کد خبر: ۱۹۰۲۰۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۱ - ۲۷ دی ۱۳۹۹ - 16 January 2021
بیمه سینا در سال 99 با یک برنامه منسجم حرکت کرد و توانست با مد نظر قرار دادن اصول مدیریت ریسک، کاهش سهم رشته‌های زیان‌ده و رشد فروش بیمه‌های عمر و حوادث، ضمن بهینه کردن پرتفوی خود، به نحو مطلوبی آن را افزایش دهد.

سال 99 در حالی آغاز شد که بیماری کرونا همه فعالیت های اقتصادی را تحت تاثیر قراد داده بود و آینده مبهمی پیش روی کسب و کار ها قرار گرفت و به نوعی همه شرکت ها و بنگاه های اقتصادی در معرض خطر قرار گرفتند، یکی از بخشهای مورد اشاره، شرکت های بیمه ای هستند که با توجه به جایگاه این شرکت ها هم به عنوان یک بخش اقتصادی و هم به عنوان حامی و پشتیبان سایر بخش ها ، عملکرد آنها حیاتی است.

البته در این شرایط سخت برخی شرکت های بیمه عملکرد قابل قبولی و رو به رشدی داشتند که یکی از آنها شرکت بیمه سینا است .

دکتر رضا جعفری مدیر عامل بیمه سینا در گفت و گو با ماهنامه صنعت بانکداری عملکرد این شرکت را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: "بیمه سینا در سال 99 با وجود شیوع بیماری کرونا و محدودیت های پیرامون آن، با یک برنامه منسجم حرکت کرد و توانست با مد نظر قرار دادن اصول مدیریت ریسک، کاهش سهم رشته‌های زیان‌ده و رشد فروش بیمه‌های عمر و حوادث، ضمن بهینه کردن پرتفوی خود، به نحو مطلوبی آن را افزایش دهد. علاوه بر این، توسعه شبکه نمایندگان، افزایش تعداد شعب و ایجاد کانال‌های نوین فروش از دیگر مواردی بود که زمینه رشد را فراهم کرد."


متن کامل این گفت‌وگو در ادامه آمده است:


در سال جاری، شيوع ويروس کرونا موجب شد تا استفاده از خدمات غيرحضوري بيش از گذشته مورد توجه قرار بگيرد. با توجه به اين شرايط، رويکرد بيمهي سينا براي کاهش آثار منفی کرونا بر فروش بیمه چيست؟
با توجه به شیوع بیماری کرونا، مشتریان برای خرید حضوری خدمات بیمه‌ای با محدودیت‌های زیادی مواجهند و حتماً لازم است که شرکت‌های بیمه راهکارهای جدیدی را متناسب با این شرایط برای فروش غیرحضوری خدمات در فضای مجازی داشته باشند. البته همان طور که می دانید، بيمه ي سينا از ساليان گذشته رويکردي کاملا فعال در اين زمينه از خود نشان داده و اولين شرکت بیمه‌ای است که بيمهنامههاي خود را به صورت بستههاي بيمهاي مختلف از طريق اپليکيشنهاي تلفن همراه در اختيار مردم قرار داده است.
اگرچه ما به این میزان هم اکتفا نکرده ایم و در حال فراهم کردن شرایط برای عقد قرارداد با يکي از شرکتهاي مطرح در حوزهي آيتي براي توسعهي خدمات ديجيتال بيمهاي هستيم که به زودي اخبار آن را به اطلاع رسانه‌ها و مردم خواهيم رساند.

برنامه ي شما براي توسعه ي فروش بيمه هاي زندگي چيست و آیا نرخ بالای سود مشارکت می تواند در جذب بیمه گذاران عمر موثر باشد؟
تمرکز بر بيمه هاي زندگي از برنامههاي اصلي ما و هیئت مدیره شرکت است و توسعهي اين بيمه ها که از نيازهاي اساسي مردم به حساب می‌آید، در دستور کار شرکت قرار گرفته است. اين برنامه‌ی مهم در حال حاضر در بیمه سینا با افزايش آموزشهاي تخصصي شبکه‌ي فروش و همچنين تاسيس مراکز تخصصي فروش بيمههاي زندگي در حال پیگیری است.
چگونگی استفاده از منابع بیمه گذاران و مشاهده نتایج سرمایه‌گذاری‌ها بدون شک تاثیر بسیار زیادی در جلب اعتماد آنها به شرکتهای بیمه خواهد داشت. ما نیز تلاش کردیم که با برنامه‌ریزی منسجم، بهترین سرمایه‌گذاری را با منابع حاصل از بیمه‌های عمر داشته باشیم به طوری که در سال 98 سود مشارکت در منافع بيمه گذاران بیمه سینا معادل 30 درصد محاسبه شده که عدد بسيار خوبي در صنعت بيمه است و پرداخت اين سود موجب افزایش رضایت‌مندی بیمه‎‌گذاران گردیده و انتشار این خبر، رونق بيشتر فروش بيمه‌هاي عمر سينا را به دنبال خواهد داشت.

نرخ شکنی و رقابت منفی در بازار بیمه کشور به خصوص برای جذب قراردادهای بزرگ با چه هدفی صورت می گیرد؟
رقابت یک فرآیند پویا و سازنده است، اما در صنعت بیمه متاسفانه شاهد هستیم که در برخی موارد تبدیل به رقابت غیرحرفه‌ای شده است. بعضی شرکت‌های بیمه که وضعیت مالی مطلوبی ندارند، به‌جای اینکه بر روی ارائه خدمات بهتر به بیمه‌گذاران و پرداخت به‌موقع خسارت تمرکز کنند، تلاش می‌کنند برای دستیابی هرچه بیشتر به پورتفو و افزایش سهم از بازار، حق بیمه را کاهش دهند یا شرایطی را فراهم کنندکه مشکلات مالی خود را به طور موقت کاهش دهند در حالی که با این روش، خود را با گرفتاری‌های بیشتری در آینده مواجه می کنند.


نرخ صحیح حق بیمه با اتکا به قانون اعداد بزرگ و بر اساس آمار و احتمال تعیین می شود و چنانچه نرخ حق‌بیمه بدون رعایت نکات فنی تعیین شود، بروز خسارت‌های بزرگ باعث ایجاد تزلزل در مدیریت دارایی ـ بدهی و سرمایه شرکت بیمه می شود که در بلندمدت می‌تواند شرکت را در معرض ورشکستگی قرار دهد . بنابراین در پیش گرفتن چنین رویه‌ای به هیچ وجه قابل قبول نیست.


استراتژی فروش بیمه‌های خرد به عنوان یکی از راهکارهای توسعه فروش مورد توجه است. نظر شما در این خصوص چیست؟
همان طور که اشاره کردید، فروش بیمه‌های خرد به‌ویژه در بخش بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری، حوادث و همچنین آتش‌سوزی منازل مسکونی به ویژه در شرایط فعلی ، تاثیر بسیار زیادی در رشد فروش بیمه دارد چرا که، بیمه‌های خرد برخلاف بیمه‌های گروهی به‌واسطه تعداد بالای فروش در محصولات بیمه‌ای با ریسک پایین‌تری مواجه بوده و از سوی دیگر، احتمال تمدید این‌گونه بیمه‌نامه‌ها به‌دلیل تسهیل فرآیند تصمیم‌گیری مشتری نسبت به بیمه‌های گروهی بیشتر است.


آمارها نشان می دهد که بیمه سینا در سال جاری توانسته بیش از متوسط صنعت بیمه رشد فروش داشته باشد. دلیل این اتفاق را چه می دانید؟
همین طور است . بیمه سینا در سال 99 با وجود شیوع بیماری کرونا و محدودیت های پیرامون آن، با یک برنامه منسجم حرکت کرد و توانست با مد نظر قرار دادن اصول مدیریت ریسک، کاهش سهم رشته‌های زیان‌ده و رشد فروش بیمه‌های عمر و حوادث، ضمن بهینه کردن پرتفوی خود، به نحو مطلوبی آن را افزایش دهد. علاوه بر این، توسعه شبکه نمایندگان، افزایش تعداد شعب و ایجاد کانال‌های نوین فروش از دیگر مواردی بود که زمینه رشد را فراهم کرد.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: