کد خبر: ۱۸۱۸۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۱ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - 25 July 2020
وی با اشاره به اینکه ودیعه مسکن به دو گروه تعلق می‌گیرد، توضیح داد: کارمندان دولت و کارگرانی که حقوق‌بگیر ثابت هستند و خانوارهای پنج نفره (پدر و مادر و سه فرزند) و بیشتر و همچنین خانه‌اولی‌هایی که تازه ازدواج کرده‌اند، در اولویت دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن هستند.
ثبت‌نام وام کمک ودیعه مسکن از امروز آغاز شده و متقاضیان واجد شرایط می‌توانند براساس شرایط و ضوابط اعلام شده در سامانه ثبت‌نام کنند.

به گزارش خبرنگار ایبِنا، با رشد قیمت مسکن و افزایش اجاره بها، مستاجران با مشکلات متعددی مواجه شده اند. برهمین اساس دولتمردان در پی سیاست های حمایتی که در دست اجرا دارند موضوع اعطا وام مسکن مطرح و با اجرای آن نیز موافقت های لازم به عمل آمد.

حسن روحانی، رییس جمهوری نیز هفته گذشته در جلسه هیات دولت از اعلام مقررات وام ودیعه مسکن مستاجران و ابلاغ آن به بانک ها خبر داد و گفت: سقف این وام برای مستاجران تهرانی ۵۰ میلیون تومان، شهرهای بزرگ ۳۰ میلیون تومان و دیگر شهرها، ۱۵ میلیون تومان است که با نرخ سود ۱۳ درصد به مشمولان پرداخت می شود. به گفته روحانی، دامنه پرداخت این وام به مستاجرانی که حقوق ثابت دارند یا تحت حمایت نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی (ره) یا سازمان بهزیستی قرار دارند، محدود شده است.

تعیین اولویت‌های وام کمک ودیعه مسکن

براساس شرایط اعلام شده، مستاجران باید در پایان مدت قرارداد، اصل وام را به بانک بازگردانند. ضمن اینکه محمد اسلامی با بیان این که حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان منابع برای وام ودیعه در نظر گرفته شده است، گفت: خانوارهای پنج نفره و بیشتر و همچنین خانه‌اولی‌هایی که تازه ازدواج کرده‌اند، در اولویت دریافت این تسهیلات هستند.

وی با اشاره به اینکه ودیعه مسکن به دو گروه تعلق می‌گیرد، توضیح داد: کارمندان دولت و کارگرانی که حقوق‌بگیر ثابت هستند و خانوارهای پنج نفره (پدر و مادر و سه فرزند) و بیشتر و همچنین خانه‌اولی‌هایی که تازه ازدواج کرده‌اند، در اولویت دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن هستند.

اسلامی ادامه داد: افراد واجد شرایط استفاده از این تسهیلات با دریافت نامه ای از محل کارهای خود که تضمین کننده کسر از حقوق ماهانه آن ها باشد، می توانند از این تسهیلات استفاده کنند و ضمانت بیشتری برای دریافت تسهیلات در نظر گرفته نشده است. اسلامی داشتن اجاره نامه رسمی معتبر را شرط دریافت کمک ودیعه مسکن برشمرد و گفت: خانوارهای تحت پوشش سازمان‌های حمایتی همچون کمیته امداد امام(ره) و بهزیستی نیز این تسهیلات را دریافت می کنند که در خصوص این خانوارها، پرداخت تسهیلات با هماهنگی سازمان های حمایتی است. وی تصریح کرد: بزودی نحوه نام نویسی از متقاضیان ودیعه مسکن مستاجران اعلام خواهد شد.

وام کمک ودیعه مسکن نه ودیعه مسکن

همچنین عبدالناصر همتی؛ رییس کل بانک مرکزی نیز اخیرا درباره جزییات این وام اظهار داشت: این وام «ودیعه مسکن» نیست. بلکه، «کمک ودیعه مسکن» است. هدف کمک به تامین افزایش تحقق یافته در ودیعه اجاره های مسکن اقشار کم درآمد و آسیب پذیر در سال جاری است.

وی افزود: با توجه به محدودیت اعتبار تخصیص یافته برای جبران و کنترل آثار شیوع کرونا برای سیستم بانکی (حداکثر ۷۵ هزار میلیارد تومان) اختصاص بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان با نرخ ۱۳ درصد، آن هم با موکول کردن بر گرداندن اصل وام به پایان دوره یک ساله، با درنظر گرفتن سایر تعهدات کرونایی، مقدور نبود.

رییس کل بانک مرکزی در ادامه با تاکید بر اینکه افرادی که با تایید وزارت راه و شهر سازی واجد شرایط استفاده از این وام باشند، گفت: اگر به جای پرداخت ماهانه سود وام و پرداخت اصل آن در پایان سال، توانایی پرداخت اصل و سود وام به صورت ماهانه را داشته باشند، می توانند با انتخاب خود، این وام را با اقساط ۳۰ ماهه و نرخ ۱۲ درصد دریافت کنند.

به گفته همتی، محدودیت منابع اختصاص یافته برای مقابله با آثار کرونا به علت تامین یک سوم آن منابع، از ذخیره قانونی بانک ها نزد بانک مرکزی و در جهت فراهم سازی امکان تعدیل نرخ سود آن بوده است. بانک مرکزی ضمن جهت گیری برای کمک به اقشار کم درآمد و آسیب پذیر، تمام تلاش خود را بر کنترل نقدینگی و نیز آثار تورمی آن، در شرایط سخت اقتصادی کشور متمرکز کرده است.

رییس شورای پول و اعتبار در ادامه تاکید کرد: جامعه هدف این طرح، اقشار کم درآمد و آسیب پذیر جامعه است از کلیه بانک ها می خواهم در کنار تلاش خود برای تامین مالی واحدهای تولیدی، برای سایر متقاضیان محترم نیز با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار (۱۸ درصد) وام کمک ودیعه مسکن پرداخت کرده و اولویت لازم را به آن بدهند.

آغاز ثبت نام وام کمک ودیعه مسکن از امروز

از سویی دیگر محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی نیز دراین باره توضیح داد: از آنجایی که ثبت نام وام اجاره مثل ثبت‌نام مرحله دوم مسکن ملی در دوران شیووع کرونا است، تصمیم گرفتیم فعلا ثبت نام اولیه از طریق ارسال پیامک باشد و بعد متقاضیان در زمان‌بندی اعلامی باید در سامانه وزارت راه و شهرسازی به نشانی www.tem.mrud.ir  ثبت نام کنند.

وی گفت: فرم (ج) متقاضیان دریافت این تسهیلات باید «سبز» باشد، همچنین نداشتن سابقه مالکیت از سال ۸۴ به بعد، متاهل یا سرپرست خانوار بودن و داشتن سابقه پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا نیز از جمله شرایط دریافت این وام است.

به گفته محمودزاده، متقاضیان باید دارای اجاره نامه رسمی و ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات به همراه کد رهگیری باشند. معاون وزیر راه و شهرسازی گفت:مهلت ثبت نام وام اجاره در ساعت ۲۴ روز پنج‌شنبه (٩ مردادماه) به اتمام خواهد رسید و از ۱۵ تا ۲۰ مرداد معرفی متقاضیان دریافت این تسهیلات به بانک‌ها آغاز می‌شود.
برچسب ها: وام ، ودیعه مسکن
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: