کد خبر: ۱۸۸۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۵ - ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - 12 December 2020
معاون سازمان اموال تملیکی در واکنش به خبر تسنیم درخصوص تعیین تکلیف فوری کالاهای رسوبی اعلام کرد، تا زمانی که گمرک فهرست کالاهای متروکه را ارائه نکند امکان اعمال تشریفات متروکه برای سازمان اموال تملیکی وجود ندارد.

به گزارش  تسنیم،‌ نیمه آذر ماه سرپرست جمع آوری و مدیریت اموال منقول سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی کشور در بخشنامه ای به مدیران و روسای سازمان در سراسر کشور اعلام کرده بود، بر اساس بخشنامه گمرک ایران در خصوص رسوب کالاها در انبار 1-بنادر، 2-گمرکات، 3-انبارهای عمومی مراتب به قید فوریت از گمرکات پیگیری شده و کالاهایی که مشمول متروکه گردیده، نسبت به انجام تشریفات قانونی در خصوص تعیین تکلیف آنها اقدام شود.

اما در واکنش به این خبر میر معینی معاون سازمان اموال تملیکی گفت: سازمان بر اساس قانون امور گمرکی مکلف به تعیین تکلیف کالاهای رسوبی است و این روند روتین سازمان اموال تملیکی بوده خللی در انجام این فرایند ایجاد نشده است. با توجه به ضرورتی که از سوی هیئت دولت در این خصوص لحاظ شد سازمان بخشنامه ای به استانها صادر کرد تا نسبت به انجام تشریفات اقدام کنند.

وی گفت: اگر 1000 کانتینر کالا در بنادر جنوبی کشور رسوب کرده است دلیلی نمیشود که حتما ورود کرده و در خصوص متروکه شدن تعیین تکلیف انجام دهد. تا زمانی که گمرک به سازمان موارد را اعلام نکرده و اظهارنامه متروکه به سازمان نرسد امکان دسترسی برای سازمان وجود ندارد.

به گفته این مقام مسئول؛‌ تنها اعلام گمرک در خصوص کالاهایی که مدت ماندگاری آنها در بنادر و انبارها به پایان رسیده کفایت نمیکند بلکه بایستی مجوزهای قضایی نیز وصول شود.

میرمعینی در انتها در واکنش به خبر پیگیری اداره کل بندر بوشهر برای متروکه شدن کالاها،‌گفت: اصولا سازمان بنادر امکان قانونی برای اعلام متروکه شدن کالاها به سازمان اموال تملیکی را ندارد چرا که در قانون این موضوع در قانون لحاظ نشده است، سازمان بنادر بر اساس ماده 54 ایین نامه اجرایی قانون امور گمرکی باید به صورت هفتگی آمارهای مربوطه را به گمرک ایران و نه سازمان اموال تملیکی اعلام کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: