کد خبر: ۱۸۱۱۵۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۴ - ۲۲ تير ۱۳۹۹ - 12 July 2020
کارخانه کشتی سازی زوزدای روسیه ساخت یکی از قدرتمندترین یخ‌شکن های تاریخ کشتی سازی جهان را آغاز کرده است که قرار است پایه و اساس نسل جدید ناوگان یخ شکن های روسیه باشد.
به گزارش تسنیم به نقل از راشا تودی، کارخانه کشتی سازی زوزدای روسیه ساخت اولین یخ شکن هسته ای را آغاز کرده است. نام این کشتی بزرگ «راشا» خواهد بود.

 شرکت زوزدا اعلام کرد:« این یخ شکن یکی از قدرتمندترین یخ‌شکن های تاریخ کشتی سازی جهان خواهد بود و هیچ مشابهی در کل دنیا ندارد. این پروژه م با نام «لیدر» پایه و اساس نسل جدید ناوگان یخ شکن های روسیه خواهد بود».

پروژه لیدر یا پروژه ناوشکن 10510 در ماه آوریل پس از  امضای یک قرارداد بین شرکت‌های «زوزدا» و «روس اتم فلات» مجوز ساخت گرفت. انتظار می‌رود این کشتی در 2027 عملیاتی شود.

مصطفی کاشکا، مدیرعامل شرکت روس اتم گفت این یخ شکن منحصر به فرد ویژگی هایی استثنایی برای فعالیت در قطب شمال دارد.

پیشنهاد این پروژه بزرگ در 2016 داده شد و می تواند تمام یخ شکن های اتمی فعلی را کنار بزند ازجمله پروژه یخ شکن های روسی 22220 را که در حال حاضر در مرحله ساخت است و قدرتمند ترین پروژه جهان محسوب می شود. جدیدترین کشتی این پروژه با نام آرکتیکا، در مرحله آزمایش قرار دارد و انتظار می‌رود در پایان سال جاری میلادی به ناوگان یخ‌شکن های روسیه بپیوندد.دو کشتی از این پروژه طی دو سال آینده به آب انداخته می شوند.

در حالی که کشتی آرکتیکا می تواند یخ های با ضخامت 3 متر را بشکافد، یخ شکن جدید پروژه لیدر توانایی شکستن یخ هایی با ضخامت 4.3 متر را دارد و می تواند هشت ماه بدون وقفه بر روی آب حرکت کند.
 

ابعاد این یخ شکن جدید هم بسیار جالب توجه است:طول این کشتی بیش از 210 متر وارتفاع آن 47 متر خواهد بود.

وظیفه ه ردوی این خانواده از یخ شکن ها باز کردن راه برای کشتی های کوچک تراز میان یخ های دریای شمال روسیه است.

روسیه تنها کشور جهان است که یک ناوگان بزرگ از یخ شکن های اتمی را در اختیار دارد.این کشتی ها به طور منحصربه‌فردی بزرگ تر و قدرتمند تر از همتایان معمولی خود هستند بنابراین می‌توانند در صفحه های یخی قطب شمال حرکت کنند. موتورهای اتمی این کشتی ها به آنها امکان فعالیت در زمان های طولانی بدون نیاز به سوختگیری مداوم را می دهند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: