به گزارش تسنیم، بررسی لایحه بودجه سال 1400 نشان می دهد منابع بودجه عمومی دولت افزایش نزدیک به 47 درصد و هزینههای جاری دولت هم رشد 43درصدی دارد، در عین حال برخی کارشناسان منابع مشکوک الوصول بودجه را بیش از 590 هزار میلیارد تومان پیشبینی کردند که بخش عمده آن احتمالاً مربوط به درآمدهای نفتی است که محقق نشود.
عدم تحقق درآمدها در کنار رشد بیسابقه هزینههای غیرقابل اجتناب بهمعنی تأمین پول از منابعی است که همانند سال جاری تورمی شدید و کمسابقه را بههمراه دارد، این در حالی است که افزایش حقوق تنها 25 درصد پیشبینی شده است و این اعداد و ارقام درباره خطر کاهش قدرت خرید مردم در سال 1400 و فقیرتر شدن مردم هشدار میدهد.
حالا تقریبا یک هفته است که لایحه بودجه 1400 به مجلس ارائه شده و در این بین اظهار نظرهای نمایندگان مجلس و کارشناسان در این حوزه حاوی نکات مهمی بوده است.
در ادامه برخی نظرات نمایندگان مجلس که در روزهای آینده باید فرایند بررسی بودجه را آغاز کنند مرور خواهیم کرد.
محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: تلاش بر این است که با دولت در لایحه بودجه به توافقاتی درباره اصلاح ساختار برسیم، اگر لایحه بودجه تغییرات زیادی داشته باشد قطعاً شورای نگهبان به این موضوع ایراد خواهد گرفت به همین دلیل سعی داریم که با دولت توافق کنیم تا شورای نگهبان نیز ایراد قانونی به آن وارد نکند. اگر با دولت به توافق نرسیدیم هم در کمیسیون تلفیق قطعاً اصلاحاتی بر روی بودجه خواهیم داشت.
جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: لایحه بودجه 1400 بدترین بودجه ممکن در طول سال های گذشته است؛ دولت در سال پایانی عمر خود با این مدل بودجه ریزی، در حقیقت اعتبار و وجهه خودش را زیر سوال برده است.
احسان خاندوزی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: «آیا باید به بودجه تورمزا تن داد؟» چرا که با رشد بودجه عمومی و مخارج دولت 45 درصدی، رشد حقوق 25 درصدی، رشد فروش نفت یا اوراق نفت 250 درصدی. سهم کسری تراز عملیاتی 35 درصدی بودجه، یک رکورد در دهه اخیر بوده. اما سهم مالیات از بودجه عمومی با 29 درصد در سنوات گذشته پایینترین حد بوده است. پیشنهاد: رد کلیات.
محمد خدابخشی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه: افزایش 23 درصدی وابستگی به نفت، نزول 200 درصدی تراز عملیاتی دلایل اصلی مجلس برای نگرانی از کسری بودجه 1400 است.
علیرضا نظری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: بخش قابل ملاحظهای از درآمدهایی که برای سال آینده پیشبینی شده، قابل تحقق نیست و با بودجه خیالی نمیتوان برای کشور برنامهریزی کرد.
* لایحه 1400 با مختصات فعلی قابل تصویب نیست
سید ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:«لایحه بودجه 1400با این مختصات قابل تصویب نیست. منابع درآمدی تخیلی، تورمزایی شدید، افزایش وابستگی به نفت، فقدان شاخصه اقتصاد مقاومتی و کسری حداقل 300هزار میلیارد تومانی، لایحه بودجه را به لایحه زمینگیر کردن اقتصاد کشور تبدیل کرده است.»
هادی بیگینژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس: «دولت رقم بالایی را برای فروش روزانه نفت پیشبینی کرده که تحقق آن دور از انتظار است. به دست خودمان بودجه را طوری تنظیم کردهایم که رفتار آمریکاییها و اروپاییها در آن اثرگذار باشد.»
محمد صفایی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: در بودجه 45درصد هزینههای دولت افزایش یافته و 88درصد بودجه هزینهای و 12 درصد عمرانی است.پیشبینی میکنیم کلیات بودجه از طرف نمایندگان رد شود تا با یک واقعبینی سال1400 را شروع کنیم.
قاضی زاده نایب رئیس مجلس: اصلاحات ساختاری مدنظر مجلس در لایحه بودجه 1400 از سوی دولت اعمال نشده و ما در کمیسیون تلفیق بودجه بخشی از اصلاحات را انجام خواهیم داد. معمولا ما در مجلس درباره کلیات لایحه بودجه بحث زیادی نداریم اما جزئیات آن برای مجلس بسیار مهم است و باید دید، آیا منابع دیده شده در مقابل هزینههای در نظر گرفته شده، کافی است و هزینهها مازاد بر درآمد نباشد.
روح الله متفکر آزاد عضو هییئت رئیسه مجلس: پیش بینی ما این است که بودجه با کسری پنهان مواجه خواهد شد، اطلاعات بودجه این را به ما نشان میدهد که در تأمین منابع با مشکلات جدی مواجه میشویم و این موضوع بسیار محتمل است.
* فروش نفت خیالی در لایحه بودجه 1400
دهنوی عضو هیات رئیسه مجلس: فروش 2 میلیون بشکه در روز یعنی دولت، سال بعد را بدون تحریم فرض کرده که واقع بینانه به نظر نمیرسد، وابستگی لایحه بودجه 1400 به رویای نفت خیالی، بیش از 40 درصد است. در لایحه بودجه، 150 هزار میلیارد تومان از محل فروش نفت در نظر گرفته شده؛ این میزان برابر است با فروش بیش از 2 میلیون بشکه نفت در روز که با میانگین فروش روزانه 700 هزار بشکه نفت در امسال، فاصله 300 درصدی دارد. خدا کند رییس جمهور از خواب رویایی بیدار شود و اعداد را واقعی ببیند.
حسین محمد یاری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس: با توجه به شرایط موجود امکان محقق شدن لایحه بودجه 1400 دولت کم است. باید در مباحث مختلف در لایحه بودجه 1400 توازن را رعایت کنیم؛ مصوبهای که پیش بینی نشده و بار مالی داشته باشد از رصد شورای نگهبان عبور نمیکند و مشمول ماده 75 قانون اساسی میشود همچنین مباحث موجود در لایحه بودجه 1400 ابتدا باید در کمیسیونها بررسی شده و سپس با تعامل بین دولت و مجلس راهکارهایی برای آنها ارائه شود.
ساعدی عضو کمیسیون انرژی مجلس: بودجه سال 1400 باید متکی به منابع داخلی غیر از نفت باشد، مالیات را به عنوان یک منبع درآمدی مهم در بودجه سال 1400 میباشد.با توجه به کاهش شدید درآمدهای دولت و کسری بالای 200 هزار میلیارد تومانی بودجه سال 99 دولت، بودجه سال 1400 باید مورد ارزیابی و پالایش مجلس قرار گیرد.