کد خبر: ۱۸۳۲۲۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۳ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - 19 August 2020
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در حاشیه بازدید از طرح توسعه بندر نوشهر در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: با توجه به محدودیت اماکن نگهداری کالا در بندر نوشهر به دنبال اضافه کردن اراضی پس‌کرانه‌ای هستیم.

به گزارش ایسنا، محمد راستاد ادامه داد: یکی از اهداف سازمان بنادر، افزایش ظرفیت‌ها در بنادر شمالی کشور برای صادرات و واردات به کشورهای همسایه و نیز بهره مندی بیشتر از ترانزیت است.

وی با مثبت ارزیابی کردن روند توسعه بندر نوشهر از نظر جذب کالا، گفت: ظرفیت سالانه بندر نوشهر حدود 4.5 میلیون تن است که در سال گذشته موفق شد به همراه بندر فریدونکنار در مجموع یک میلیون تن عملکرد مثبت داشته باشد.

وی افزود: در سال جاری نیز بالغ بر 350 هزار تن در بندر نوشهر و حدود 110 هزار تن در بندر فریدونکنار تخلیه و بارگیری انجام شده است.

رئیس سازمان بنادر کشور با بیان اینکه در مجموع رشد مثبتی در بندر نوشهر دیده می‌شود، تصریح کرد: یکی از پروژه‌های مهمی که به توسعه ظرفیت بندر نوشهر کمک می‌کند تسهیل دسترسی این بندر به پس‌کرانه است، بنابراین باید شرایطی را فراهم کرد تا ظرفیت 4.5 میلیون تنی این بندر بتواند انتقال محمولات وارداتی و صادراتی به پس‌کرانه و استفاده از سایر بخش‌های حمل و نقل را به سهولت انجام دهد.

راستاد با تاکید بر دستور کارقرارگرفتن راه دسترسی مستقل و اختصاصی بندر نوشهر به عنوان یک پروژه مهم عنوان کرد: بالغ بر 100 میلیارد تومان منابع برای اجرای این پروژه اختصاص داده خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز عملیات راه دسترسی حدود 5 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که روند خوبی است.

معاون وزیر راه با اشاره به اینکه عملیات لایروبی حوضچه بندر نوشهر در حال انجام است ادامه داد: چند پروژه دیگر در راستای توسعه بندر نوشهر پیش‌بینی شده است که اجرایی خواهد شد.

راستاد گفت: با توجه به محدودیت اماکن نگهداری کالا در بندر نوشهر، اضافه کردن اراضی پس‌کرانه‌ای در برنامه قرار دارد تا هم به عنوان نگهداری کالاها و هم برای فعالیت‌های ارزش افزوده تولیدی به عنوان منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر در دستور کار قرار گیرد.

وی چشم‌انداز بندر نوشهر و بندر فریدونکنار را بسیار خوب و مثبت ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر بالغ بر 200 میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های توسعه‌ای در این بندر در دست مطالعه و اجراست.

معاون وزیر راه افزود: با ایجاد راه دسترسی اختصاصی بندر نوشهر فضای بیشتری برای ایجاد زیرساخت‌ها و روبناهای بندری در نوشهر فراهم می‌شود.

وی با اشاره به مطالعات جدی در جهت ارتقا بندر نوشهر از نظر تناسب بین ظرفیت دریایی و پس‌کرانه‌ای گفت: جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای فعالیت‌های نگهداری و ارزش افزوده از دیگر برنامه‌های در دست اقدام است.

پَس‌کرانه به زمین‌های واقع در پشت بندرگاه‌ها گفته می‌شود که نقش پشتیبانی و تأمین و رساندن کالاهای صادراتی به بندرگاه و پخش و جذب کالاهای وارداتی از بندر را بر عهده‌ دارند. این شهرها و زمین‌ها بوسیله سیسیتم‌های حمل و نقل نظیر جاده، ریل، آبراه داخلی و ... به یک بندر وصل می‌شود و مردم آن کالاهای مورد نیاز خود را از آن بندر وارد یا کالاهای صادراتی خود را از آن بندر صادر می‌کنند.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: