کد خبر: ۱۸۱۷۳۵
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۷ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - 22 July 2020
سخنگوی دولت با اعلام اینکه منحنی ارز در حال پایین آمدن است، قیمت واقعی ارز را بسیار پایین‌تر از قیمت فعلی آن برشمرد و گفت که این افزایش قیمت ارز مصنوعی و غیرواقعی است. علی ربیعی در حالی روز گذشته درخصوص پایین آمدن قیمت ارز سخن گفت که قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد ایران از روز دوشنبه پس از حدود یک ماه افزایش روند کاهشی خود را آغاز کرد و روز گذشته به حدود ۲۱ هزارتومان نیز رسید.
دنیای اقتصاد : سخنگوی دولت با اعلام اینکه منحنی ارز در حال پایین آمدن است، قیمت واقعی ارز را بسیار پایین‌تر از قیمت فعلی آن برشمرد و گفت که این افزایش قیمت ارز مصنوعی و غیرواقعی است. علی ربیعی در حالی روز گذشته درخصوص پایین آمدن قیمت ارز سخن گفت که قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد ایران از روز دوشنبه پس از حدود یک ماه افزایش روند کاهشی خود را آغاز کرد و روز گذشته به حدود ۲۱ هزارتومان نیز رسید.
 
در همین ارتباط سخنگوی دولت روز گذشته در یک نشست خبری درباره علل افزایش قیمت ارز اظهار کرد: متاسفانه یکی از علل افزایش قیمت ارز علاوه‌بر فشار و تحریم اقتصادی یا عوامل اقتصادی، کار روانی برای ایجاد انتظار افزایش قیمت ارز بوده و انتظار بالا رفتن قیمت ارز موجب بالا رفتن فشار در این زمینه شد. عده‌ای در فضای مجازی و بیرون از مرزها به‌ویژه از نیمه‌شب به بعد عددسازی‌های خود را آغاز کردند. به گزارش «ایرنا» سخنگوی دولت با بیان اینکه یکی از علل تداوم پایین آمدن قیمت ارز هم، عدم توجه هم‌میهنان به کارهای سودجویانه برخی سودجویان است، خاطرنشان کرد: با توجه به فروش نفت و برگشت ارز حاصل از صادرات، درآمد ارزی بهتر از این خواهد بود و از این بعد شاهد قیمت واقعی ارز خواهیم بود. کما اینکه رئیس‌جمهوری و رئیس بانک مرکزی در دو هفته اخیر صریحا گفتند این افزایش قیمت ارز، مصنوعی و ناپایدار است.

وی با تاکید بر نقش عوامل روانی در افزایش نرخ ارز یادآور شد: اقدام رسانه‌هایی که بر طبل التهاب ارز می‌کوبیدند، باعث شد برخی پول‌های سرگردان و حتی پول‌های خرد مردم هم به این سمت برود و امیدوارم این کاهش قیمت ارز تداوم داشته باشد. وی اضافه کرد: در صحنه خارجی هم تحرکات دیپلماتیک برای کاهش قیمت ارز را شاهد هستیم که با کاهش محدودیت‌های کرونایی، صادرات ما رشد بیشتر خواهد داشت. به گزارش «ایسنا» ربیعی تاکید کرد: از طرف عرضه با پایان یافتن رفع تعهد ارزی صادرکنندگان، عرضه آنها در بازار نیما رو به افزایش است. البته دیگران هم وقتی دیدند که نرخ در حال کاهش است شتاب خود به سوی عرضه را افزایش می‌دهند، این در حالی است که در طرف تقاضا هم ما کنترل‌هایی انجام دادیم.

بازگشت ارز از دو کشور
سخنگوی دولت با اشاره به نوسانات بازار ارز و پیگیری آن در ستاد اقتصادی دولت اظهار کرد: خوشبختانه منحنی قیمت ارز در حال سرازیر شدن است و این امر در سایه سیاست‌ها و زحمات دولت و بانک مرکزی درخصوص بازگشت ارز به قیمت واقعی صورت گرفته است. در این مدت تلاش کردیم که ارزهای خارج از کشور برگردد و وزارت امور خارجه و بانک مرکزی در این حوزه تلاش‌های موثری کردند و حداقل در دو کشور چشم‌انداز بسیار روشنی ایجاد شد که بتوانیم ارزهایمان را برگردانیم. ربیعی در ادامه گفت: اتخاذ سیاست‌های پولی در شورای پول و اعتبار و همین‌طور بهبود فروش نفت و آرامش روانی جامعه هم به این فرآیند کمک کرد.

موضوعات دوجانبه‌ با عراق
ربیعی همچنین روز گذشته با اشاره به سفر نخست‌وزیر عراق به تهران گفت: امیدواریم گفت‌وگوهای سازنده و موثری با هدف تعمیق روابط دو کشور داشته باشیم و به خوبی بتوانیم چارچوب‌های کاری آینده‌مان را ترسیم و همکاری‌های مشترک سال‌های گذشته دو ملت با فرهنگ مشترک را بیش از گذشته تعمیق ببخشیم. سخنگوی دولت افزود: ما موضوعات دوجانبه‌ای فراوانی با عراق داریم که این مسائل دوجانبه به اندازه کافی پراهمیت است. پیگیری‌های حقوقی مربوط به ترور شهید سلیمانی و یاران وی هم در سفر آقای ظریف به عراق بوده و هم دنبال خواهد شد. ربیعی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با روابط میان ایران و عراق و مسائل پیرامون ترور شهید سردار سلیمانی و نام برده شدن از برخی مسوولان عراقی در این موضوع عنوان کرد: ما قطعا پیگیری حقوقی واقعه ترور و مجازات همه عاملان سردار شهید سلیمانی را ادامه خواهیم داد. اما اگر قرار بر نام بردن باشد چنین خبری را نمی‌توانم تایید نمی‌کنم و این موضوع را تا پیگیری مجازات ادامه خواهیم داد.

  

روسیه اولویت ایران برای توسعه روابط
ربیعی در پاسخ به سوالی درباره تفاهم‌نامه ایران و چین و اینکه آیا ایران آمادگی دارد چنین تفاهم‌نامه‌ای را با کشورهایی نظیر روسیه داشته باشد، گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده است با همه کشورهایی که مصمم به توسعه روابط همه‌جانبه با ایران هستند وارد گفت‌وگوهایی برای ترسیم نقشه راهِ همکاری‌های بلندمدت بر اساس حسن نیت و منافع متقابل شود. روسیه هم حتما در این چارچوب قرار دارد. سخنگوی دولت ادامه داد: در میان کشورهای همسایه، روسیه حتما اولویت ماست و از جمله کشورهایی است که برای ما دارای اهمیت است، ما هیچ سقفی را برای گسترش روابط با همسایگان نداریم؛ کشورهایی هم که اراده خود را برای همکاری بلندمدت اعلام کردند و در مقابل زورگویی و قانون‌گریزی‌های آمریکا ایستادند برای ما در اولویت هستند.

  

به گزارش «ایرنا» وی تصریح کرد: وزارت بهداشت این پیشنهادها را دریافت کرده و در حال تدوین دستورالعمل‌های بهداشتی در این زمینه است که کدام یک از این الگوها و روش‌ها با چه پروتکل‌های بهداشتی قابلیت برگزاری و اجرا دارد. سخنگوی دولت ادامه داد: موضوع برگزاری مراسم و نوع پروتکل‌های بهداشتی، این هفته در کمیته انتظامی و امنیتی مورد بررسی قرار می‌گیرد و شنبه در جلسه ستاد ملی کرونا ارائه خواهد شد. هنوز فرصت داریم که ضمن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی عزاداری ماه محرم را با شرایط مطلوب و مناسب برگزار کنیم.

حقوق بازنشستگان
سخنگوی دولت درادامه سخنانش دراین نشست خبری، با بیان اینکه با همسان‌سازی حداقل حقوق بازنشستگان به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید، تصریح کرد: همسان‌سازی در صندوق‌های لشکری و کشوری، با مسوولیت سازمان برنامه و بودجه در حال پیگیری است تا با تامین منابع لازم، این کار را انجام دهیم.

 
برچسب ها: نخست‌وزیر عراق ، ارز
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: