کد خبر: ۱۸۲۷۴۹
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۷ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - 10 August 2020
 روند کلی شاخص صنعت بانکداری، صعودی برآورد می‌شود. در چهار هفته گذشته این شاخص با حدود ۱۷ درصد افزایش از عدد ۹.۲۵۸ واحد به عدد ۱۰.۸۶۲واحد رسید. این صنعت بعد از یک دوره ۱۵ روزه که در فاز استراحت بود با شکستن محدوده ۱۰.۳۰۰ واحد به سمت بالا در دو روز کاری قبل امید‌ها را برای افزایش بیشتر قیمت‌ها و ادامه روند صعودی بالا برد.

 نکته ترسناک در شاخص این صنعت شکسته شدن روند صعودی میان‌مدت است که می‌تواند حرکت صعودی را با مشکلاتی مواجه کند.

در صورتی که شاخص صنعت بانکداری روند صعودی در پیش گرفته شده را ادامه دهد، به دنبال هدف در محدوده ۱۴.۲۰۰ واحد  است که سه منطقه قیمتی از جمله ۱۱.۴۰۰ واحد، ۱۲.۵۰۰ واحد  و ۱۳.۱۰۰ واحد می‌توانند از ادامه افزایش قیمت‌ها جلو گیری کند و آغازگر کاهش و اصلاح قیمت‌ها شود، به این محدوده‌ها مقاومت می‌گوییم. توجه داشته باشید به دلیل اینکه شاخص بانکداری در تاریخ خود هیچ‌گاه در این اعداد حضور نداشته، بعضی از این محدوده‌ها از اعتبار چندانی برخوردار نیستند اما شیوه‌های آماری و تکنیکی برای محاسبه محدوده‌های مهم در این مواقع وجود دارد. 

اکثرا تحلیلگران جسور از آنها به عنوان محدوده‌های تحلیلی استفاده می‌کنند. این اشخاص برای ترسیم خطوط تحلیلی خود به دنبال حداکثر یک یا دو تایید نشانه تکنیکی، بدون در نظر گرفتن گذر زمان هستند. در مقابل تحلیلگران محافظه‌کار برای ترسیم خطوط تحلیلی حداقل دو نشانه تکنیکی یا گذر زمان را لحاظ می‌کنند.  این شاخص در منطقه اشباع خرید قرار دارد.

 این منطقه، ناحیه‌ای است که بعد از چند روز تقریبا متوالی افزایش قیمت سهام شرکت‌های موجود در شاخص بانکداری، وارد آن می‌شویم. حضور در این منطقه  از حدود ۳ روز کاری می‌گذرد، مدت زیادی نیست که این شاخص وارد این ناحیه شده است ولی حضور در این ناحیه احتمال اصلاح قیمت‌ها را بالا می‌برد. منظور از اصلاح قیمت‌ها تشکیل روند نزولی نیست بلکه کاهش قیمت‌ها است.

 احتمال حضور این شاخص در هفته آینده در فاز اصلاحی وجود دارد. فاز اصلاحی با شکست روند صعودی کوتاه‌مدت آغاز می‌شود که البته هنوز این اتفاق نیفتاده است. روند صعودی میان‌مدت گاه در این مرحله شکسته می‌شود و گاه شکسته نخواهد شد اما روند صعودی بلند‌مدت به هیچ وجه در فاز اصلاحی شکسته نخواهد شد.

 احتمالا این فاز با تشکیل روند نزولی در کوتاه‌مدت همراه باشد. در صورت اصلاح قیمت‌ها، شاخص صنعت بانکداری، در هفته آینده می‌تواند تا محدوده ۸.۷۵۰ واحد اصلاح داشته باشد. 

در صورت ادامه کاهش قیمت‌ها سه محدوده ممکن است مانع کاهش بیشتر قیمت‌ها شوند. که به آنها حمایت می‌گوییم. محدوده ۱۰.۳۰۰، محدوده ۹.۸۰۰ و محدوده ۹۳۵۰ واحد را می‌توان به عنوان اعداد مهم حمایتی  شاخص مورد مطالعه در هفته آتی در نظر داشت. البته محدوده‌های خط روند صعودی کوتاه‌مدت و خط روند صعودی میان‌مدت نیز می‌توانند نقش‌های حمایتی خوبی ایفا کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: