کد خبر: ۱۸۵۲۸۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۵ - ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - 04 October 2020
طبق اعلام وزارت صمت، در حالی که ارزش فروش محصولات ۷۴ شرکت زنجیره معدن و صنایع معدنی در بورس ایران، ‌ طی شهریور ماه امسال با جهش ۹۵ درصدی نسبت به شهریور سال گذشته همراه شده است، فروش این شرکت‌ها در نیمه نخست سال جاری، رشد بیش از ۵۰ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۸ ثبت کرده است.

به گزارش ایسنا، بر این اساس ارزش فروش تولیدات شرکت‌های این حوزه در شهریور ماه از ۲۶.۳ هزار میلیارد تومان عبور کرده است که در مقایسه با ارزش فروش محصولات این شرکت‌ها رشد ۹۵ درصدی را تجربه کرده است. ضمن اینکه مجموع ارزش فروش این ۷۴ شرکت طی شش ماه ابتدایی سال جاری نیز به رقم بیش از ۱۲۰هزار میلیارد تومان رسیده است که نسبت به نیمه اول سال ۱۳۹۸، افزایش فروش بالغ بر ۵۰ درصد داشته است.

در این میان ایرالکو ۷۷ درصد، شرکت ملی مس ایران ۶۲ درصد، فولاد کاوه کیش ۶۵ درصد و شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با ۵۹ درصد، فولاد کاوه جنوب با افزایش ۵۸ درصدی، ‌ فولاد خوزستان با رشد ۴۱ درصدی و شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با ۳۸ درصد به عنوان پیشتازان رشد در شرکت‌های بزرگ در یک ماهه شهریور سال جاری بوده‌اند.

این در حالی است که طی این مدت برخی شرکت‌های خصوصی نیز رشدهای سه رقمی را در فروش خود تجربه کرده‌اند.

فولاد مبارکه در شهریور نیز به ۵۵۰۰ میلیارد، ‌ شرکت ملی مس ایران به ۴۲۰۰ میلیارد، ‌ گل‌گهر ۲۱۰۰ میلیارد، فولاد خوزستان ۱۸۰۰ میلیارد و ذوب آهن ۱۵۰۰ میلیارد تومان ارز فروش خود را رسانده‌ و در گروه پنج شرکت بزرگ در فروش معرفی شده‌اند.

طبق گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت طی شش ماه نخست سال ۱۳۹۹، بیشترین سهم فروش (۲۷.۳هزار میلیارد تومان) به فولاد مبارکه اختصاص داشت. پس از آن شرکت ملی مس ایران با ۱۶ هزار میلیارد تومان، فولاد خوزستان با ۱۱ هزار میلیارد و شرکت گل‌گهر با ۱۰ هزار میلیارد تومان بیشترین فروشندگان در نیمه ابتدایی سال ۱۳۹۹ بوده‌اند.

در مجموع ۳۵ درصد کل فروش شرکت‌های تولیدی بورس تهران مربوط به حوزه معدن و صنایع معدنی بوده که مرتبط با رشد تولیدات این شرکت‌ها و تقویت بازار و البته افزایش نرخ ارز بوده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: