کد خبر: ۱۷۶۹۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۲ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 02 May 2020
کانون صرافان با اشاره به بخشنامه اخیر اداره صادرات بانک مرکزی که براساس آن فعالت صرافان غیربانکی با محدودیت‌هایی مواجه شده است، نسبت به عواقب این تصمیم هشدار داد.
 
به گزارش فارس به نقل از کانون صرافان ایرانیان، پیرو شکایت و مکاتبات بسیاری از صرافان سراسر کشور در مورد نحوه عملکرد سامانه نیما و همچنین عدم امکان رقابت برابر صرافان بانکی و شرکای تضامنی که به کانون صرافان واصل شده است:

بخشنامه‌های اخیر اداره صادرات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران امکان فعالیت صرافان غیربانکی را با محدودیت‌هایی مواجه کرده است. ذکر این نکته قابل توجه است که این صرافان به عنوان خدمات‌دهنده در سیستم ارسال حوالجات در سامانه نیما فعالیت داشته و با توجه به آنکه مخاطرات چنین تصمیماتی قبلا نیز اعلام شده است، با این حال مجدداً مخاطرات و مشکلات این تصمیمات را بیان می‌نماییم:

1- عدم در نظر گرفتن قوانین رقابت برابر و بهبود فضای کسب و کار

2- عدم بررسی نتایج و آثار منفی، بر روی فعالیت صرافی‌های رسمی غیربانکی

3- کاهش فعالیت صرافان فعال در سامانه نیما

4- از بین رفتن انگیزه در افزایش توانمندی ارائه خدمات حوالجات در دوران سخت تحریم

5- افزایش هزینه تمام شده نقل و انتقالات با توجه به از بین رفتن فضای رقابتی بین بخش خصوصی صرافی‌ها و صرافی بانکی

6- ایجاد فرصت ویژه ارزی برای تعداد محدودی از صرافی‌های بانکی در مراودات مالی و به وجود آمدن فضای ناسالم رقابت

7- عدم امکان انجام حواله‌های خرد توسط صرافی‌های بانکی و افزایش هزینه اینگونه حوالجات

8- کاهش تنوع کارگزاران فعال خارج از کشور و افزایش خطر شناسایی کارگزاران، چرا که تمامی فعالیت‌ها در تعدادی کارگزاری‌ها به صورت محدود انجام می‌شود و آسیب‌پذیری سیستم افزایش خواهد یافت.

9- تناقض این تصمیمات با شعارهای همیشگی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در تقویت فضای رقابت، تقویت بخش خصوصی سیستم ارزی، عدم دخالت در سیستم عرضه و تقاضای ارز و همچنین کشف نرخ مناسب با توجه به تقاضا.

10- تکرار مشکلات سال قبل که بخش عمده آن ناشی از عدم دریافت ارز شرکت‌های عمده عرضه‌کننده مانند پتروشیمی‌ها بوده چرا که این اجبار را در صرافی‌های غیربانکی به وجود آورد که به دنبال تهیه ارز در دام صادرکنندگان بدعهد گرفتار شوند و واردکنندگان خریدار از صرافی‌ها نیز درگیر این چرخه معیوب شوند.

11- عدم استفاده از نظرات کارشناسی کانون صرافان در اتخاذ این تصمیمات و سایر موارد مشابه مشاهده شده علیرغم اعلام هرگونه همکاری و ارائه نظر کارشناسی از طرف کانون در کارگروه‌های مشترک به بانک مرکزی در اتخاذ تصمیماتی که سرنوشت کاری صرافان را تحت تأثیر قرار می‌دهید.

12- عدم توجه به بانک مرکزی به پتانسیل بالای صرافی‌ها تضامنی و نقش مهم آنها در نقل و انتقالات چرا که این صرافی‌ها اکثر فعالیت‌های کارگزاری صرافی‌های بانکی را به عهده دارند و این دو در کنار هم مکمل عملیات ارز می‌باشند.

همچنین ذکر این نکته ضروری است که در صورت اصلاح سامانه نیما نه تنها شاهد تکرار اتفاقات سال گذشته نخواهیم بود بلکه نیازمند اتخاذ چنین تصمیماتی از سوی متولیان نیز نمی‌باشیم.

در خاتمه پیشنهاد می‌شود سامانه نیما و بازار متشکل با یکدیگر ادغام و یک پلتفرم واحد جهت انجام حواله و نقد دایر شود.
برچسب ها: صرافان ، سامانه نیما
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: