کد خبر: ۱۸۹۹۴۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۶ - ۱۵ دی ۱۳۹۹ - 04 January 2021
یکی از باکیفیت ترین روش افزایش سرمایه آورده نقدی است یعنی سهامداران اقدام به خرید حق تقدم یا همان سهم جدید کرده و در این صورت نقدینگی جدید به شرکت تزریق شده و شرکت انرژی و جریان نقدینگی تازه نفسی را تجربه می کند.

بیمه رازی در بین شرکت‌های بیمه از جمله شرکت‌هایی است که توانسته با افزایش سرمایه باکیفیت و مفید وضعیت سرمایه خود را بهبود بخشیده و در حوزه پوشش ریسک، توانگری و بیمه اتکایی رشد را تجربه کند.


به گزارش بانکداری ایرانی ،همواره در دوران مشکلات اقتصادی بنگاه‌های اقتصادی با فشار بر دولت و مراجع حقوقی سعی می‌کنند که دارایی خود را ارزش گذاری کرده و بر روی کاغذ سرمایه خود شرکت را افزایش دهند. این روش افزایش سرمایه بی کیفیت بوده و تنها روی کاغذ همه چی را خوب نشان می دهد و در آینده نزدیک، به دلیل نواقصی که دارد مشکلات ان بیرون می زند.


اما یکی از باکیفیت ترین روش افزایش سرمایه آورده نقدی است یعنی سهامداران اقدام به خرید حق تقدم یا همان سهم جدید کرده و در این صورت نقدینگی جدید به شرکت تزریق شده و شرکت انرژی و جریان نقدینگی تازه نفسی را تجربه می کند. در حقیقت، در این روش از افزایش سرمایه از سهامداران خواسته می شود که مبلغ جدیدی را به حساب شرکت واریز کنند و چون به سهامداران فعلی حق استفاده از این نوع افزایش سرمایه داده می شود، اصطلاحا حق تقدم می گویند.


بیمه رازی هم در این حوزه تصمیم به افزایش سرمایه گرفته و با انتخاب روش آورده نقدی کیفیت سرمایه را بالا برده است این در حالی است که این شرکت دارای ده ها شعبه و دارایی و زمین و ملک است که می تواسنت با کمک آنها افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی را انجام دهد اما به سراغ آورده سهامداران رفته‌است؛ هرچند باید گفت که روش تجدید ارزیابی دارای از جمله روش های باقیمانده در دستان بیمه ارزی است که چنانچه بیمه مرکزی برای بهبود بیشتر شرایط شرکت بیمه رازی به صلاح بداند قابل اجراست.

مزیت انتخاب روش افزایش سرمایه توسط بیمه رازی
از جمله مزیت های این روش افزایش سرمایه علاوه بر تزریق نقدینگی به شریان حیاتی شرکت، سرعت گرفتن فرآیندهای توسعه ای و کمک به بهبود سودآوری شرکت در بلند مدت نیز رخ می دهد و همچنین سود و زیان انباشته شرکت را ترمیم می بخشد.بر اساس این گزارش ، در دی ماه 1399 شرکت بیمه رازی اقدام به افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی کرده و سرمایه خود را از 200 میلیارد تومان به 300 میلیارد تومان رسانده است.بر اساس این افزایش سرمایه، در ترازنامه شرکت شرکت مبلغ افزایش سرمایه ثبت شده و سازمان حسابرسی هم آن را تایید کرده و در واقع به حساب شرکت گذشته است. یکی از رخدادهای مهم با این افزایش سرمایه پوشش ریسک های جدید است.

بهبود سطح و نسبت توانگری
سرمایه جدید از ملزومات قانونی و حرفه‌ای برای کسب جایگاه خاص در بازار رقابتی بیمه است. تقویت توان مالی موجبات رشد و افزایش درآمدهای سرمایه‌گذاری را فراهم خواهد کرد. همچنین با تزریق منابع مالی جدید شرکت‌های بیمه با آسودگی کامل در جهت افزایش عملیات بیمه‌گری از طریق قبولی اتکایی و سایر عملیات بیمه‌گری گام بر خواهند داشت و این امر موجب رشد تولید و فروش شرکت خواهد بود. از طرف دیگر وضعیت توانگری شرکت را نیز بهبود می بخشد. دیگر بر کسی پوشیده نیست که شاخص توانگری مالی از معیارهای اصلی پذیرش ریسک و ایفای تعهدات موسسات بیمه به‌شمار می‌رود و سرمایه پرداخت شده نقش اساسی در ارتقای این شاخص ایفا می‌کند.در سال 1397 نسبت توانگری بیمه رازی معادل رقم 102 و در سطح دو بوده است. این رخداد یعنی افزایش سرمایه سبب افزایش نسبت توانگری و سطح خواهد شد و با این افزایش سرمایه به دلیل افزایش سرمایه، صورت کسر توانگری را افزایش داده و در نتیجه توانگری اشان افزایش می یابد. آنها به این ترتیب سطح توانگری خود را جبران می کنند.

 

تحلیل نتیجه افزایش سرمایه بیمه رازی بر عملکرد شرکت

 

 

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: