کد خبر: ۱۸۰۶۴۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۲ - ۱۵ تير ۱۳۹۹ - 05 July 2020
رئیس انجمن محصولات دخانی کشور از عدم تخصیص ارز به تولیدات دخانی طی سه ماه اخیر گلایه کرد و گفت: ۸ واحد تولیدی از ۱۵ واحد فعال در این حوزه به دلیل نبود مواد اولیه تعطیل و مابقی نیز با ۵۰ درصد ظرفیت فعال هستند.
 
 به گزارش تسنیم، محمد رضا تاجدار در نشست خبری ظهر امروز با اشاره به اینکه سه ماه است که هیچ ارزی به بازار تولیدی دخانیات کشور تخصیص پیدا نکرده است، اظهار داشت: در سامانه جامع تجارت و پس از استعلام و تأییدیه، منجر به ثبت سفارش شده و از طریق بانک عامل و ضوابطی که بانک مرکزی تعیین کرده، ٥تا ١٥درصد سپرده نقدی و تا ٣٥درصد هم اسناد تضمینی در اختیار بانک برای انجام سایر مراحل انجام می شود.

وی ادامه داد: بعد از اینکه مصوبه ارزی از سوی بانک عامل صادر شد، برای صدور گواهی به بانک مرکزی ارسال می شود، تا واحد تولیدی امکان ترخیص ماده اولیه خود را دریافت کند. این پروسه بین15 روز تا یک ماه زمان می برد. وقتی ثبت سفارش انجام می شود تولید کننده، هماهنگی لازم برای واردات ماده اولیه را شروع می کند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان، وارد کنندگان و صادرکنندگان دخانیات با اشاره به اینکه از مسیر های مختلف باید کالا وارد کشور شود، خاطر نشان کرد: پیش از این برای هر کانتینر هزار درهم هزینه می شد که در حال حاضر به 10 تا 15 هزار درهم افزایش یافته است.همچنین زمان زیادی نیز صرف می شود به نحوی که اگر در گذشته یکماه زمان نیاز بود این میزان به دو الی سه ماه افزایش یافته تا یک کالا به گمرک شهید رجایی برسد.

وی با اشاره به اینکه به واسطه زمان بر بودن این مسئله، تولید کنندگان بعد از ثبت سفارش، برای واردات اقدام می کنند تا این مدت را کوتاه کنند، تصریح کرد: متاسفانه بانک مرکزی از 15 اردیبهشت ماه به بعد هیچ یک از گواهی های آماری برای ثبت سفارش های تایید شده از سوی وزارت صمت، در صنعت دخانیات را صادر نکرده است. 

تاجدار ادامه داد: وقتی به میز خدمت بانک مرکزی مراجعه می کردیم گفته می شد، که حداقل 40روز زمان  می برد تا تایید شود. وقتی بعد از این مدت مجدداً مراجعه می کنیم، متاسفانه گفته می شود که گروه های کالایی تغییر کرده است. بنابراین باید مجدداً ثبت سفارش را تغییر دهید و ارز نیمایی به شما تعلق نمی گیرد و باید به ارز اشخاص تغییر دهید.

رئیس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان دخانیات گفت: تا قبل از این گروه کالایی ٢٣  به آنها ارز نیمایی تعلق می گرفت ولی در حال حاضر تا گروه کالایی 21 مشمول ارز نیمایی می شود.

وی با بیان اینکه گروه های کالایی بعد از ٢١ باید از طریق ارز اشخاص و یا ارز حاصل از صادرات استفاده کنند، اظهار داشت: این یعنی ایجاد ویرایش و تغییر اساسی در ثبت سفارش، نهایتاً همه مراحل مجدد باید به دلیل پایان مهلت ارائه شده، انجام شود. ولی وقتی پرونده مجدد به بانک مرکزی ارسال می شود، اعلام می کنند که دیگر روند به صورت دستی انجام نمی شود و به عنوان یک پرونده قدیمی مورد بررسی قرار نمی گیرد بلکه باید در نوبت قرار گیرید.

تاجدار افزود:وقتی  این پروسه هم طی می شود، بانک مرکزی اعلام می کند که مثلاً اگر صد واحد  ارز داریم، دو میلیون تقاضا برای آن وجود دارد بنابراین ما را به وزارت خانه مربوطه برای تعیین اولویت، ارجاع می دهند.

*تعطیلی 8 واحد تولید دخانیات در سال جاری  

وی با بیان اینکه متأسفانه از 15 واحد صنفی فعال در دخانیات، 8  واحد صنعتی هیچ فعالیت نداشته و متوقف شده اند، گفت: مابقی نیز بین 50 تا 70 درصد از ظرفیت در حال فعالیت هستند، و اگر شرایط به همین شکل باشد تا پایان این ما خیلی از این واحدهای نیمه فعال نیز تعطیل می شوند.

تاجدار با تأکید بر اینکه  اگر این وضعیت که ادامه داشته و مواد اولیه به آنها نرسد، ممکن است این صنعت تعطیل شود، گفت: بعد از ثبت سفارش بانک‌های عامل پرونده را در اختیار بانک مرکزی قرار می‌دهند تا گواهی آماری صادر شود، واحدهای تولیدی به هنگام ثبت سفارش ریال خود را آماده می کند،که با افزایش نرخ ارز در این مدت خسارت زیادی به آنها وارد شد.

رئیس انجمن دخانیات اظهار داشت:  نرخ درهم در نیمه اردیبهشت ماه در سامانه نیما از 4400 تومان به هنگام ثبت سفارش  به 5582 تومان رسیده است و این نرخ در بازار آزاد نیز از 4400 تومان به 5800 تومان رسیده است. این افزایش نرخ ارز باعث شده که مثلاً در یک فقره واردات دو میلیون درهمی که ارزش آن در میانه اردیبهشت معادل هشت میلیارد تومان بوده در حال حاضر به 11 میلیارد تومان برسد و تولیدکننده متحمل خسارت سه میلیارد تومانی در پی تاخیر دو ماهه بانک مرکزی در صدور گواهی آماری شود.

تاجدار خاطر نشان کرد: طبق اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز 503 نوع سیگار قاچاق در بازار وجود دارد و با توجه به اینکه بازار دخانیات رقابتی است اگر تولیدکنندگان نتوانند در زمان مناسب و با  قیمت مناسب بازار را تأمین کنند، کالای قاچاق جایگزین تولید می‌شود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی گفت: با توجه به اینکه سیگار را یک کالای ضروری است و در حال حاضر 12 میلیون مصرف کننده سیگار در کشور وجود دارد و باید به این نکته توجه شود که حتی در زمان جنگ هم توزیع سیگار در کشور متوقف نشد.

وی ادامه داد:  به نظر می رسد در صورت ادامه این شرایط وضعیت بازار دخانیات به  دهه هفتاد بازمی گردد به این معنی که 80 درصد بازار را  کالای قاچاق  تشکیل می دهد. این در حالی است که اکنون 15 تا 20 درصد بازار با کالای قاچاق تأمین می‌شود. البته تاکنون شیوع ویروس کرونا موجب بسته شدن برخی مسیرهای قاچاق شده، اما این موضوع همیشگی نیست.  

تاجدار با اشاره به اینکه در برنامه پنجم تصمیم گرفته شد تولید مشترک تبدیل به تولید داخل شود که این امر تاکنون محقق شده و در سال گذشته 55 میلیارد نخ سیگار تولید شده است، تصریح کرد: در حال حاضر این صنعت به سمت داخلی‌سازی مواد اولیه حرکت می‌کند و تاکنون هم برخی از مواد اولیه از جمله فویل و سلفون داخلی شده و تولید داخل کاغذ سیگار فیلتر هم در دستور کار قرار دارد اما این نحوه برخورد با صنعت دخانیات این برنامه‌ریزی‌ها را مختل می‌کند.

* افزایش قیمت سیگار به دلیل کاهش عرضه و افزایش تقاضا

رئیس  انجمن تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی افزود: در این صنعت  50 هزار نفر اشتغال مستقیم، 100 تا 150 هزار نفر اشتغال غیرمستقیم در بخش توزیع، کشاورزی و حمل و نقل دارد و نیاز سالانه آن برای واردات 300 میلیون یورو است. از طرف دیگر این صنعت سالانه 4000 میلیارد تومان درآمد مالیاتی دارد که در صورت محقق نشدن آن این مبلغ به کسری بودجه اضافه می‌شود.

تاجدار با اشاره به افزایش قیمت سیگار در این مدت به دلیل عدم  تعادل در  عرضه و تقاضا، اظهار داشت: 70 درصد صنعت دخانیات از طریق واردات تأمین می‌شود که عمده آن مربوط به توتون است،به نظر می‌رسد در شرایط فعلی برای جلوگیری از توقف تولید و افزایش بیکاری، باید اجازه دهیم تولیدکنندگان خودشان به تأمین ارز از طریق نیما، ارز اشخاص یا بازار آزاد اقدام کنند.

 وی در پایان گفت: اگر تولیدکننده نتواند از کف بازار ارز مورد نیاز خود را تامین کند، قاچاق‌چی سه برابر مبلغ مورد نیاز تولیدکننده را از همان کف بازار صرف واردات محصول نهایی می‌کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: