کد خبر: ۱۸۵۲۸۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۶ - ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - 04 October 2020
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان با اشاره به شرایط اقتصادی کشور اعلام کرد که راهکارهای مناسبی برای کاهش و جلوگیری از گران فروشی در نظر داریم تا هیچ حقی اجحاف نشود.

خالد جعفری ظهر امروز یکشنبه (۱۳ مهر ماه) در پانزدهمین جلسه کارگروه تنظیم بازار استان کردستان اظهار کرد که با پیگیری‌های صورت گرفته در شهریور ماه نیاز نهاده‌های دامی تاحدودی مرتفع شده است.

وی افزود که این گشایش ها مشکلات را به طور کامل حل نکرده و این کمبود سویا مرغداران را به سوی استفاده از نهاده‌های دیگر کشانده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان تصریح کرد که قیمت هر کیلو گوشت مرغ در کردستان کمتر از استان‌های همجوار و میانگین کشوری است.

وی درخصوص دستور جلسه کارگروه گذشته تنظیم بازار عنوان کرد که ذخایر استراتژیک نهاده‌ها به صورت کشوری مدیریت می‌شود و نمی‌توانیم استانی تصمیم بگیریم.

جعفری ادامه داد که اولویت ما بر وجود اجناس در بازار است و خوشبختانه از لحاظ موجودی کالا مشکلی در کردستان نداریم.

وی خاطرنشان کرد که در بحث روغن جامد تقاضا بیشتر از عرضه بوده که پیگیر این موضوع نیز خواهیم بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان گفت: در بحث شیرینی نیز باید بازنگری در قیمت‌ها صورت گیرد زیرا مواد اولیه افزایش قیمت زیادی داشته است.

وی با بیان اینکه کشور در جنگ اقتصادی و شرایط ویژه قرار دارد در پایان یادآور شد که راهکارهای مناسبی برای کاهش و جلوگیری از گران فروشی در نظر داریم تا هیچ حقی اجحاف نشود.

فرزاد معاونی، معاون پشتیبانی امور دام استان کردستان در ادامه این کارگروه اظهار کرد که مکاتبات لازم برای بهره‌برداری از ذخایر استراتژیک نهاده‌های دامی صورت گرفته است.

وی با اشاره به افزایش توزیع کنجاله سویا افزود که از منابع کردستان توزیع حدود ۳ هزار و ۷۶۹ تن کنجاله سویا صورت گرفته است.

فرید سپری، رئیس جهاد کشاورزی استان کردستان در ادامه این جلسه با بیان اینکه مشکل تامین نهاده‌ کشوری است و مختص کردستان نیست تصریح کرد که مشکلات تامین نهاده همچنان برقرار است و ما نتوانستیم نیاز واحدهای صنعتی را به طور کامل برطرف کنیم.

وی عنوان کرد که تنها حدود ۶۹ درصدی از نیاز ذرت و کنجاله سویا مورد استفاده مرغداران تامین شده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان کردستان ادامه داد که فروش مرغ از درب مرغداری تا تحویل به مصرف کننده خلاء ۵۰۰ تومانی در هر کیلو گوشت مرغ وجود دارد که با کارکردن روی این موضوع می‌توان قیمت هر کیلو مرغ را کاهش داد.

وی خاطرنشان کرد که سرانه مصرف روزانه تخم مرغ در کردستان حدود ۲۵ تن است که بسته به مصرف و قیمت این سرانه متغییر است.

سپری در پایان با بیان اینکه سه واحد تولید تخم مرغ در کردستان روزانه ۷ تن تخم مرغ تولید می‌کنند یادآرو شد که فروشگاهایی برای عرضه مستقیم در سنندج، سقز و ۴ شهرستان دیگر در نظر گرفته شده که به قیمت هر کیلو ۱۴ هزار ۵۰۰ تومان تخم مرغ عرضه می‌کنند.

شفیعی، رئیس اتحادیه مرغداران استان کردستان در ادامه جلسه با بیان اینکه ۵۹ درصد از سویا مورد نیازمان را از پشتیبانی امور دام دریافت کرده‌ایم گفت: ۴۷ درصد سویا و ۴۱ درصد ذرت از منابع دولتی تامین می‌شود.

وی اظهار کرد که سهمیه سویا ما در فواصل زمانی نامناسب توزیع می‌شود و این نهاده در تامین پروتیین جوجه‌ها بسیار مهم است.

رئیس اتحادیه مرغداران استان کردستان افزود که با احتساب قیمت سویا در بازار آزاد هر کیلو گوشت مرغ بیش از حدود ١۵ هزار تومان برای مرغدار هزینه دارد.

وی با اشاره به ضرورت استفاده از ذخیره استراتژیک سویا استان تصریح کرد که در بحث قیمت مشکل خاصی نبوده و احتمال دارد با افزایش بیشتر هزینه‌های تولید، تولیدکنندگان دچار ضرر شوند.

کاظمی، رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی پزان استان کردستان در ادامه جلسه به ضرورت توجه به قیمت مواد اولیه تهیه شیرینی اشاره و عنوان کرد که در مورد تعیین نرخ شیرینی با مشکل مواجه هستیم و قیمت مواد اولیه شیرینی بسیار بالا رفته که در مواردی حتی مایه کار برای قنادان درنمی‌آید.

حامد سردارزاده، معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان خاطرنشان کرد که باتوجه به افزایش نرخ دلار و مشکلات تامین مواد اولیه مکررا قیمت کالا دستخوش تغییرات شده است.

وی گفت: حوزه نظارت و بازرسی سازمان صمت، ۱۰۰ قلم کالا اساسی را به صورت هفتگی بررسی می‌کند که ۲۶ قلم کالا رشد قیمت حدود ۲۰ درصدی را داشته است.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان اظهار کرد که قیمت لاستیک از ابتدای سال ۲ باز افزایش قیمت داشته که حدود ۵۵ درصد افزایش قیمت داشته که در این مورد خوشبختانه کمبودی در استان نداریم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: