کد خبر: ۱۸۸۶۲۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۱ - ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - 06 December 2020
مسئولیت اجتماعی بانک ایران زمین در سالهای اخیر همواره مورد توجه اصحاب رسانه بوده است؛ چرا که این بانک بر اساس مسئولیت اجتماعی خود در نقاطی حضور یافته که بیشترین تاثیر را در محرومیت زدایی کشور داشته است و این سبب غافل گیری آنها شده است.

مسئولیت اجتماعی بانک ایران زمین در سالهای اخیر همواره مورد توجه اصحاب رسانه بوده است؛ چرا که این بانک بر اساس مسئولیت اجتماعی خود در نقاطی حضور یافته که بیشترین تاثیر را در محرومیت زدایی کشور داشته است و این سبب غافل گیری آنها شده است.


به گزارش بانکداری ایرانی ،  اما اقدام دیگری که در سال سبب غافل گیری بیشتری برای شهروندان و اصحاب رسانه شده است اینکه این بانک همتراز بانکهای بزرگ جهانی همانند کومرتس بانک، شعب فعال خود را تعطیل کرده است تا بتواند به دولت در کنترل ویروس کرونا کمک رسانی کند و این برای اصحاب رسانه بزرگترین رسالت اجتماعی هر بانکی بود چرا که بسیاری از شهروندان هنوز به باز بودن بسیاری از شعب بانکهای بزرگ معترض هستند.
به گزارش بانکداری ایرانی، بانک ایران زمین در سالهای اخیر در حوزه های فقر ورود جدی داشته و به زعم برخی از کارشناسان؛ بانک ایران زمین با داشتن 330 شعبه در سراسر کشور به عنوان یکی از بانک های بزرگ خصوصی و یکی از بزرگترین سازمان های فعال کشور از یکسو و از سویی دیگر به عنوان یک بانک به عنوان یک سازمان مردم نهاد، نقش بسزایی در توسعه فرهنگ مسئولیت های اجتماعی سازمانی (Corporate Social Responsibility) در جامعه هم در ابعاد اقتصادی، و هم در زمینه های اجتماعی دارد.


در دو سال گذشته بانک ایران زمین در ساخت مدرسه، خانه بهداشت، حمایت از خیریه های معتبر، کمک به دانش آموزان و سیل و زلزله حضوری فعال داشته است.


این در حالی است که در سال 99 نیز بنا به گفته معاون عملیاتی بانک ایران زمین، همانند سالهای اخیر، حمایت از سازمان های مردم نهادی مانند کمیته امداد و سازمان بهزیستی و همچنین حفظ منابع آب، جنگل ها، کاهش مصرف انرژی، همکاری با سازمان محیط زیست و سازمان جنگلها، مشارکت در ساخت مدرسه در مناطق محروم و آسیب دیده از سیل و زلزله و راه اندازی پویش های اجتماعی به صورت جدی و در راستای اجرای مسئولیت اجتماعی بخشی از اقداماتی است که توسط بانک ایران زمین در دستور کار قرار گرفته است. وی گفته بود که بطور غیر مستقیم بر سرنوشت 1000 کودک تاثیر مثبت گذاشتند.
اما نکته ای که باید در سال 99 به آن توجه کرد مساله کرونا بود.


در ایام همه گیری و شیوع ویروس کرونا مسئولیت اجتماعی بانک ها به مراتب بیشتر شده و باید در راستای رفع بحران کمک بیشتری بکنند.


از آن جایی بحران کرونا در سطح بین المللی دارد به عمر یکساله خود نزدیک می شود، لذا تاثیر این بحران بر زندگی عادی و روزمره مردم غیر قابل انکار است لذا نمی توان برای یکسال همه تعاملات مردم را تعطیل کرد اما می توان راه حل های درستی طراحی کرد تا مردم علاوه بر انجام فعالیت های روزمره خود که در چهارچوب قوانین و محدودیت های اعلام شده است باید کارهای بانکی خود را با اعتماد، سرعت و دقت انجام دهند بنابراین بانکها باید در رسیدن به این اهداف کمک کنند.


بانکها در این حوزه ورود کردند اما برخی از بانکها تنها به ضدعفونی محیط یا کمک به مردم در ضدعفونی در شعب خود اقدام کردند که نشان از عدم درک درست این بانکها از بحران کرونا دارد؛ چرا که وقتی مشتری در اوج بحران کرونا که باید ترددهای خود را به حداکثر برساند اما برای یک تراکنش ساده نیاز به مراجعه به بانکی داشته باشد یعنی تمام ان محدودیت های وضع شده شکسته شده است.
در نتیجه بانکها باید اقدام به کاری کنند که مردم بدون تردد اضافی، ترانزاکشن داشته باشند. به همین منظور بانک یران زمین به این مساله ورود کرده و اعلام کرده است که در راستای اجرای مسوولیت اجتماعی و محافظت از نیروی انسانی خود در مقابل بیماری کرونا و همچنین همراهی با تصمیمات کشوری ستاد کرونا، نسبت به تعطیلی یا کاهش ساعات کاری برخی شعب خود در نقاط مختلف کشور اقدام کرده است اما تمامی خدمات بانک خود را به صورت غیر‌حضوری ارائه می دهد.


همانطور که در بالا اشاره شد بانک ایران زمین دارای330 شعبه فعال است که در سراسر ایران فعال هستند لذا این تعطیلی نشان از سه مساله اساسی دارد


  • نخست اینکه این بانک به حدی از فناوری و تکنولوژی دست یافته است که با توجه به تعطیلی شعب هیچ خللی به عملکرد بانک وارد نمی شود .

  • - دوم اینکه قوانین موجود در کشور چه میزان از اهمیت را داراست که برای رعایت محدودیت ها دست به چنین اقدامی زده است.

  •   و نکته آخر اینکه بانک دارای نیروی آموزش دیده و متخصص است که می توانند بدون ایجاد اختلالی با امنیت کامل دورکاری انجام دهند کاری که بانکهای بزرگ انجام دادند مثلا کومرتس بانک بیش از 200 شعبه خود را د ایام کرونایی تعطیل کرده و همچنان تعطیل نگه داشته است تا بتواند بر اساس دستورات دولت مطبوع کشورش در کنترل کرونا کمک رسان باشد .

رسالت اجتماعی بانک ایران زمین در دوران کرونایی همتراز با بانکها جهانی

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: