهم کالاهای اساسی از سبد وارداتی کشور از ابتدای سال تا پایان دی ماه از لحاظ وزنی حدود ۷۰ درصد بوده است. همچنین براساس آماری که روز گذشته رئیس کل گمرک ایران، اعلام کرد،۴.۵ میلیون تن از کالاهایی که تا شنبه در بنادر کشور وجود دارد کالاهای اساسی است که به قبض انبار منتهی شدند؛ ۱۶ فروند شناور است که در اسکله در حال تخلیه هستند و ۵۰۰ هزار تن کالای اساسی به همراه دارند و ۱۴ شناور در لنگرگاه هستند که ۶۰۷ هزار تن کالای اساسی در آنها وجود دارد. اما کالاهای پیشتاز در واردات کدامند؟ بر اساس اعلامی گمرک ، ۸۵ درصد کالاهای وارداتی شامل «ماشین‌آلات»، «مواد اولیه» و «کالاهای واسطه‌ای» و موبایل نیز بیشترین واردات را در میان اقلام مصرفی را به خود اختصاص داده است.

ذرت
به گزارش «راه امروز»، رصد آماری کالاهای وارداتی تا پایان دیماه سال ۹۹ نشان از این دارد که «ذرت» با وزن ۸ میلیون و ۵۲۸ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۱۳۶ میلیون دلار، سهم بیش از ۳۰ درصدی از کل واردات را داشته است. این درحالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۷ میلیون و ۷۴ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۳۹۳ میلیون دلار از این محصول وارد شده که نشان از رشد ۲۲ درصدی واردات این کالا از نظر ارزشی دارد.
گندم
اما کدام کالا در رتبه دوم لیست وارداتی ایران قرار دارد؟ بررسی آمار نشان می دهد،«گندم» سهم ۹.۶۸ درصد از سهم واردات را به خود اختصاص داده، چراکه واردات این کالا در بازه زمانی ابتدای سال تا دیماه سال جاری، ۲ میلیون و ۷۲۳ هزار تن به ارزش ۷۵۲ میلیون و ۸۶۳ هزار دلار گزارش شده که در مقایسه با آمار صفر درصدی واردات این کالا در سال گذشته، حکایت از رشد ۱۰۰ درصدی دارد.

انواع دانه‌های روغنی
بنابر آمارهای منتشر شده، «انواع دانه‌های روغنی» با ۷.۰۸ درصد سهم در لیست واردات، جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است. میزان واردات انواع دانه‌های روغنی از ابتدای سال تا پایان دیماه سال ۹۹، یک میلیون و ۹۹۲ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۳۷ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته، حاکی از افت ۴ درصدی است. واردات دانه‌های روغنی سال گذشته با وزنی بالغ‌بر ۲ میلیون و ۱۹۲ هزار تن و ارزش یک میلیارد و ۸۳ میلیون دلار صورت گرفته است.
جو
چهارمین کالای که در سبد وارداتی ایران در مدت یاد شده قرار گرفته «جو» با سهم ۵.۲۵ درصد است. واردات این کالا از ابتدای سال تا پایان دیماه، یک میلیون و ۴۷۶ هزار تن به ارزش ۳۶۱ میلیون و ۷۵۴ هزار دلار بوده است. آمارها نشان می‌دهد، واردات این محصول در مدت زمان مشابه سال ۹۸ سه میلیون و ۵۲ هزار تن به ارزش ۷۷۵ میلیون و ۹۶۱ هزار دلار بوده است و این آمار، افت ۵۳ درصدی ارزش دلاری واردات این کالا را نشان می‌دهد.


کنجاله سویا
اما واردکنندگان ایرانی تا پایان دیماه چقدر «کنجاله سویا» وارد کرده اند؟ آمارها گویای این است که این محصول با ۴.۸۵ درصد از سهم واردات، رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است. واردات این کالا از ابتدای سال تا پایان دیماه ۹۹، برابر با یک میلیون و ۳۶۵ هزار تن به ارزش ۵۷۸ میلیون و ۵۲۱ هزار دلار بوده، این در حالی است که مطابق آمارها، واردات این محصول در مدت زمان مشابه سال ۹۸، یک میلیون و ۹۰۳ هزار تن به ارزش ۸۲۹ میلیون و ۳۴۳ هزار دلار بوده و حاکی از افت ۳۰ درصدی ارزش دلاری واردات این کالا است.
شکر خام
کالای بعدی در لیست واردات، «شکر خام» با سهم ۳.۵۶ درصد است. این کالا از ابتدای سال تا پایان دی ماه سال جاری، یک میلیون و هزار تن به ارزش ۳۶۴ میلیون و ۱۴۳ هزار دلار واردات داشته است که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته، ۳۷ درصد افت را نشان می‌دهد، طبق آمار واردات شکر خام تا پایان دی‌ ماه سال ۱۳۹۸، بالغ‌بر یک میلیون و ۶۴۸ هزار تن به ارزش ۵۷۷ میلیون و ۷۴۲ هزار دلار بود است.

روغن‌های خوراکی نیمه‌جامد، مایع و خام
اما ببینم روغن‌های خوراکی نیمه‌جامد و مایع و خام که در چند ماهه اخیر بازار آن با چالش جدی مواجه شده است، در ابتدای سال تا پایان دیماه ۹۹ چقد وارد کشور شده است. آمارها گویای این است که این کالا ۳.۰۴ درصد از سهم واردات را به خود اختصاص دادند. مطابق آمارها، واردات روغن‌های خوراکی درمدت یاد شده، ۸۵۳ هزارتن به ارزش ۷۲۱ میلیون دلار بوده است. این در حالی است که آمارها نشان می‌دهد، واردات این محصول در مدت زمان مشابه سال ۹۸ یک میلیون و ۴۱۱ هزارتن به ارزش یک میلیارد و ۸۳ میلیون دلار بوده و حاکی از افت ۳۳ درصدی ارزش دلاری واردات این کالا است.


برنج
از دیگر کالاهای اساسی که این روزها در بازار ایران با جهش قیمت مواجه شده است، «برنج» است. رصد سبد وارداتی ایران نشان می دهد، برنج سهم ۲.۸۱ درصدی از کل واردات ایران را در این مدت به خود اختصاص داده است. این کالا از ابتدای سال تا پایان دیماه سال جاری، برابر با ۷۸۹ هزارتن به ارزش ۷۲۰ میلیون و ۶۱۵ هزار دلار واردات داشته که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته، ۴۸ درصد افت را نشان می‌دهد. طبق آمارها، واردات برنج تا پایان دی‌ماه سال ۱۳۹۸، برابر با یک میلیون و ۳۴۴ هزارتن به ارزش یک میلیارد و ۳۹۳ میلیون دلار بوده است.

روغن پالم
«روغن پالم» با ۱.۰۹ درصد از سهم واردات، در رتبه بعدی قرار دارد. واردات این کالا بالغ‌بر ۳۰۶ هزار تن به ارزش ۲۲۹ میلیون و ۷۲۲ هزار دلار بوده و در مقایسه با آمار ۴۵۵ هزارتن به ارزش ۲۸۵ میلیون و ۴۴۰ هزار دلار در مدت زمان مشابه سال گذشته، ۲۰ درصد افت داشته است.

کودهای شیمیایی
کودهای شیمیایی رتبه دهم واردات کالا به کودهای شیمیایی با ۰.۷۸ درصد از سهم واردات تعلق دارد. واردات کودهای شیمیایی از ابتدای سالجاری تا پایان دی ماه ۹۹، برابر با ۲۲۰ هزار تن به ارزش ۱۳۱ میلیون و ۹۵۵ دلار گزارش شده که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته، ۵۳ درصد افت ارزش داشته است، مطابق آمار واردات کودهای شیمیایی از ابتدای سال تا پایان دیماه ۱۳۹۸، برابر با ۵۱۶ هزار تن به ارزش ۲۷۹ میلیون و ۱۷۶ هزار دلار بوده است.


خمیر کاغذ
«خمیر کاغذ» هم با سهم ۰.۷۵ درصدی از واردات، رتبه بعدی را به خود اختصاص داده است. این کالا از ابتدای سال تا پایان دیماه سا لجاری، ۲۱۱ هزار تن واردات داشته و ارزش دلاری آن، ۱۶۲ میلیون و ۴۹۶ دلار بوده است. این در حالی است که در مدت زمان مشابه سال گذشته، واردات این کالا ۱۹۲ هزار تن به ارزش ۱۷۸ میلیون و ۳۰ هزار دلار بوده که حاکی از افت ۹ درصدی در ارزش واردات این کالاست. «کاغذ چاپ و تحریر» ۰.۶۰ درصد از سهم واردات از ابتدای سال تا پایان دی ماه سال جاری بوده که بالغ‌بر ۱۶۹ هزارتن به ارزش ۱۵۶ میلیون و ۴۹۷ هزار دلار بوده است، که افت ۴۸ درصدی در واردات این کالا را نشان می‌دهد، مطابق آمار واردات این کالا در مدت زمان مشابه سال گذشته، ۲۹۹ هزار تن به ارزش ۲۹۹ میلیون و ۴۰۶ هزار دلار بوده است.


حبوبات
«حبوبات» با سهم ۰.۵۳ درصد، رتبه بعدی را در آمار واردات به خود اختصاص داده که ۱۴۹ هزارتن به ارزش ۱۲۱ میلیون و ۵۲۶ هزار دلار وارد شده است. این کالا با رشد ۷درصدی ارزش در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته روبه‌رو بوده که در این مدت، واردات آن ۱۳۷ هزارتن به ارزش ۱۱۳ میلیون و ۸۹۰ هزار دلار بوده است.

لاستیک سنگین
رتبه بعدی واردات به «لاستیک سنگین» با سهم ۰.۲۳ درصدی تعلق دارد که واردات آن بالغ‌بر ۶۳ هزارتن به ارزش ۲۳۰ میلیون و ۹۴۲ هزار دلار بوده است. این در حالی است که مطابق آمار، در مدت زمان مشابه سال گذشته، واردات لاستیک سنگین ۱۷۱ هزارتن به ارزش ۵۵۷ میلیون و ۳۹۵ هزار تن بوده است و مقایسه این آمار، حاکی از افت ۵۹ درصدی ارزش این کالا در طول یک سال گذشته است.

چای خشک
«چای خشک» با سهم ۰.۱۸ درصدی، رتبه بعدی را به خود اختصاص داده، که واردات این کالا از ابتدای سال جاری تا پایان دیماه سالجاری، برابر با ۵۱ هزار تن به ارزش ۲۵۶ میلیون و ۶۷۰ هزار دلار بوده است. واردات این کالا در طول یکسال گذشته با ۲۶ درصد افت مواجه بوده، مطابق آمار در مدت زمان مشابه سال گذشته منتهی به دیماه، چای خشک ۷۰ هزار تن به ارزش ۳۴۶ میلیون و ۸۵۲ هزار دلار وارد شده است.

ماشین‌آلات تولیدکننده کالاهای اساسی
رتبه بعدی به «ماشین‌آلات تولیدکننده کالاهای اساسی» با ۰.۱۴ درصد سهم واردات تعلق دارد که از ابتدای سالجاری تا پایان دیماه سال جاری، بالغ‌بر ۴۰ هزارتن به ارزش ۳۹۳ میلیون و ۵۰۷ هزار دلار وارد شده که در مقایسه با آمار ۳۹ هزار تنی به ارزش ۴۰۵ میلیون و ۸۳۳ هزار دلار مدت زمان مشابه سال گذشته، با ۳ درصد افت ارزش مواجه شده است.

گوشت قرمز سرد
از دیگر اقلام وارداتی گوشت قرمز سرد (سنگین) است که با ۲۷ هزارتن به ارزش ۱۱۸ میلیون و ۱۳۰ هزار دلار، ۰.۱۰ درصد از سهم واردات از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه را به خود اختصاص داده است. این کالای مصرفی در این مدت با ۷۷ درصدی افت ارزش در واردات مواجه شده است. واردات این کالا در مدت زمان مشابه سال گذشته، برابر با ۱۲۵ هزار تن به ارزش ۵۱۱ میلیون و ۲۱۵ هزار دلار گزارش شده است.

دارو و تجهیزات و ملزومات ضروری پزشکی
«دارو و تجهیزات و ملزومات ضروری پزشکی» ۰.۰۴ درصد از واردات از ابتدای سال تا پایان دی ماه بوده و واردات این کالا بالغ‌بر ۱۲ هزارتن به ارزش یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار بوده است. واردات دارو و تجهیزات در مدت زمان مشابه سال گذشته، ۲۲ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۲۹ میلیون دلار بوده ، این آمار حاکی از افت ۳۳ درصدی واردات این کالا در طول یک سال گذشته است.
کره
رتبه بعدی لیست واردت به «کره » با بسته‌بندی و سهم ۰.۰۳ درصدی این کالا تعلق دارد که از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه، بالغ بر هفت هزار تن به ارزش ۳۸ میلیون و ۹۲۶ هزار دلار وارد شده و با افت ۸۷ درصدی در طول یک سال مواجه بوده است. طبق آمار، واردات این کالا در مدت زمان مشابه سال گذشته، بالغ‌بر ۴۶ هزار تن به ارزش ۲۸۹ میلیون و ۳۷۵ هزار دلار بوده است.


انواع بذر
«انواع بذر» با ۰.۰۲ درصد از سهم واردات، در رتبه بعدی قرار دارد که واردات آن از ابتدای سال تا پایان دیماه سال جاری، بالغ‌بر پنج هزار تن به ارزش ۶۹ میلیون و ۳۹۰ هزار دلار بوده و در مقایسه با آمار ۱۵ هزار تنی به ارزش ۱۶۲ میلیون و ۶۲۶ هزار دلار در مدت زمان مشابه سال گذشته، با افت ۵۷ درصدی ارزش مواجه شده است.

گوشت قرمز سبک گرم
رتبه بعدی لیست واردات، گوشت قرمز سبک گرم با ۰.۰۲ درصد از سهم واردات است. واردات این کالا از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه، بالغ‌بر چهار هزار تن به ارزش ۲۸ میلیون و ۹۰۱ هزار دلار بوده و و با افت ۸۱ درصدی ارزش در طول یک سال مواجه شده است. مطابق آمار، واردات این کالا در مدت زمان مشابه سال گذشته، ۲۳ هزار تن به ارزش ۱۵۴ میلیون و ۳۶۵ هزار دلار بوده است.


کاغذ روزنامه
«کاغذ روزنامه» با ۰.۰۲ درصد از سهم واردات، در رتبه بعدی قرار دارد. این کالا از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه، بالغ‌بر شش هزار تن به ارزش چهار میلیون و ۱۶۹ هزار دلار وارد شده و در مقایسه با آمار ۴۴ هزار تنی به ارزش ۳۵ میلیون و ۳۹۴ هزار دلار در مدت زمان مشابه سال گذشته، با ۸۸ درصد افت ارزش مواجه شده است.

سموم تکنیکال شیمیایی
رتبه بعدی لیست واردات به «سموم تکنیکال شیمیایی» با سهم ۰.۰۲ درصدی تعلق دارد. واردات این کالا از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه، بالغ بر شش هزار تن به ارزش ۶۶ میلیون و ۹۸۲ هزار دلار بوده است. مطابق آمار، واردات این کالا با ۵۹ درصد افت ارزش در طول یک سال مواجه بوده، که از ابتدای سال ۱۳۹۸ تا پایان دی ماه این سال، بالغ‌بر ۱۵ هزار تن به ارزش ۱۶۴ میلیون و ۷۱۰ هزار دلار وارد شده است.
شیر خشک
«شیر خشک اطفال» هم از دیگر اقلام مصرفی مورد نیاز بوده که در لیست واردات، ۰.۰۱ درصد سهم را به خود اختصاص داده است. بنابرآمارها از ابتدای سال تا پایان دی ماه، وارداتی بالغ‌بر دو هزار تن به ارزش ۲۹ میلیون و ۶۳۲ هزار دلار داشته است که در مقایسه با آمار چهار هزار تنی به ارزش ۳۵۰ میلیون و ۶۶ هزار دلار مدت زمان مشابه سال گذشته، حاکی از افت ۱۵درصدی ارزش است.

داروهای دامی
داروهای دامی ضروری از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه، بالغ‌بر ۴۰۳ تن به ارزش ۵۳ میلیون و ۶۹۸ هزار دلار وارد شده‌اند. مطابق آمار، واردات داروهای دامی ضروری در طول یک سال با هفت درصد افت ارزش مواجه بوده است که از ابتدای سال ۱۳۹۸ تا پایان دی ماه این سال، بالغ‌بر ۸۲۷ تن به ارزش ۵۷ میلیون و ۹۵۹ هزار دلار واردات داشته است.
گوشت مرغ
اما ببینم در مدت یاد شده، میزان واردات «گوشت مرغ» چقدر بوده است؟ رصد آمارها بیانگر این است که از ابتدای سالجاری تا پایان دیماه، برابر با ۱۱۲ تن به ارزش ۲۰۳ هزار دلار وارد شده است. این کالا در مدت زمان مشابه سال گذشته، وارداتی بالغ‌بر یک هزار و ۵۱۵ تن به ارزش دو میلیون و ۷۲۶ هزار دلار داشته و با افت ۹۳ درصدی در طول یک سال مواجه شده است.
تخم‌مرغ
و اما تخم‌مرغ به عنوان یک کالای مصرفی و مهم تا پایان دیماه چه سهمی در سبد وارداتی ایران داشته است؟ لیست وارداتی ایران نشان می دهد که این کالای مصرفی در آخرین ردیف از لیست ۲۷ عددی واردات قرار گرفته، که از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه وارداتی نداشته است. این در حالی است که تخم‌مرغ با افت ۱۰۰ درصدی واردات در طول یک سال روبه‌رو بوده؛ چراکه از ابتدای سال ۱۳۹۸ تا پایان دی ماه این سال، واردات این کالای مصرفی ۲۴۹ تن به ارزش ۳۷۲ هزار دلار گزارش شده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: