کد خبر: ۱۸۷۷۳۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۳ - ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - 14 November 2020
یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در وضعیت فعلی، خطر زیادی معاملات بورس را تهدید نمی‌کند، گفت: اعتمادسازی لازمه ورود دوباره سهامداران به بورس به شمار می‌رود، بازار اکنون در انتظار اتفاقی مثبت است تا بتواند به مسیر صعودی خود بازگردد.

«عبدالرضا عامریان» امروز (شنبه) در گفت و گو با  ایرنا به علت روند نزولی شاخص بورس در هفته های اخیر اشاره کرد و افزود: قرار گرفتن شاخص بورس در مسیر صعودی ناشی از حمایت‌هایی بود که برای ورود سرمایه‌های مردم به این بازار صورت گرفت و سرمایه‌گذاران به منظور کسب سود در بورس که روند معاملات آن در سال جاری قابل مقایسه با دیگر بازارها نبود، وارد این بازار شدند.

وی ادامه داد: مردم به پشتوانه اعتمادسازی هایی که صورت گرفت سرمایه های خود را وارد این بازار کردند، اما به مرور و به دلیل وجود برخی از اختلاف نظرها در زمینه عرضه صندوق پالایشی یکم، ترسی بازار را فرا گرفت و سهامداران برای جلوگیری از ضرر و زیان‌های احتمالی، تصمیم به خروج سرمایه های از بازار گرفتند.

عامریان خاطرنشان کرد: بعد از روشن شدن اختلاف نظرهای موجود در بازار، سهام وابسته به صندوق پالایشی یکم در کنار دیگر صنایع بزرگ که به عنوان سهام بنیادین بازار تلقی می شوند در مسیر نزولی قرار گرفتند و زمینه ضرر و زیان سنگین برای سهامدارانی که با اعتمادسازی‌های صورت گرفته وارد این بازار شده بودند فراهم شد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه هیچ علتی را برای ریزش اخیر شاخص بورس جز از بین رفتن اعتماد مردم برای سرمایه گذاری در این بازار نمی‌توان اعلام کرد، افزود: اکنون متضرر اصلی این بازار، سهامداران خرد هستند که به دلیل انتظار کشیدن برای بهبود بازار اقدام به خروج سرمایه‌های خود از این بازار نکردند.

وی با تاکید بر اینکه فعالان حاضر در بازار نسبت به این موضوع آگاهی داشتند که رشد قیمت سهام شرکت‌ها در بورس با چنین شتابی غیرمنطقی است، افزود: اکثر کارشناسان حرفه‌ای، احتمال چنین ریزشی را در بازار پیش‌بینی کرده بودند اما سهامداران به دلیل سودهایی که در حال کسب کردن از این بازار بودند اخطار کارشناسان را جدی نگرفتند و به سرمایه‌گذاری در این بازار ادامه دادند.

عامریان گفت: سهامداران اکنون در وضعیت فعلی که بورس در حال اصلاح است نباید با اتخاذ تصمیم‌های هیجانی و با خرید و فروش‌های غیرمنطقی، زمینه افزایش ضرر و زیان‌های احتمالی را در این بازار فراهم کنند.

وی سهامداران را مورد خطاب قرار داد و به آنها توصیه کرد: سهامداران در بورس باید وضعیت فعلی را تحمل کنند و نسبت به فروش سهام خود با چنین قیمت‌هایی در بازار خودداری کنند.

عامریان اظهار داشت: ایجاد هرگونه تغییری در شرایط اقتصادی و اتخاذ تصمیم های مثبت از سوی مسوولان ارشد کشور می‌تواند روزهای خوبی را برای این بازار به ارمغان آورد و شاهد روزهای امیدوارکننده‌ای در بورس باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه به ارائه پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت معاملات بازار سهام پرداخت و گفت: بهتر است در وضعیت فعلی شرکت‌ها از انتشار اطلاعات غیرواقعی و نادرست در بورس خودداری کنند، در صورت عدم توجه به این نکته، همه تلاش های انجام شده برای بهبود وضعیت بازار ناکام می‌ماند و سهامدارانی که با وجود چنین اصلاح‌هایی بورس را ترک نکردند از این بازار خارج خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: در صورت رشد و قوت گرفتن شرکت‌های بزرگ بورسی مانند پتروشیمی و پالایشی‌ها می‌توان در انتظار بازگشت رشد به معاملات بازار بود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: