کد خبر: ۱۸۱۷۶۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۱ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - 22 July 2020
رییس اتاق بازرگانی استان مرکزی گفت: دولت در این شرایط که نیاز ارزی دارد نباید به صادرکنندگان فشار وارد کند و توقع داریم که مسیر روشنی در این رابطه در پیش گرفته شود.
 
 
ایسنا/ منوچهر توسطی اول مردادماه در چهل و چهارمین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی، با اشاره به نوسانات نرخ ارز که اخیرا در کشور رخ داده است، افزود: نوسانات مکرر نرخ ارز باعث شده است که تولیدکنندگان امکان برنامه ریزی درازمدت نداشته باشند.

وی تصریح کرد: نرخ ارز تاثیر مستقیم بر تامین مواد اولیه دارد و در این شرایط نمی توان مواد اولیه را به عنوان عنصر اصلی تولید بدون مشکل تهیه کرد و قطعا این امر می تواند به بدهی و معوقات بانکی شرکت ها، تعدیل نیرو و افزایش بیکاری بینجامد.

توسطی تاکید کرد: اتاق بازرگانی استان مرکزی تقاضا دارد که دولت به تثبیت نرخ ارز حداقل برای ۶ ماه برسد تا تولیدکنندگان هم بتوانند برای آینده برنامه ریزی داشته باشند.

وی با اشاره به مشکلات موجود در حوزه صادرات اظهار کرد: دیروز ۳۱ تیرماه، مهلت بانک مرکزی به صادرکنندگان برای بازگشت ارز به پایان رسید، از طرفی فروش نفت و درآمد ارزی کاهش یافته است و شرایط نفتی موجود کشور فرصتی برای توسعه صادرات غیرنفتی است، اما روندی که در پیش گرفته شده و پایان این مهلت نه تنها صادراتی را به دنبال نخواهد داشت بلکه بقای صادرکنندگان را نیز از بین می برد.

رییس اتاق بازرگانی استان مرکزی گفت: دولت در این شرایط که نیاز ارزی دارد نباید به صادرکنندگان فشار وارد کند و توقع داریم که مسیر روشنی در پیش گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی استان مرکزی از جایگاه ۲۳ کشوردر سال ۹۶ به رتبه نخست در پایان سال ۹۸ رسید، در خصوص فعالیت های این اتاق در مورد بیماری کووید ۱۹ بیان کرد: اتاق بازرگانی درطول ماه های اخیر اقدام به توزیع ۲۵۰۰ بسته الکل در مناطق کم برخوردار، ۱۲۰ هزار عدد دستکش لاتکس، هزار عدد شیلد در بیمارستان های شهرستان اراک، ساوه، دلیجان و خمین، هزار دست لباس ایزوله و ۲۵۰۰ عدد ماسک n95 و توزیع هزار بسته کمک معیشتی به ارزش هر بسته ۲۰۰ هزار تومان و کمک یک میلیارد ریالی به کارگاه های تولید ماسک در روزهای ابتدای شیوع کرونا کرد.

توسطی در ادامه، به ارائه گزارشی از روند پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه پرداخت و بیان کرد: اعتبارات بودجه ای این تسهیلات در کشور ۴۵۴ هزار میلیارد ریال است که با عاملیت هفت بانک ملی، صنعت و معدن، سپه، توسعه تعاون، آینده، پست بانک و تجارت از سال ۹۷ در دستور کار قرار دارد که ۵۰ درصد منابع از محل صندوق توسعه ملی و ۵۰ درصد از محل منابع داخلی بانک ها با هدف ایجاد اشتغال و تثبیت اشتغال موجود پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه سهم استان مرکزی از این منابع در بخش صنعت و معدن در سال ۹۷ و ۹۸ بالغ بر 7469 میلیارد ریال بوده است که تاکنون 2956 میلیارد تومان پرداخت شده است، گفت: از این منابع و سهم استان، سرمایه در گردش بالغ بر 3289 میلیارد ریال و باقی سهم سرمایه ثابت است که البته به نظر می رسد فعالیت استان مرکزی در حوزه پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش مطلوب بود، اما در حوزه سرمایه ثابت عملکرد مطلوبی را شاهد نیستیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: