کد خبر: ۱۸۳۰۷۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۸ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - 16 August 2020
در هفته ‌ای که گذشت شاخص بازارهای جهانی بدون روند مشخصی نوسان داشتند و بازارهای کالایی نیز شرایط متفاوتی را تجربه کردند.

در هفته ‌ای که گذشت شاخص بازارهای جهانی بدون روند مشخصی نوسان داشتند و بازارهای کالایی نیز شرایط متفاوتی را تجربه کردند.

در هفته ‌ای که گذشت شاخص بازارهای جهانی بدون روند مشخصی نوسان داشتند و بازارهای کالایی نیز شرایط متفاوتی را تجربه کردند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، در هفته گذشته روند نوسانی در بازارهای جهانی به چشم می خورد اما در سوی دیگر، طلا به دنبال انتشار اخباری مبنی بر کشف واکسن کرونا روندی نزولی در پیش گرفت و با افت ۴.۵ درصدی به ۱۹ هزار و ۸۴۳ دلار در هر اونس رسید.

این هفته خبری از بسته حمایتی آمریکا (که به دلیل عدم توافق دموکرات‌ها و جمهوری خواهان با مشکل مواجه شده بود) نبود. در این هفته بیشتر توجه سرمایه‌گذاران معطوف به داده‌های اقتصادی آمریکا بود. جایی که شاخص مدعیان بیمه بیکاری به پایین‌ترین مقدار از زمان شیوع ویروس کرونا رسید و حکایت از افزایش فعالیت‌های اقتصادی داشت. از این رو تاثیر مثبتی بر روند بازارهای مالی برجا گذاشت. با این حال همچنان یکی از مهم ترین محرک‌ها برای شاخص دلار و بازارهای مالی، همچنان بسته حمایتی آمریکا است.

در چین نیز، داده‌های اقتصادی اگرچه حکایت از ادامه بهبود روند اقتصادی این کشور دارد اما شاخص خرده فروشی و تولیدات صنعتی این کشور، بدتر از انتظارات منتشر شد.

بر این اساس، شاخص خرده فروشی اقتصاد چین که بیانگر قدرت تقاضای مصرف کنندگان است، بعد از ریزش سنگین منفی ۲۰ درصد بعد از شیوع ویروس کرونا، به منفی ۱.۱ درصد رسید. این شاخص انتظار می رفت به ۰.۱ درصد افزایش پیدا کند.

شاخص تولیدات صنعتی چین نیز بدتر از انتظارات منتشر شد و در ۴.۸ درصد بدون تغییر باقی ماند.

به طور کلی در هفته گذشته بازارهای جهانی شاهد جریانات ریسک‌پذیری بودند. نرخ بازدهی اوراق قرضه آمریکا در هفته گذشته، با رشد هر چند اندک همراه شد و قیمت طلا و نقره نیز در نتیجه تثبیت سود سرمایه‌گذاران و انتشار خبر واکسن کرونا در روسیه با افت قیمت همراه شدند. بازار نفت نیز با رشد نسبی قیمت همراه شد.

در این میان، نتیجه نظرسنجی این هفته کیتکو درباره تغییرات قیمت طلا در هفته پیش رو از امیدواری هر دو گروه تحلیلگران و سرمایه‌گذاران برای رشد قیمت‌ها در هفته جاری حکایت دارد.

در بازار نفت، اگرچه قیمت طلای سیاه در هفته گذشته با اندکی رشد همراه شد اما همچنان نگرانی در سمت تقاضا وجود دارد. تقاضا در بازار نفت، کمتر از انتظارات، در حال رشد است. آژانس بین‌المللی انرژی معتقد است که تقاضای جهانی نفت خام به خاطر کاهش مسافرت‌های هوایی به ۹۱.۱ میلیون بشکه در روز افت خواهد کرد (نسبت به آخرین پیش‌بینی، ۱۴۰ هزار بشکه کاهش داشته است).

این در حالی است که، در ماه جاری اعضای اوپک پلاس نیز تولیدشان را نسبت به توافق قبلی افزایش داده‌اند. دو عامل کاهش ذخایر نفت آمریکا و تعداد دکل‌های نفت که حاکی از کاهش تولید نفت در آینده است، در هفته گذشته از قیمت نفت حمایت کردند. دلیل کاهش ذخایر نفت آمریکا، افزایش تولید پالایشگاه‌ها و در نتیجه افزایش تقاضا برای نفت بوده است.

تعداد حلقه‌های چاه نفت آمریکا در ادامه روند نزولی خود با چهار واحد کاهش به ۱۷۲ دکل رسید. تعداد دکل‌های نفتی از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۹۸ واحد کاهش پیدا کرده است که خبر خوبی برای بازار نفت است.

تغییر در تعداد دکل های فعال، چشم‌انداز تولید نفت در آینده را نشان می دهد. با کاهش تعداد دکل‌ها، انتظار می‌رود تولید کاهش پیدا کند و در نتیجه با توجه به مازاد تقاضا قیمت روند صعودی را در پیش گیرد.

در مقابل، مهم‌ترین نگرانی درباره وضعیت بازار نفت چشم‌انداز تقاضا در ماه‌های آینده است که به دلیل شیوع بیشتر و ابتلای موارد جدید ویروس کرونا در کنار وضعیت تنش‌آمیز اقتصادی میان چین و آمریکا تاثیرات کاهشی بر بازار گذاشتند.

قیمت گاز طبیعی اما روز جمعه در بازار نایمکس آمریکا با افزایشی ۱۷ سنتی به دو دلار و ۳۶ سنت رسید که نشانگر رشد ۷.۹۷ درصدی قیمت آن بود. حالا قیمت گاز طبیعی با افزایش موج گرما و رشد تقاضا مصرف در غرب آمریکا به اوج قیمتی ۲۰۲۰ رسیده است.

در بازار کامودیتی، قیمت‌ها در بازار آتی چین در هفته‌ای که گذشت وضعیت ترکیبی داشت. قیمت محصولات فولادی و سنگ‌آهن با رشد همراه شدند اما قیمت فلزات با توجه به رشد در هفته‌های گذشته، ترجیح دادند که کمی اصلاح قیمتی داشته باشند. اما متانول که نسبت به تمامی محصولات پتروشیمی به دلیل کمبود فضای ذخیره‌سازی از رشد قیمتی جامانده بود، با رشد قیمتی ۱۰ درصد همراه شد.

آلومینیوم که در هفته های گذشته بالاتر از سطح ۱۷۰۰ دلار تثبیت شده است در روزهای پایانی هفته گذشته با ۲۰ دلار کاهش به ۱۷۴۲ دلار رسید. تقاضا برای آلومینیوم در نیمه اول ۲۰۲۰ میلادی، ۶.۶ درصد کاهش پیدا کرد و به ۳۰.۳ میلیون تن رسید. تولیدکنندگان انتظار دارند در نیمه دوم سال، وضعیت بازار آلومینیوم بهبود پیدا کند اگرچه هنوز هم ریسک موج دوم ویروس کرونا وجود دارد.

اما در خصوص بازار آلومینیوم باید توجه داشت تقاضا در چین در نیمه اول سال تقریبا در ۱۸ میلیون تن بدون تغییر باقی مانده است. فعالیت در بخش خودروسازی بهبود پیدا کرده است و همچنین تقاضای بیشتر در بخش قوطی، از مصرف بیشتر آلومینیوم حمایت کرده است. انتظار می رود در ماه های پیشرو، تقاضا در بازار این محصول شرایط بهتری را تجربه کنند.

همچنین خبرهای هفته گذشته حکایت از کسری شدید عرضه کنسانتره جهانی داشت. روند کاهش عرضه جهانی کنسانتره مس ادامه دارد و با شروع کرونا و افت تولید معادن تشدید شده است. این موضوع باعث شده که قیمت کنسانتره جهانی مس که با نسبت TC/RC سنجیده می‌شود، به کمترین سطح تاریخ برسد و در واقع معادن و دارندگان کنسانتره کمترین هزینه را به اسملترها و پالایشگاهها برای تبدیل ماده معدنی به فلز، پرداخت کرده و سود بیشتری می برند.

طبق داده‌های منتشر شده از سوی سازمان آمار دولتی شیلی (INE)، تولید مس این کشور برای نخستین بار، از زمان شیوع فاز دوم ویروس کرونا در ماه ژوئن، با ۰.۶ درصد افت به ۴۷۲ هزار و ۱۷۲ تن تنزل یافت.

با این حال به دلیل انتشار داده‌های صنعتی چین، قیمت مس در بازار فلزات لندن روز جمعه افزایش یافت . با اینکه این رشد قیمت، کمتر از حد انتظار بود اما نشان دهنده رشد مداوم اقتصادی این کشور در دوران کرونا بود. چین به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلزات جهان در مسیر بازیابی کامل اقتصادی است و این خبری خوب برای این بازار به‌حساب می‌آید.

لیلا فریادرس
برچسب ها: واکنش کرونا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: