کد خبر: ۱۸۲۱۵۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۲ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - 01 August 2020
رییس کل بانک مرکزی در یکی از صفحه های اجتماعی نوشت: همه افزایش قیمت‌ها در بهار امسال، فقط به رشد پایه پولی و نقدینگی مربوط نمی‌شود.
رییس کل بانک مرکزی در یکی از صفحه های اجتماعی نوشت: همه افزایش قیمت‌ها در بهار امسال، فقط به رشد پایه پولی و نقدینگی مربوط نمی‌شود.

به گزارش بانکداری ایرانی ، عبدالناصر همتی روز جمعه در صفحه اینستاگرام خود نوشت: افزایش انتظارات تورمی متاثر از عوامل غیر پولی و عملکرد سایر بازارها نیز در افزایش فشارهای تورمی نقش داشته‌اند.

وی ادامه داد: بانک مرکزی همه تلاش خود را برای کنترل میان مدت و بلند مدت رشد متغیرهای پولی و مدیریت نرخ سود برای کنترل و مهار تورم بکار گرفته است و با وجود تمام موانع و محدودیت‌ها از همه ابزارهای خود برای تحقق تورم هدف گذاری شده برای یکسال آینده استفاده می‌کند.

رییس کل بانک مرکزی نوشت: قضاوت درخصوص عملکرد بانک مرکزی بایستی در چارچوب محیط اقتصاد کلان و شوک‌های وارده به اقتصاد و همچنین برمبنای ابزارها، اختیارات و درجه استقلال بانک مرکزی باشد.

همتی ادامه داد:خرید بخشی از منابع ارزی صندوق توسعه ملی جهت تامین کسری بودجه توسط بانک مرکزی(آنچنان که در بودجه سال ۹۸ تکلیف شد) در شرایط تحریمی تامین کسری بودجه از محل پایه پولی است.

وی نوشت: روش مذکور در کوتاه مدت همانند استقراض از بانک مرکزی خواهد بود بنابراین بانک مرکزی به حکم وظیفه نظر کارشناسی خود را در خصوص آثار احتمالی ناخوشایند این روش تامین بودجه گزارش کرده بود.

رییس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: روش‌هایی که امسال دولت برای تامین کسری بودجه از طریق فروش سهام دولتی و نیز انتشار اوراق بدهی بکار گرفته است در شرایط تداوم فشار حداکثری روش‌های مناسبی برای تامین منابع لازم از نقدینگی موجود در جامعه و بدون فشار به پایه پولی است و در صورت تداوم کمک خوبی به بانک مرکزی در نیل به هدف مهار تورم خواهد بود.

 
 
 
 
 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: