دنیایاقتصاد : شرکت به پرداخت ملت با استفاده از راهکارهای کاهش هزینه تمام شده و افزایش کیفیت خدمات در سال طلایی تجارت الکترونیک، رشدی ۳۵ درصدی تنها در ۷ ماه برای خود رقم زد.
بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی شاپرک در شهریور ماه ۹۹، سهم این شرکت در بازار پرداخت الکترونیک، ۹۴/ ۲۱ درصد از کل تعداد تراکنشهای انجام شده در یک ماه است. با این وجود، بهپرداخت توانسته همچنان پیشتاز شرکتهای پرداخت الکترونیک باشد و جایگاه خود را در رتبه نخست این بازار بین ۱۱ شرکت فعال دیگر حفظ کند.
رشد درآمد 35درصدی «بهپرداخت»
در شهریور سال ۹۸، معادل ۳۸/ ۲۲ درصد تراکنشهای بازار توسط به پرداخت انجام میشد و ۸۶/ ۲۳ درصد مبلغ تراکنشها نصیب این شرکت شده بود. همچنین در مدت مشابه در سالجاری این شرکت با پوشش ۲۳ درصدی بازار تراکنشهای خرید، بالاترین سهم را در اختیار دارد. هرچند که شرکت مذکور، شهریور سال گذشته سهم بیشتری در تعداد و مبلغ تراکنشها داشت؛ اما با توجه به تنگناهای اقتصادی سال جاری و شیوع ویروس کرونا، این شرکت توانسته نسبت به خود رشد خوبی را در ابزارهای پذیرش موبایلی ۹/ ۰ و در ابزارهای پذیرش اینترنتی ۴۲/ ۶ درصد تجربه کند. این موضوع به تنهایی نشان دهنده آن است که به پرداختیها از فرصتی که برای شرکتهای تجارت الکترونیک و پرداخت فراهم شده، به خوبی استفاده کردهاند.
شرکتهای پرداخت الکترونیک با ارائه سرویسهایی چون کارتخوانهای فروشگاهی، امکان پرداخت قبض و خرید شارژ و فراهم کردن اپلیکیشنهای خدمات بانکی در بازار فعالیت میکنند. سهم شرکتی مثل به پرداخت در مبلغ کارتخوانهای فروشگاهی ۳۰/ ۲۱درصد از بازار در آخرین ماه فصل تابستان بوده است. هرچند این میزان در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته کاهشی ۶۴/ ۱ درصدی داشته با این حال این شرکت همچنان در ششمین هر ماه دو سال ۹۸ و ۹۹، پیشتاز بازار بوده است.
به علاوه این شرکت در مبلغ تراکنش ابزار پذیرش موبایلی در سالجاری نسبت به سال گذشته، ۴۵/ ۱ درصد رشد کرده و به سهمی معادل ۸۰/ ۱۵درصد رسیده است. همچنین به پرداخت با وجود کاهش ۷۴/ ۰ درصدی در سرویس ماندهگیری نسبت به سال ۹۸، هنوز ۷۸/ ۱۷ درصد از این گونه تراکنشها را به خود اختصاص میدهد.
این میزان بالاترین حجم چنین سرویسی در کل بازار است. سهم تعداد تراکنشهای خرید برای به پرداخت در شهریور سالجاری، ۶۱/ ۲۲ درصد با سهمی ۲۳ درصدی از مبلغ تراکنشهای تمام بازار است که بالاترین سهم در فضای رقابت فعلی به حساب میآید.
گفتنی است که براساس گزارش شاپرک، بهپرداخت ملت چهارمین شرکت در رقابت بر سر تعداد تراکنشهای پرداخت قبض و خرید شارژ با سهمی ۲۳/ ۱۷ درصدی بوده که نسبت به سال ۹۸، رشدی ۶۱/ ۰ درصدی را به خود دیده است. به گزارش روابط عمومی این شرکت، با توجه به فعالیتهای اخیر، از درآمد ۱۵۴۴ میلیارد تومانی فقط ٢٢۶ میلیارد تومان این شرکت در ۷ ماه منتهی به مهر ۹۹، مربوط به همین ماه بوده است.
با توجه به دادههای موجود از فروش ۷ماهه منتهی به مهر سال جاری برای ۱۲ ماه سال ۹۹، حدودا رسیدن به درآمدی نزدیک به ۲۶۴۷ میلیارد در یک سال است. همچنین پیرو همکاری این شرکت با بانکهای شهر و گردشگری و متصل شدن پایانههای فروشگاهی این بانکها به سوئیچ پرداخت آن؛ به نظر میرسد به پرداخت درآینده، سهم بیشتری از بازار پرداخت الکترونیک را به خود اختصاص دهد.