کد خبر: ۱۸۵۰۶۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۹ - ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - 01 October 2020
معاون ارزی اسبق بانک مرکزی با بیان اینکه هرگونه خبری از توافق و مذاکره جدید می‌تواند باعث سقوط نرخ دلار به کمتر از 20 هزار تومان شود درباره راهکارهای کاهش قیمت ارز توضیحاتی داد.

معاون ارزی اسبق بانک مرکزی با بیان اینکه هرگونه خبری از توافق و مذاکره جدید می‌تواند باعث سقوط نرخ دلار به کمتر از 20 هزار تومان شود درباره راهکارهای کاهش قیمت ارز توضیحاتی داد.

به گزارش اقتصادآنلاین، کمال سیدعلی درباره افزایش عرضه درهم در سامانه نیما گفت: هرچه از طریق ثبت سفارش‌ های متراکم این امر انجام شود، فشار قیمت ارز مدیریت می شود و روند افزایشی ارز کاهش می‌یابد.

وی افزود: با برداشته شدن سقف قیمتی در سامانه نیما، صادرکنندگان می‌توانند بصورت آزاد نسبت به فروش ارز در این سامانه اقدام کنند البته ممکن است به دلیل تمایل به نرخ‌های بالاتر، دیر نسبت به رفع تعهد نزد بانک‌ها اقدام کنند. اما زمانی که نرخ ارز کنترل شود و روند کاهشی را طی کند، عرضه ارز در این سامانه نیز بیشتر خواهد شد.

این مقام اسبق بانکی ادامه داد: تصمیم اخیر بانک مرکزی مبنی بر مجاز شدن فروش ارز توسط پتروشیمی‌ها، معدنی‌ها و فلزی‌ها به کلیه صرافی‌ها بر روند کاهشی نرخ ارز موثر خواهد بود اما باید تلاش شود به تبع این تصمیم ضمن افزایش نظارت بر خرید و فروش ارز در صرافی‌ها، اطلاعات خریداران نیز از دستگاه‌های اجرایی دریافت شود.

سیدعلی درباره اثربخشی گشایش‌های سیاسی نیز گفت: هرگونه خبری از توافق و مذاکره جدید می‌تواند باعث سقوط نرخ ارز به کمتر از 20 هزار تومان شود. درست اتفاقی که در زمان قطعنامه 598 رخ داد و احتمال می رود دوباره تکرار شود. احتمال ریزش نرخ ارز به دلیل در سقف قرار داشتن قیمت به سایر پدیده‌ها و بازارهای اقتصادی همچون بورس و میزان عرضه و تقاضا بستگی دارد. با این حال در صورتی که بازارساز بتواند شرایط ماه جاری بازار ارز را بطور مناسب مدیریت کند، شاهد بهبود شرایط خواهیم بود.

وی اضافه کرد: هماهنگی با وزارت صنعت و اقتصاد در زمینه ثبت سفارش کالاهای غیر ضروری، مدیریت بازار سرمایه و کاهش نوسانات شدید بورس نیز اثر کاهشی بر نرخ ارز دارد. علاوه بر این در زمینه فروش اوراق بدهی باید برنامه‌ریزی بهتری به منظور جذب نقدینگی انجام شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: