کد خبر: ۱۸۱۶۵۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۷ - ۳۱ تير ۱۳۹۹ - 21 July 2020
تغییر صنعت بانکداری ایران با سه گام
کسب درآمد بانک ها از هر روشی امروزه دیگر مرسوم نیست و نهادهای ناظر بانکی کشورها اجازه نمی دهند تا بانک‌ها از هر روشی اقدام به کسب سود و درآمد کنند چرا که ممکن است برخی از فعالیت های بانک ها برای فضای اقتصادی کشورها مضر باشد.
کسب  درآمد بانک ها از هر روشی امروزه دیگر مرسوم نیست و نهادهای ناظر بانکی کشورها اجازه نمی دهند تا بانک‌ها از هر روشی اقدام به کسب سود و درآمد کنند چرا که ممکن است برخی از فعالیت های بانک ها برای فضای اقتصادی کشورها مضر باشد. 

به گزارش بانکداری ایرانی ،   به همین دلیل محدودیت هایی را برای بانک‌ها اعمال کرده‌اند. بانک‌ها بر اساس این محدودیت‌ها برای اینکه از فضای موجود بیشترین بهره را برده و از قافله اقتصادی نیز عقب نمانند تمرکز خود را بر روی ارائه خدمات گذاشتند.

کارمزد از خدمات بانکی یکی از محل های مناسب کسب درآمد در صنعت بانکداری امروز شده‌است. بانک ها به مشتریان خود انواع خدمات مفید و مناسب  را ارائه  می کنند و در مقابل آن کارمزد دریافت می کنند.

کارمزد از خدمات بانکداری الکترونیکی امروزه امری مرسوم در صنعت بانکداری است اما در  ایران هنوز صنعت بانکداری در این حوزه با مشکلاتی مواجه است. 

بانک های پیشرفته دنیا که براساس استانداردهای جهانی و آخرین ورژن‌های  بازل‌ فعالیت می کنند، تمرکز اصلی درآمدزایی خود را بر روی بانکداری دیجیتالی و کارمزدها گذاشته و با ارائه انواع خدمات در بستر بانکداری الکترونیکی و دیجیتالی به روز شده و پیشرفته کسب درآمد می‌کنند. بانکها بر  این اساس به کمک استارتاپ ها تحولات بزرگی را در صنعت بانکداری ایرانی ایجاد کردند. 
 اما سوال اصلی اینجاست که آیا در ایران نیز این سیستم برقرار شده و بانک های ایرانی تمرکز خود را بر کسب درآمد از محل خدمات گذاشته‌اند.

پاسخ این سوال به عملکرد فنی بانک ها بر می گردد بسیاری از بانکها از جمله بانک های بزرگی مانند ملت و بانک های خصوصی مانند ایران زمین و سامان روی بانکداری دیجیتالی تمرکز زیادی کرده توانستند در این حوزه پیشرفت‌های خوبی داشته باشند اما همه بانک‌ها در این حوزه فعالیت چشمگیری نداشتند. 

این در حالی است که در دوران شیوع کرونا این بانکداری دیجیتالی بود که می توانست هم مردم را از ویروس همه گیری  مصون کند  و هم درآمد زایی بانک‌ها را با مشکل مواجه نکند اما همچنان شاهد حضور فیزیکی مردم در شعب هستیم و این نشانه عدم توفیق بانک ها در این حوزه است.

حا آنکه بانک مرکزی  در 11 اسفند 98 تمهیداتی را در این زمینه در اندیشیده است.  مثلا سقف سقف مجاز انتقال وجه كارت به كارت را تغییر داد یا امکان تمدید تاریخ انقضاء کارت‌های بانکی بدون نیاز به مراجعه حضوری مشتری به مدت سه ماه از تاریخ انقضاء بلامانع  اعلام کرد، تعداد تلاش‌های متوالی ناموفق رمز دوم درهر شبانه روز به شرح دستورالعمل پیوست به پنج بار افزایش داد اما با این وجود همچنان وضع به حالت عادی برنگشته است که این مساله نشان دهنده عدم فرهنگ سازی بانک ها و بستر سازی مناسب آنها در خصوص بانکداری الکترونیکی و دیجیتالی است . 

بر اساس این رخدادها بسیاری از کارشناسان مدعی هستند که باید برای پیشرفت بانکداری دیجیتالی و الکترونیکی باید ابتدا بسترسازی ، سپس فرهنگ سازی و در نهایت نرخ خدماتی را که سبب بی انضباطی می شود را افزایش داد تا صنعت بانکداری ایران تعییر کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: