سال هاست در سراسر جهان شاهد اخبار مختلفی در خصوص سرقت اطلاعات سازمانها و شرکتهای بزرگ در دنیا از سوی هکرهای بینالمللی رایانهای هستیم که آخرین نمونه اعلامی سرقت و تخریب اطلاعات ازسوی کمپانیهای معتبری مانند: کسپراسکی لب (Kaspersky Lab) روسیه و موسسه امنیتی هولد سکوریتی (Hold Security) ایالاتمتحده بود که از سال ۲۰۱۳ تاکنون در حملات منظم هکرها به بیش از ۳۰کشور بیش از میلیاردها دلار از حساب مشتریان و نیز نام کاربری و رمز عبور کاربران به سرقت رفته است. در فضای پر تلاطم و پر ریسک کنونی اقتصاد برای سازمانهای تجاری و خدماتی مختلف در دنیا، محافظت از سرمایههای اطلاعاتی مانند اطلاعات مالی، سرمایهگذاری و پرسنلی و… با چالشهای جدی و پرهزینه مواجه شده است.کشورهای مختلف و سازمانها در مواجهه با این خطرات، جهت ارتقای برنامههای نرمافزاری و جلوگیری از این خطرات هزینههای بسیار گزافی در این حوزه متحمل شدند. اصول اساسی بیمه امنیت سایبری همانند سایر بیمههای رایج مانند بیمه اتومبیل، منزل و یا خدمات درمانی است. یک شرکت با پرداخت حق بیمه، مسئولیت خطر و تهدیدات سایبری را به شرکت بیمه منتقل میکند امامتاسفانه بیمه سایبری تاکنون در کشورمان بهصورت مشخص و منسجم ارائه نشده است.
بیمه سایبری از دهه ۱۹۷۰ میلادی در دنیا مطرح شد.
نبود اطلاعات و دانش فنی علت اصلی نداشتن بیمه سایبری در کشور.
پوشش بیمه سایبری؛ خسارات ناشی از دستکاری اطلاعات، سرقت سهام و سرمایه در هکهای الکترونیکی، هک شدن شخص ثالث، اطلاعات به سرقت رفته در شرکتها.
به گزارش فابانیوز؛ بیمه سایبری از دهه ۱۹۷۰ میلادی در دنیا مطرح شد، اما تاکنون در کشورمان بهصورت مشخص و جامع پوششهای خاص و منسجم ارائه نشده است که عمده علل ارائه نشدن آن ازسوی شرکتهای بیمه را میتوان به نبود اطلاعات و دانش فنی در حوزه ارائه این طرح دانست. البته ۳ شهریور امسال سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی از ورود به بیمه سایبری خبر داده بود.
موارد تحت پوشش بیمه سایبری
پرداخت خسارات ناشی از دستکاری اطلاعات را با اقداماتی از قبیل اطلاع رسانی به مشتریان، بررسی علل افشای اطلاعات، اعمال جرائم قانونی و از پیش تنظیم شده بر عاملان تهدید را به شرکتها
پرداخت خسارات ناشی از به تعلیق درآمدن کسب و کار برای رفع آسیبهای وارده به شرکت
پرداخت خسارات ناشی از اطلاعات به سرقت رفته در شرکتها
پرداخت خسارات وارد شده به شرکتها را در اثر سهام و سرمایه به سرقت رفته در هکهای الکترونیکی
خسارات ناشی از هک شدن شخص ثالث به عنوان مثال، هکرها خود را در جریان یک پروسه پرداختی قرار میدهند و به دادههای مشتریان شرکت نفوذ میکنند.
موانع و معضلات در پوشش بیمه سایبری
عدم شناخت کافی دو طرف قرارداد از خواستهها در هنگام صدور، کارشناسیهای مشترک و نیز پرداخت خسارت.
عدم رشد بیمههای اتکایی در این بخش مانند سایر بخشها برای توزیع منطقهای و جهانی ریسک.