کد خبر: ۱۷۷۱۲۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۵ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 05 May 2020
رفتار جدید بازارها در این روزها حکایت از رغبت پول ها برای حضور در بازار سهام دارد. نکته ای که از سر خوش شانسی نشان از اقبال زایدالوصف حقیقی ها به بورس دارد.
رفتار جدید بازارها در این روزها حکایت از رغبت پول ها برای حضور در بازار سهام دارد. نکته ای که از سر خوش شانسی نشان از اقبال زایدالوصف حقیقی ها به بورس دارد.

به گزارش بانکداری ایرانی ،ماجرای تاثیر بورس بر مسکن این روزها در بازار مسکن معنای خروج بخشی از نقدینگی از سوی بازار مسکن به سمت بازار سهام دارد. 

پیش تر هم خبر رسیده بود که پول ها از سمت بازار خودرو و بازار ارز هم روانه بورس شده است. حالا حضور پول های جدید در بازار سرمایه همزمان با دو اتفاق واگذاری سهام بنگاه های دولتی از طریق صندوق ها و آزادسازی سهام عدالت بیشترین اقبال را به سمت بازار سهام کشانده است.

از دید ناظران بازار اقبال به سهام و سرازیری پول های جدید اگر چه نوید رشد ادامه دار شتابان بورس خواهد بود اما به معنای نزدیک شدن به مرز هشدار هم هست. در این شرایط است که تنظیم گیری نهاد ناظر و سیاست گذار در تعادل بخشی به بازار سهام مهم خواهد بود و آن را از رشد غیرمنطقی و حباب گونه دور خواهد کرد.

دنیای اقتصاد در این خصوص در گزارشی نوشت: ماجرای تاثیر متقابل بورس و مسکن نیز در بازار این روزها قابل توجه است. در حال حاضر گروهی از متقاضیان مسکن در شهرهای کوچک و متوسط جمعیت کشور با توجه به فاصله نقدینگی خود با میانگین قیمت خرید ملک تصمیم گرفته‌اند دارایی نقدی خود را وارد بورس کنند تا بتوانند پس از گذشت چند ماه کسری خود را از طریق این سرمایه‌گذاری جبران کرده، سپس وارد بازار ملک شوند.

از آنجا که خرید آپارتمان با بودجه ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیونی در اغلب این شهرها به سادگی میسر است، عده‌ای امیدوارند بتوانند فاصله بودجه خود را با قیمت مسکن از طریق سرمایه‌گذاری بورس پر کنند. اما این ماجرا در تهران چندان شدنی نیست.

به‌عنوان مثال رساندن بودجه ۲۰۰ میلیونی متقاضیان مسکن به نزدیک یک میلیارد تومان برای خرید یک واحد آپارتمان مصرفی از طریق سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت در بازارهای دیگر تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسد. اما در تهران رابطه بورس و مسکن به شکل دیگری برقرار شده است. گروهی از خریداران سرمایه‌ای مسکن که خرید خود را در سال‌های ۹۶ و ۹۷ انجام داده‌اند اکنون به سود مناسب که آنها را به فروش ملک راضی کند دست یافته‌اند.

میانگین رشد قیمت این املاک بین دو تا چهار برابر بوده که عایدی قابل‌توجهی نصیب سرمایه‌گذاران ملکی کرده است. 

بنابراین گروهی از این سرمایه‌گذاران سودای کسب سود از بازار بورس را در سر دارند و به جمع فروشندگان این روزها افزوده شده‌اند. اما واسطه‌های ملکی می‌گویند حتی این گروه از فروشنده‌ها نیز انعطاف قیمتی چندانی در برابر متقاضیان مسکن نشان نمی‌دهند. به‌طور کلی جدیت خرید در بازار کنونی به مراتب بیشتر از جدیت در فروش برآورد می‌شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: