به گزارش
تسنیم، براساس دستورالعمل شورای رقابت خودروهای مشمول قیمت گذاری ایران خودرو 10 درصد و خودروهای مشمول قیمت گذاری سایپا مجوز افزایش قیمتی 23 درصدی را در سال 99 دریافت کرده اند.
بر همین اساس از روز 4 خردادماه برای مدیریت تقاضا در بازار خودرو با معیار قراردادن این دستورالعمل، قیمت گذاری تعیین و شرایط فروش در قالب طرح فروش فوری 25 هزار دستگاه خودرو برای اطلاع مردم اعلام شد.
عدم واریز پیش پرداخت در این طرح عاملی شده تا سیل ثبت نام کنندگان به سمت سایت های فروش رفته و اقدام به ثبت نام کنند تا شاید در این مارتن بتوانند برنده قرعه کشی شده وخودرویی خریداری کنند.
هرچند اطلاع رسانی این طرح با اشکالاتی همراه است و بسیاری از پرسش های مردم در طرح فروش بی جواب مانده و نه وزارت صنعت و نه خودروساز پاسخگونیست.
اما متقاضی در روند ثبت نام در مراحل پایانی به صفحه ای می رسد که در آن گزینه هزینه خودرو وسایر موارد خاموش اما در بخش بیمه نامه شخص ثالث و مالیات بر ارزش افزوده رقمی درج شده که برای مردم سوال برانگیز است.
به عنواننمونه در ثبت نام خودروی پژو پارس متقاضی با بخشی روبه رومی شود که در آن عنوان شده مشتری حدود 10 میلیون برای بیمه نامه شخص ثالث و مالیات بر ارزش افزوده باید پرداخت می کند.
در این شرایط با مشاهده این بخش از سایت فروش شرکت های خودروساز مشتری از خود می پرسد این هزینه چیست و آیا بر قیمت نهایی خودرو اضافه خواهدشد!.
در حقیقت باید گفت این هزینهها که از خریداران دریافت و به خزانه دولت واریز میشود همان مالیات بر ارزش افزوده، عوارض قانونی، هزینه شمارهگذاری و نرخ بیمه است که از سوی خودروساز محاسبه و بر قیمت خودرو افزوده شده است. به نوعی علاوه بر قیمت مصوب که براساس دستورالعمل قیمت گذاری خودرو تعیین شده خودروساز این هزینه های دولتی را که حدود 14 درصد است را هم محاسبه و در نهایت قیمت نهایی فروش را به مردم اعلام می کند.