کد خبر: ۱۹۰۹۸۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - 30 January 2021
رئیس صندوق سرمایه گذاری عربستان گفت احتمال فروش بیشتر سهام آرامکو در آینده در صورت مساعد بودن شرایط بازار وجود دارد.

بانکداری ایرانی- رئیس صندوق سرمایه گذاری عربستان گفت احتمال فروش بیشتر سهام آرامکو در آینده در صورت مساعد بودن شرایط بازار وجود دارد.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در روز پنجشنبه اعلام کرد شرکت آرامکو طبق برنامه خود برای تقویت صندوق ثروت حکومتی این کشور، سهام بیشتری را به فروش می رساند.

بزرگترین شرکت نفت جهان در اواخر 2019 عرضه اولیه سهام خود را که بزرگترین عرضه اولیه سهام در دنیا بود، به پایان رساند و 25.6 میلیارد دلار به دست آورد. فروش بیشتر سهام این شرکت، در آمد آن را به 29.4 میلیارد دلار رساند.

درآمد فروش سهام آرامکو به صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان منتقل شد تا صرف تغییر اقتصاد عربستان و دور شدن آن از درآمدهای نفتی شود.

بن سلمان در کنفرانس سرمایه‌گذاری آینده عربستان گفت:« در سال‌های آینده سهام بیشتری از آرامکو ارائه خواهد شد و این پول به صندوق سرمایه‌گذاری عمومی منتقل می‌شود». وی گفت ذخایر این صندوق در داخل و خارج سرمایه‌گذاری خواهد شد.

بن سلمان همچنین گفت علاوه بر درآمد فروش سهام آرامکو، پروژه هایی مثل پروژه گردشگری دریای سرخ و طرح پانصد میلیارد دلاری منطقه نئوم به افزایش سرمایه‌های این صندوق کمک می‌کنند.

رئیس صندوق سرمایه گذاری عربستان گفت احتمال فروش بیشتر سهام آرامکو در آینده در صورت مساعد بودن شرایط بازار وجود دارد. ارزش سهام آرامکو 0.14 درصد در روز پنجشنبه پایین آمد و به 37.75 ریال (9.26 دلار) رسید. ارزش شرکت آرامکو در حال حاضر به 1.86 تریلیون دلار می رسد.

عرضه اولیه سهام آرامکو ستون طرح های متنوع سازی اقتصاد عربستان با هدف جذب سرمایه‌گذاری خارجی بوده است. طرح 400 میلیارد دلاری صندوق سرمایه گذاری عمومی برای افزایش ذخایرش تا یک تریلیون دلار تا سال 2025، آن را تبدیل به یکی از بزرگترین صندوق‌های ثروت حکومتی در دنیا می‌کند.

تحلیلگران و بانک‌ها می‌گویند سرمایه‌گذاری و توسعه طرح‌های این صندوق نیاز به حجم زیادی از سرمایه‌گذاری خارجی دارد. عربستان ده‌ها میلیارد دلار سرمایه از بانک‌های بین المللی طی چند سال گذشته جذب کرده ولی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی آن در سطح پایینی قرار دارد.

عربستان در سال گذشته میلادی ضربه سختی از بحران کرونا و سقوط قیمت نفت خورد. هنوز هم نیمی از درآمد عربستان از فروش نفت می‌آید.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: