کد خبر: ۱۸۷۷۰۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۵ - ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - 14 November 2020
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید، ایران باید در حوزه نفت از تجربیات دوران برجام، استفاده‌ای جدی برده باشد.

حمیدرضا صالحی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: ایران در ماه‌های ابتدایی اجرای برجام توانست به بازار نفت بازگردد و تقریبا تمام بازارهایی که پیش از تحریم در اختیار داشت را بار دیگر مال خود کند اما صرف خام فروشی در بازار و نبود کالاهای با ارزش افزوده بالا در سبد صادراتی کشور، باعث شد با آغاز تحریم‌های جدید دوباره بازار ایران از سوی دیگر کشورها پر شود.

به گفته وی، در شرایط فعلی، در صورتی که بایدن به وعده کاهش تحریم‌ها عمل کند، ایران باید همزمان دو اولویت را در دستور کار خود قرار دهد. نخست آنکه باید بازار از دست رفته نفتی در سال‌های اخیر دوباره در اختیار کشور قرار گیرد و دوم که اهمیت بیشتری دارد، حرکت به سمت صادرات کالاهای با ارزش افزوده بیشتر است.

عضو اتاق تهران ادامه داد: اگر ما کالاهای با ارزش افزوده بالا صادر کنیم، از سویی درآمدهای کشور از محل این صادرات افزایش پیدا می‌کند و از سوی دیگر در صورت تلاش برای محدود کردن ایران، جایگزین شدن کالاهای سایر کشورها به جای محصولات ایرانی دشوار می‌شود.

صالحی بحث خروج سرمایه گذاران خارجی از صنایع نفتی ایران پس از بازگشت تحریم‌ها را نیز یکی دیگر از درس‌های مهم برجام تلقی کرد و افزود: در دوران برجام، تعداد قابل توجهی از شرکت‌های اروپایی و آسیایی به ایران آمدند تا برای سرمایه گذاری و مشارکت در طرح‌های نفتی ایران، فعالیت کنند، در این بستر برخی از این شرکت‌ها حتی کار خود را آغاز نیز کردند اما به محض اولین تهدید امریکا، در مدتی کوتاه ایران را ترک کردند و بسیاری از این طرح‌ها نیمه تمام باقی ماند.

وی افزود: اگر بناست در دوره کاهش احتمالی تحریم‌ها بار دیگر با شیوه‌های گذشته کار کنیم، هیچ تضمینی وجود ندارد که تجربه سال‌های اخیر بار دیگر تکرار نشوند. ما باید طوری با خارجی‌ها قرارداد ببندیم که امکان خروج از ایران را نداشته باشند و سرمایه‌هایشان اینجا باقی بماند. این موضوع به کشور کمک می‌کند که اگر بار دیگر قصدی برای تحریم مطرح شد، به دلیل سهیم بودن شرکت‌های خارجی در اقتصاد ایران، اجرای آن دشوارتر شود.

به گزارش ایسنا، از حدود سه سال پیش که دولت ترامپ تحریم‌های جدید علیه اقتصاد ایران را کلید زد، تعداد زیادی از شرکت‌های خارجی که در دوره برجام به ایران آمده بودند، کشور را ترک کردند و در حوزه نفت نیز همین اتفاق رخ داد.

بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا اعلام کرده می‌خواهد به برجام بازگردد و در صورت محقق شدن این وعده می‌توان انتظار داشت فشار تحریم‌ها بر ایران کاهش یابد.

برچسب ها: برجام ، تحریم ، صادارت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: