کد خبر: ۱۸۲۰۱۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - 29 July 2020
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با ابلاغ مرحله پنجم تسهیلات موضوع قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، رقم تسهیلات این بخش به ۱۹۵ هزار و ۳۰ میلیارد ریال رسید.
 
ایرنا/ به گزارش روز چهارشنبه وزارت تعاون، «عیسی منصوری» اظهارداشت: تاکنون بیش از ۱۶۹ هزار طرح توجیهی کسب و کار از سوی متقاضیان به سامانه کارا (سامانه ثبت تقاضای تسهیلات اشتغالزایی) ارائه شده است که از این میزان پس از بررسی طرح‌ها توسط کمیته‌های فنی ملی، استانی و همچنین موسسات عامل به ۱۳۷ هزار و ۱۰۹ طرح معادل ۱۲۱ هزار و ۷۸ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

وی افزود: اگر چه همواره بر این اصل اعتقاد داشتیم که ارائه تسهیلات به عنوان اولین راهکار مطلق برای حمایت و ایجاد اشتغال در روستاها نیست، با این حال نمی‌توان تأثیر منابع مالی و تسهیلات دولت در ایجاد اشتغال را انکار کرد.  

معاون توسعه کارآفرینی وزارت تعاون بیان کرد: برنامه اشتغال روستایی طرحی است که دولت دوازدهم برای رونق بازار کار و کاهش نرخ بیکاری در شهرها و روستاها عملیاتی کرده است. ایجاد اشتغال پایدار، تکیه بر الگوی اقتصاد مقاومتی و عدم وابستگی به خارج در اولویت این برنامه قرار دارد.

وی گفت: با ابلاغ مرحله پنجم تسهیلات موضوع قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، رقم تسهیلات به ۱۹۵ هزار و ۳۰ میلیارد ریال رسید.

منصوری افزود: از کل مبلغ، ۳۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سهم نهادهای حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره)، بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان بهزیستی و پس از کسر ۱۰ درصد ذخیره قانونی نزد بانک مرکزی ۱۳۸ هزار و ۲۷ میلیارد ریال هم اعتبار دستگاه‌های اجرایی است که تخصیص یافته است.

۶۳ درصد تسهیلات به طرح‌های خرد پرداخت شد 

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون گفت: بررسی آماری اندازه طرحهای پرداخت شده در موسسات عامل نشان می‌دهد که ۶۳ درصد تسهیلات به طرح‌های خرد (کمتر از ۱۰ نفر) اختصاص یافته است که ۷۳ درصد اشتغال را شامل می‌شود.  

وی افزود:  از مجموع ۱۳۷ هزار و ۱۰۹ نفر دریافت کننده تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری، تعداد ۴۷ هزار و ۶۳۰ نفر معادل ۳۶ درصد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

منصوری بیان کرد: از مجموع دریافت‌کنندگان تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری نیز تعداد هفت هزار و ۱۲۶ نفر نیز تحت پوشش صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر هستند که پنج درصد را شامل می‌شوند.

وی درباره روند پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری توسط صندوق توسعه ملی و موسسات عامل، گفت: در مرحله اول (۲۶ دی ۱۳۹۶) مبلغ ۱۵ هزار میلیارد ریال (معادل ۳۷۵ میلیون دلار سهم صندوق توسعه ملی) و در مرحله دوم (۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷) مبلغ ۱۵ هزار میلیارد ریال (معادل ۳۷۵ میلیون دلار سهم صندوق توسعه ملی) اختصاص یافت.

معاون توسعه کارآفرینی وزارت تعاون افزود: در مرحله سوم (۲۶ دی ۱۳۹۷) مبلغ ۱۴ هزار و ۳۹۱ میلیارد ریال (معادل ۱۷۵ و نیم میلیون دلار سهم صندوق توسعه ملی)، در مرحله چهارم (۱ اسفند ۱۳۹۷) مبلغ ۲۲ هزار و ۵۰۹ میلیارد ریال (معادل ۲۷۴ و نیم میلیون دلار سهم صندوق توسعه ملی) و در  مرحله پنجم (۵ بهمن ۱۳۹۸) مبلغ ۳۰ هزار و ۶۱۵ میلیارد ریال (معادل ۲۴۵ میلیون دلار سهم صندوق توسعه ملی) اختصاص یافته است.  
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: