کد خبر: ۱۸۵۳۱۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۹ - ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - 04 October 2020
مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: برآورد می‌شود در سال زراعی جدید ( ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ ) نزدیک به ۶ میلیون هکتار گندم در کشور کشت شود که از این میزان دو میلیون هکتار گندم آبی و چهار میلیون هکتار گندم دیم است.

 

به گزارش روز یکشنبه وزارت جهاد کشاورزی، «اسماعیل اسفندیاری پور» افزود: تولید مورد انتظار ما از این سطح کشت با توجه به متغیرهای اقتصادی، سیاسی، فنی و اقلیمی به میزان مورد نیاز کشور است.

وی درباره بذر مورد نیاز کشاورزان اظهارداشت: برای این سطح کشت، تاکنون ۳۷۲ هزار تن بذر از طبقات مختلف توسط شرکت های خصوصی تهیه و از اوایل شهریورماه توزیع آن در استان های شمال غرب و غرب کشور که دارای اقلیم های سرد هستند، آغاز شده و تا دهه نخست دیماه ادامه می یابد.

مصرف ۴۰ درصد بذور گواهی‌شده

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که تمام بذور گندم کشور اصلاح شده هستند، تصریح کرد: طی ۶سال اخیر، نزدیک به ۴۰ درصد بذور گندمی که در ایران کشت می شود، گواهی شده اند و بقیه بذرها خودمصرفی کشاورزان است.

اسفندیاری پور گفت: میزان مصرف گندم گواهی شده توسط کشاورزان تحت تاثیر اعتبارات یارانه ای است که از سوی سازمان برنامه و بودجه در هر سال تعیین می شود.

وی از کشاورزان خواست به منظور جلوگیری از بیماری های گندم، بذور خود مصرفی خود را قبل از کشت، بوجاری و ضد عفونی کنند.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی درباره قیمت گندم افزود: قیمت فعلی خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم معمولی برای سال زراعی جاری چهار هزار تومان (با چهار درصد افت مفید و یک درصد افت غیر مفید) و گندم دوروم چهار هزار و ۲۰۰ تومان تعیین شد.

وی با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی گندم نسبت به سال قبل معادل ۶۰ درصد رشد داشته است، اظهارداشت: قیمت گندم در سال جاری نسبت به سال گذشته در هر کیلوگرم ۱۵۰۰ تومان افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا، طبق آمارها در سال زراعی گذشت حدود ۱۴ میلیون تن گندم در کشور تولید شد که بیش از هشت میلیون تن آن توسط دولت خرید تضمینی شده است.

منبع: ایرنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: