کد خبر: ۱۸۴۱۲۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - 09 September 2020
روند رو به رشد نسبت کفایت سرمایه بانک سینا از عدد ۷/ ۵ برای سال ۹۶ به عدد ۳/ ۸ در سال ۹۸ رسیده و بنابر پیش بینی شرکت در گزارش توجیهی افزایش سرمایه پیش بینی شده است این عدد با فرض انجام افزایش سرمایه به عدد ۲/ ۱۱ در پایان سال ۹۹ برسد.

به گزارش   بانکداری ایرانی ،  شرکت بانک سینا با ۲۵۷ شعبه و ۲۳۸۰ کارمند و سرمایه یک هزار میلیارد تومانی دارای ارزش بازاری بالغ بر ۱۳ هزار میلیارد تومان است. سپرده‌های این بانک حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان بوده و سود انباشته تا تاریخ ۳۱ خرداد سال جاری ۲۰۶ میلیارد تومان است که آن را در زمره بانک‌های بدون زیان انباشته حاضر در بازار سرمایه قرار می‌دهد.این بانک سهامدار ۱۰ درصدی شرکت توسعه اعتماد مبین است و اعتماد مبین هم سهامدار شرکت مخابرات ایران است.


بنابراین بانک سینا بطور غیر مستقیم سهامدار مخابرات ایران است.

این بانک همچنین سهامدار ۱۰۰ درصدی شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن است که اخیرا امیدنامه پذیرش و درج این شرکت در بازار فرابورس ایران ثبت و در صف عرضه اولیه قرار دارد. بنابر امیدنامه شرکت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن که تا تاریخ ۲۹ اسفند ۹۸ بیان شده، عمده سرمایه‌گذاری‌های این شرکت در صنایع فلزات اساسی، حمل و نقل، ارتباطات، مواد و محصولات دارویی و بیمه است.

از جمله نکات قابل توجه بانک سینا روند رو به رشد نسبت کفایت سرمایه این بانک در سنوات اخیر است به‌طوری که از عدد ۷/ ۵ برای سال ۹۶ به عدد ۳/ ۸ در سال ۹۸ رسیده و بنابر پیش بینی شرکت در گزارش توجیهی افزایش سرمایه پیش بینی شده است این عدد با فرض انجام افزایش سرمایه به عدد ۲/ ۱۱ در پایان سال ۹۹ برسد.

همچنین بانک سینا پیشنهاد افزایش سرمایه از محل زمین، ساختمان و سرقفلی را برابر ۱۵۸ درصد داده است که پس از تصویب و طی مراحل کارشناسی ثبت خواهد شد.

بانک سینا همچنین سهامدار شرکت صرافی سینا و سایر شرکت‌های ارزشمند دیگر است. با توجه به کاهش ۴۰ درصدی قیمت سهم‌تحت جو هیجانی اخیر و در پیش بودن عرضه اولیه شرکت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن به نظر می‌رسد بانک سینا می‌تواند بیش از پیش قابل بررسی برای سرمایه‌گذاران باشد.

گفتی است : طبق استانداردها اعلامی و مقررات کمیته بال در دهه گذشته باید کفایت سرمایه حداقل 8 درصد باشد در استاندارد‌های جدید  نسبت کفایت سرمایه تا 12 درصد هم مطرح شده این در حالی است که تعداد زیادی از بانک ها در ایران کفایت سرمایه کمتر از 8 درصد دارند.

براساس صورت‌های مالی سال 1395 فقط 5 بانک نسبت کفایت سرمایه 8 درصد و بیشتر داشته‌اند و 15 بانک و موسسه اعتباری نرخی کمتر از 8 درصد داشته‌اند.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: