کد خبر: ۱۸۰۲۰۵
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۰ - ۰۹ تير ۱۳۹۹ - 29 June 2020
قطار سریع‌السیری که به سوی اهداف شبکه ملی اطلاعات پیش می‌رود، وارد ایستگاه چهارم شد؛ ایستگاهی که می‌تواند تحول دیجیتال را رقم بزند، به پوشش نسل پنجم ارتباطات نزدیک‌مان کند و نقطه عطفی برای رشد اقتصاد دیجیتال باشد.
ایرنا/  قطار سریع‌السیری که به سوی اهداف شبکه ملی اطلاعات پیش می‌رود، وارد ایستگاه چهارم شد؛ ایستگاهی که می‌تواند تحول دیجیتال را رقم بزند، به پوشش نسل پنجم ارتباطات نزدیک‌مان کند و نقطه عطفی برای رشد اقتصاد دیجیتال باشد.

یکی از راه‌های توسعه و تکمیل «شبکه ملی اطلات» راه‌اندازی مراکز داده است. قدم اول برای توسعه ارتباطات روستایی را مجموعه همراه اول با فراهم کردن بستر اتصال یک هزار و ۵۰۰ روستا به شبکه ملی اطلاعات برداشت.

ایستگاه دوم توسط اپراتور ایرانسل اجرایی شد. ماه گذشته «دیتاسنتر بزرگ» ایرانسل با عنوان «مرکز اقماری شماره یک شبکه ملی اطلاعات» با سرمایه ۱۱۰۰ میلیارد تومانی، با حضور رئیس جمهوری در مراسمی آنلاین افتتاح شد.

با افتتاح این مرکز و اضافه شدن ۴۰۷ «رک» جدید به ظرفیت‌های زیرساختی کشور، ۲۵ درصد به ظرفیت رک‌های فعال در شبکه ملی اطلاعات افزوده شد. اتفاقی که باعث می‌شود اهداف زیرساختی شبکه ملی اطلاعات بیش از گذشته و با سرعت بهتری محقق شود.

ایستگاه اتصال ۱۰۳۴ روستا به شبکه ملی اطلاعات بود که همزمان با دیتاسنتر ایرانسل رونمایی شد. قدم چهارم اما تازه‌تر از تمام این‌ها دیروز برداشته شد و قطاری که به سرعت در حال حرکت به توسعه زیرساخت ارتباطات کشور است را در ایستگاه چهارم قرار داد.

مرکز اقماری شماره دو که با سرمایه‌گذاری همراه اول تاسیس شده و بزرگ‌ترین مرکز داده غرب و شمال غرب کشور به حساب می‌آید وارد مدار شد تا پایداری ارتباطات و تمرکز زدایی از وجود تجهیزات در تهران را دنبال ‌کند. وقتی تجهیزات در تبریز مستقر باشد، قطعا کیفیت ارتباطات را برای مردم استان‌های شمال غرب کشور بالا می‌برد.

 همین راستا روز گذشته نیز بزرگ‌ترین مرکز داده منطقه غرب و شمال غرب کشور با حضور وزیر ارتباطات، رئیس مرکز ملی فضای مجازی و رئیس مجلس شورای اسلامی در مجموعه اپراتور همراه اول افتتاح شد.

«مرکز داده بزرگ اقماری» که توسط شرکت ارتباطات سیار ایران افتتاح شد چند هدف مهم را دنبال می‌کند. تقویت زیرساخت‌های خدمات متنوع مخابراتی و فناوری اطلاعات، ایجاد زیرساخت‌های خدمات ابری، کمک با ارتقا و پایداری شبکه و خدمات همراه اول در غرب و شمال‌غربی کشور، توزیع متوازن ترافیک شبکه در غرب و شمال‌غرب کشور، اتصال به مرکز تبادل اینترنت و تقویت چرخه محتوا از این دست اهداف است.

ضمن اینکه کمک به ایجاد خدمات ارتباطی در روستاها و هوشمندسازی مدارس، ایجاد بستر مناسب برای شرکت‌های تأمین‌کننده خدمات شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها نیز از موارد مهمی است که دیتاسنترها سرعت رسیدن به آن را محقق می‌کنند.

کرونا سرعت توسعه زیرساخت را بالا برد

پس از شیوع کرونا، ظرفیت‌های زیرساختی کشور چند برابر آن چه که هدف‌گذاری شده بود رشد کرد. زیرساختی که برنامه‌ریزی شده بود تا پایان سال ۱۳۹۹ یا اوایل ۱۴۰۰ مهیا شود، ظرف مدت کوتاهی به سرانجام رسید. خودکفایی در زیرساخت خدمات ابری مورد نیاز کسب‌وکارهای کشور، بالا بردن ظرفیت فرکانسی اپراتورها، ایجاد ظرفیت و ارائه تسهیلات به ارائه‌دهندگان اینترنت ثابت از جمله مواردی بودند که با همکاری اکوسیستم حوزه ارتباطات شکل گرفت و پیشرفت کرد.

اپراتورها تنها با صرف ۲۴ ساعت تلاش بی‌وقفه توانستند ۱۰۰ گیگ به پهنای باند خود اضافه کنند. با پیگیری‌های شرکت ارتباطات زیرساخت، اپراتورهایی که مشکل انتقال داشتند و به این واسطه، کیفیت اینترنت شان کاهش پیدا کرده بود، کمبود ظرفیت انتقال‌شان را برطرف کردند تا شبکه‌شان به حالت عادی برگردد.

زمانی که کرونا در کشور اوج گرفت و محدودیت‌های تردد و کاری برای افراد اعلام شد، استفاده از اینترنت کشور ظرف مدت زمان کوتاهی بیش از دو برابر شد و این مساله کندی اینترنت را رقم زد. اما ظرف مدت کوتاهی شرکت ارتباطات زیرساخت با تامین پهنای باند اینترنت به شرکت‌هایی که نیاز داشتند، توانست مانعی که برای در خانه ماندن مردم درست شده بود را برطرف کنند.

حمایت از پیام‌رسان‌ها و موتورهای جستجو نیز یکی از حوزه های مهم زیرساختی شبکه ملی اطلاعات است که به گفته وزیر ارتباطات با تمام سختی‌ها و تنگناهای اقتصادی که ممکن است در این بخش وجود داشته باشد، سرمایه‌گذاری بسیار خوبی در شرکت ارتباطات زیرساخت در این بخش انجام شده که مردادماه از نتایج آن رونمایی خواهد شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: