کد خبر: ۱۸۲۶۴۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۷ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - 08 August 2020
مدیر دپارتمان فناوری‌های بین‌رشته‌ای پژوهشکده سرطان معتمد با اشاره به تولید سیستم‌های بیوپسی آسپیراسیون، جمشیدی و بافت پستان در این پژوهشکده گفت: در سال ۹۷، ۱۵ هزار کیلوگرم سیستم بیوپسی وارد کشور شده است که ارزش ریالی آن صد میلیارد ریال و ارزش دلاری آن دو میلیون و ۳۸۰ هزار دلار بوده است. در حال حاضر فقط یک شرکت داخلی سیستم بیوپسی تولید می‌کند، در حالی که نیاز کشور بسیار بیشتر از این میزان است. ما نیاز داریم حداقل ۲۰ الی ۳۰ درصد واردات فعلی را در کشور تولید کنیم.
 
 
مهندس مهدی رحمانیان کوشکی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره انواع سیستم‌های بیوپسی گفت: ما دو نوع سیستم بیوپسی داریم؛ سیستم بیوپسی بافت نرم و سیستم بیوپسی بافت سخت. سیستم بیوپسی بافت سخت دو نوع است: سیستم بیوپسی آسپیراسیون و سیستم بیوپسی جمشیدی که با هر دوی آن‌ها بیوپسی از مغز استخوان انجام می‌شود. بعضی از این سیستم از بافت اسفنجی استخوان نمونه‌برداری می‌کنند و برخی دیگر از بافت خونی مغز استخوان بافت برمی‌دارند.

وی افزود: ما در پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی از تابستان سال ۹۷ ساخت سیستم‌های آسپیراسیون، جمشیدی و سیستم بیوپسی بافت پستان را آغاز کردیم. این سیستم‌ها سپس بر روی نمونه‌های بافتی و حیوانی تست شد و با اخذ کد اخلاق بر روی بافت انسان نیز آزمایش شد. پس از موفقیت‌آمیز بودن آزمایش‌های انسانی، اقدام به انجام تست‌های موردنیاز اداره تجهیزات پزشکی کردیم تا بتوانیم مجوز تولید و فروش این محصول را دریافت کنیم. 

مدیر دپارتمان فناوری‌های بین‌رشته‌ای پژوهشکده معتمد با بیان این که «این سیستم‌های تولید شده، دقیقا مشابه نمونه‌های وارداتی است و با همان کیفیت تولید شده است»، خاطرنشان کرد: در سال ۹۷، ۱۵ هزار کیلوگرم سیستم بیوپسی وارد کشور شده است که ارزش ریالی آن صد میلیارد ریال و ارزش دلاری آن دو میلیون و ۳۸۰ هزار دلار بوده است. در حال حاضر فقط یک شرکت داخلی سیستم بیوپسی تولید می‌کند، در حالی که نیاز کشور بسیار بیشتر از این میزان است. ما نیاز داریم حداقل ۲۰ الی ۳۰ درصد واردات فعلی را در کشور تولید کنیم.

به گفته‌ رحمانیان، هزینه تمام شده برای تولید هر سیستم نمونه‌برداری در پژوهشکده معتمد، یک سوم هزینه‌ خارجی است.

وی در پایان بیان کرد: بر اساس تجربه‌ حضور در پژوهشکده معتمد می‌توانم بگویم که برنامه‌ریزی‌ها در جهاد دانشگاهی دقیقا بر اساس نیازهای کشور انجام می‌شود. در حال حاضر یکی از اهداف پژوهشکده معتمد این است که ابزارها و وسایلی را طراحی و تولید کند که واردات آن‌ها محدود شده است و به سختی در دسترس هستند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: