کد خبر: ۱۷۸۰۵۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۲ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - 21 May 2020
تولید الکتروموتور ۴ مگاواتی که تا پیش‌ازاین دانش فنی آن در اختیار چند کشور انگشت‌شمار بود، گام بزرگی است که توسط متخصصان جوان شرکت جمکو برداشته شد.
 
به گزارش  تسنیم، الکتروموتورها جزء لاینفک اکثر صنایع هستند که تحریم آن¬ها در شرایط جنگ اقتصادی می¬تواند روند توسعه واحدهای صنعتی ما را مختل کند. بنابراین خودکفایی در تولید این کالا بسیار حیاتی است. تولید الکتروموتور 4 مگاواتی که تا پیش‌ازاین دانش فنی آن در اختیار چند کشور انگشت‌شمار بود، گام بزرگی است که توسط متخصصان جوان شرکت جمکو برداشته شد.
***
کاربرد وسیع الکتروموتور در صنایع مختلف

الکتروموتور ماشینی است که می‌تواند نیروی الکتریکی را به نیروی حرکتی تبدیل کند. از روی همین تعریف می‌توان گفت هر دستگاهی که نیاز به ایجاد حرکت در آن وجود داشته باشد از الکتروموتور بهره می‌برد.

از ماشین لباسشویی و تردمیل گرفته تا ماشین‌های حفاری بزرگ و صنایع نیروگاهی و پتروشیمی، به‌نوعی وابسته به الکتروموتورها هستند. درصورتی‌که کشور توانایی تأمین این دستگاه‌ها را برای صنایع مختلف نداشته باشد، باید نسبت به تأمین آن از کشورهای توسعه‌یافته مبادرت ورزد. بنابراین هر عملی در راستای رفع این وابستگی و بی‌نیازی از واردات آن‌ برای کشور صورت پذیرد درخور تحسین و ارزشی ملی قلمداد می‌شود.

 به خصوص در مورد صنایع حساسی مثل نفت و گاز و صنایع معدنی که الکتروموتورها اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند، زیرا دشمن با تحریم چنین صنایعی قصد اعمال ضربات بنیادی به پیکره صنعت کشور را دارد.
 
معدود کشورهای جهان دانش فنی تولید سنکرون‌های 4 مگاواتی را دارند
نیاز مبرم کشور به الکتروموتورهای صنعتی و عدم دسترسی آسان به این تجهیزات، متخصصان شرکت ماشین‌های الکتریکی جوین (جمکو) را واداشت تا با اراده و تکیه بر دانش و مهارت متخصصان خود اقدام به تولید سنکرون‌های 4 مگاواتی که کاربرد حیاتی در صنایع مس کشور دارد نمایند.

موفقیت در تولید این محصول علاوه بر تحقق خودکفایی، ایران را در جمع معدود کشورهای با توان تولید این دستگاه قرار داد. با حمایت از صنایع تولید الکتروموتور کشو؛این گام بزرگ می‌تواند برای الکتروموتورهای تخصصی در صنایع دیگر نیز برداشته شود و ایران را به قطب تولید الکتروموتور در منطقه و حتی جهان مبدل کند.
 
جمکو، بزرگ‌ترین تولیدکننده انواع الکتروموتورهای صنعتی ایران
با توجه به آنچه در مورد اهمیت الکتروموتور در صنایع مختلف بیان شد، شرکت ماشین¬های الکتریکی جوین (جمکو) در سال 1369 شهرستان سبزوار با هدف رفع وابستگی صنایع داخل به کشورهای خارجی در زمینه تولید انواع ماشین‌های الکتریکی تأسیس شد. این شرکت با 20 سال سابقه فعالیت در حوزه تولید، تأمین، تعمیرات، تست و بازسازی انواع الکتروموتور (فشار ضعیف، متوسط، قوی و اسموک موتور-ضدانفجار-ترکشن موتور مطابق با استاندارد IEC و استانداردهای ملی) و  ژنراتور، با  بیش  از  200 نوع  محصول در  فریم سایزها ، توان‌ها و دورهای متفاوت تولیدکننده استراتژیک در این صنعت به شمار می‌آید که محصولات و خدمات آن قابل‌رقابت با نمونه‌های خارجی می‌باشند.
محمد رستمی– مدیرعامل شرکت جمکو – عنوان می¬کند: این شرکت امروز می¬تواند انواع الکتروموتورهای سبک، سنگین، فوق سنگین و خاص را در هشت کارگاه مجهز و توانمند خود تولید نماید. ظرفیت تولید سالانه 350 مگاوات با پتانسیل تولید تا 1200 مگاوات از ظرفیت و قدرت جمکو حکایت دارد. مضافاً اینکه کارآفرینی برای چهارصد نفر به‌طور مستقیم و 5000 نفر به‌طور غیرمستقیم از ثمرات فعالیت این شرکت بوده است. رستمی ادامه داد: در آینده نزدیک به امید خدا برنامه افزایش تولید و برقراری شیفت دوم کارخانه می‌تواند ظرفیت اشتغال مستقیم را به عدد 600 تا 650 نفر برساند.
 
افتخار صادرات محصول، خدمات و فناوری
سابقه بیست‌ساله جمکو، مدیریت هدف‌دار و اعتماد به نیروهای جوان و بومی‌سازی فناوری نه‌تنها شکست تحریم و حرکت به‌سوی خودکفایی را در پی داشته، بلکه توانسته شاخص‌ترین الکتروموتورهای صنعتی که تاکنون به‌صورت انحصاری توسط شرکت‌های اروپایی تولید می‌شد را نیز با قیمت تمام‌شده پائین¬تر تولید نموده و قدرت علمی و عملیاتی متخصصان ایران را به رخ رقبای تجاری بکشد.
 
غلبه بر تحریم¬ها، نتیجه اعتماد به جوانان متخصص داخلی
توانایی در تولید و ارائه خدمات برتر در حوزه تخصصی، جمکو را به صادرکننده محصول، خدمات و فناوری تبدیل نموده است؛ به‌طوری‌که تاکنون تعمیر و اورهال تعداد زیادی از الکتروموتورهای نیروگاه‌های کشورهای همسایه به دست متخصصان توانمند این شرکت انجام شده که ارزآوری قابل قبولی برای کشور داشته است.

از طرف دیگر بنا به اظهارات رستمی مدیرعامل جمکو: تولید موتور و کمپرسور یخچال نیز به‌عنوان یک نیاز اساسی کشور باعث شده تا این شرکت ساخت این محصولات را نیز در دستور کار خود قرار دهد.
بنابراین می¬توان گفت تحریم برای جوانان ایران نیروی محرکه‌ای است تا بتوانند قابلیت‌ها و توانایی‌های خود را اثبات کنند و در این عرصه مدیران ارشد کشور با اعتماد و اطمینان به این جوانان می‌توانند گامی عملی در راستای شعار «ما می‌توانیم» بردارند. این عمل همان‌طور که نمونه‌های متعددی در کشور می‌توان برای آن مثال زد، استقلال اقتصادی در صنعت، خودکفایی، کارآفرینی و درنهایت امید و رونق تولید را در پی خواهد داشت.

 امروز شرکت جمکو با حمایت¬های سازمان اقتصادی کوثر که سیاست اعتماد به جوانان را دنبال می‌کند و با تکیه‌بر ظرفیت‌های داخلی و غلبه بر تحریم، تلاش می‌کند تا به‌عنوان یکی از پیشگامان بزرگ تولید الکتروموتور (نه‌تنها در ایران بلکه در جهان) شناخته شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: