کد خبر: ۱۸۹۷۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۹ - ۰۹ دی ۱۳۹۹ - 29 December 2020
در ماه‌های اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی شهروندان علاقه ای به سپرده های بلندمدت در بانک‌ها نداشته و ترجیح می دهند که این مبالغ را در بازارهای غیرمولد خارج از بانک سرمایه گذاری کنند به همین دلیل بانک‌ها توفیق چندانی در این حوزه نداشته اند.

بانکداری ایرانی - لیلا فریادرس؛ بانک ها برای سرمایه‌گذاری در طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ و طولانی مدت انگیزه زیادی برای جذب سپرده‌های بلند مدت دارند.


به همین دلیل و بر اساس قوانین بانک مرکزی، سود بیشتری نسبت به سپرده کوتاه مدت پرداخت می‌کنند.
این مساله به بانک‌ها کمک می‌کند تا بتوانند تامین مالی برای پروژه‌ها را راحت‌تر انجام دهند.


به گزارش بانکداری ایرانی ،در ماه‌های اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی شهروندان علاقه ای به سپرده های بلندمدت در بانک‌ها نداشته و ترجیح می دهند که این مبالغ را در بازارهای غیرمولد خارج از بانک سرمایه گذاری کنند به همین دلیل بانک‌ها توفیق چندانی در این حوزه نداشته و حتی برخی از بانکها به تخلف در پرداخت سودهای خارج از قانون برای جذب این نقدینگی می کنند.


بر اساس این گزارش، بانک ملت دارای وضعیتی متفاوتی بوده و توانسته با جذب اعتماد مشتریان سپرده‌گیری خوبی در این دوران داشته باشد.


این گزارش می‌افزاید که مانده سپرده بلند مدت بانک ملت در 9ماهه منتهی به 30 آذر 1399 بالغ بر 477 هزار و 885 میلیارد ریال بوده است. در دوره مشابه در سال 1398 مبلغ سپرده بلند مدت 435 هزارمیلیارد ریال بود .


در سال 99 اتفاق جالب توجه انتقال حساب از سپرده یکساله به دوساله و پنج ساله بود.


در سال 1398 حساب بلندمدت دوساله بانک ملت صفر بود که در سال جاری این ورق برگشته و  اتفاقا مشتریان حساب یکساله خود را به حساب دوساله منتقل کرده و حساب پس انداز بانک ملت به رقم 147 هزار و 345 میلیارد ریال رسید. و تنها در آذر 99 مبلغ 56 هزار میلیارد ریال ازین حساب جابجا شد.


علت اصلی اعتماد مشتریان به این بانک صداقت در رفتار و واریز سود بیش از سود علی الحساب است.


در حقیقت، یکی از دلایل این رخداد خوش حسابی بانک ملت و صفر بودن ریسک در سرمایه گذاری در بانک ملت است. از آن طرف بانک ملت افزون بر تعهدات خود به مشتریان خود سود پرداخت می کند.


به عنوان نمونه در سال 1398 بانک ملت بر اساس قوانین بانکداری اسلامی بیش از سه (3) درصد سود بیشتری به مشتریان خود پرداخت کرد.


بر اساس این گزارش، سود سپرده های سرمایه گذاری در بانک ها براساس قانون عملیات بانکی بدون ربا به صورت علی الحساب بوده و بانک در صورت عملکرد موفق و سودآور مبلغی را تحت عنوان سود قطعی، افزون بر سود علی الحساب سپرده به مشتریان پرداخت می کند.


بر همین اساس، عملکرد بانک ملت در جذب منابع، اعطای تسهیلات و سودآوری در سال ۹۸، این اتفاق خوشایند را برای سپرده گذاران و این بانک در شرایط سخت اقتصادی و آثار شیوع کرونا بر اقتصاد به ارمغان آورده است. مابه التفاوت سود پرداختی به سپرده های سرمایه گذاری کوتاه و بلند مدت سال ۹۸ براساس معیارهایی از قبیل نرخ اسمی سپرده در زمان افتتاح آن، نوع، مدت ماندگاری و ... محاسبه و به حساب سپرده گذاران بانک ملت واریز شده است.


در واقع ، بانک ملت به سپرده های سرمایه گذاری مشتریان خود در سال ۹۸ تا ۳/۳ درصد سود بیشتر و قطعی پرداخت کرد.


شایان ذکر است که سپرده‌های بانک ملت مثل گذشته به دونوع سپرده کوتاه مدت و بلندمدت تقسیم شده و در سایت این بانک خبری از سپرده‌های سه ماهه، شش ماهه و دوساله نیست. در بین بانک هایی که همچنان از سیستم کوتاه مدت یک ماهه و بلندمدت یک ساله برای تقسیم بندی انواع سپرده هایشان استفاده می کنند، بیشترین سود را پرداخت می کند.


و در نهایت گفتنی است که این بانک برای سپرده های کوتاه مدت، هشت درصد و برای سپرده های بلندمدت ۱۶درصد سود در نظر گرفته است. بررسی گزارش عملکرد بانک ملت که در سایت کدال منتشر شده، نشان می دهد این بانک در ماه گذشته ۳۸٫۵هزار میلیارد تومان سپرده بلندمدت یک ساله داشته و به آن ماهانه ۵۱۶میلیارد تومان معادل ۱۶٫۰۵درصد سالانه سود داده است.
 

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: