کد خبر: ۱۹۰۱۹۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۱ - ۲۲ دی ۱۳۹۹ - 11 January 2021
وزارت جهاد کشاورزی می گویدبسته محصولات جایگزین علوفه برای کاهش واردات خوراک دام و طیور تدوین شده اما باید دلایل شکست طرح های پیشین را بررسی کند تا به سرنوشت قبلی ها دچار نشود.

 بانکداری ایرانی - وزارت جهاد کشاورزی می گویدبسته محصولات جایگزین علوفه برای کاهش واردات خوراک دام و طیور تدوین شده اما باید دلایل شکست طرح های پیشین را بررسی کند تا به سرنوشت قبلی ها دچار نشود.

به گزارش فارس، پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: بسته محصولات جایگزین علوفه در راستای تنوع بخشی و کاهش وابستگی به واردات نهاده ها از سوی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تدوین شد.

ایران در تامین خوراک دام وطیور نزدیک به 80 درصد وابسته واردات است و سالانه 4.5 میلیارد دلار ارز برای واردات این نهاده ها از کشور خارج می شود. 70 درصد هزینه تولید محصولات پروتئینی مانند گوشت، مرغ و تخم مرغ وابسته به این نهاده ها است. در ماه های اخیر هم قیمت این محصولات پروتئینی به شدت بالا رفت که دلیل عمده آن قیمت بالا خوراک بود.

معاون پژوهش و فنآوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: «در حوزه نهاده هایی مانند علوفه و خوراک دام و طیور که وابستگی بالایی به واردات داریم، محصولات جدیدی را به عنوان جایگزین در نظر گرفته ایم.»

ارژنگ جوادی افزود:« علوفه هایی همچون تریتیکاله، باقالای کم تانن، گیاه سمر، سر طوقه های چغندر، ضایعات کارخانجات پسته و سر شاخه های نیشکر از جمله گیاهان علوفه ای جایگزین هستند.»

وی اظهار داشت: بسته پیشنهادی محصولات جایگزین علوفه برای خوراک دام و طیور این هفته تحویل وزیر جهاد کشاورزی می شود.

سالهاست وابستگی به نهاد های دامی د رکشور وجود دارد و خسارت های زیادی را به اقتصاد وارد کرده این خسارتها از خروج ارز که بیشترین واردات بخش کشاورزی است تا ایجاد آشفتگی در بازار داخل را شامل می شود در حال حاضر تامین نهاده در داخل، مشکلات توزیع و رانت و فسادی که در این حوزه وجود دارد به مهمترین دغدغه تبدیل شده است.

سالهاست وزارت جهاد کشاورزی برنامه های کاهش خوداتکایی در تامین علوفه را تدوین می کند اما نتیجه ای نگرفته است. گفته می شود سودی که در واردات این نهاده ها است واردکنندگان آن اجازه تحقق برنامه های وزارت جهاد کشاورزی را نمی دهند. برخی هم با بهانه اینکه این تولیدات آب بر هستند برنامه های تولید این محصولات را مسکوت گذاشتند درحالی که کشت هندوانه و خربزه در کشور که فوق العاده آب بر هستندبه یک رویه تبدیل شده است.

برنامه تنوع بخشی به تولید علوفه در زمان سرپرستی وزارت جهاد عباس کشاورز پیگیری و چکش کاری می شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: