کد خبر: ۱۷۶۷۸۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۹ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 29 April 2020
با توجه به اینکه مدت نسبتا کوتاهی است که از بروز بحران بیماری ویروس کرونا در کشور می‌گذرد، تاثیر این بحران بر صنعت بیمه چندان روشن نیست ولی پیش‌بینی می‌شود، فروش بیمه‌نامه‌ها به‌طور کلی تحت تاثیر این بحران قرار بگیرند، چراکه مشاغل بسیاری در جامعه از این بحران آسیب دیده‌اند.
با توجه به اینکه مدت نسبتا کوتاهی است که از بروز بحران بیماری ویروس کرونا در کشور می‌گذرد، تاثیر این بحران بر صنعت بیمه چندان روشن نیست ولی پیش‌بینی می‌شود، فروش بیمه‌نامه‌ها به‌طور کلی تحت تاثیر این بحران قرار بگیرند، چراکه مشاغل بسیاری در جامعه از این بحران آسیب دیده‌اند. 

مسعود بادین، مدیرعامل بیمه آسیا در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: عدم قطعیت در تصمیم‌گیری‌های خرد و کلان اقتصادی، بلاتکلیفی واحدهای تولیدی و سایر کسب‌و‌کارها، کاهش شدید درآمدها و دیون عقب افتاده واحد‌های تولیدی و خدماتی از جمله مواردی است که گریبانگیر فعالیت‌های اقتصادی است.

از این رو، تاثیر این بحران بر کسب‌و‌کارها، به‌طور غیرمستقیم بر درآمدها و هزینه‌های شرکت‌های بیمه نیز موثر خواهد بود. بادین با بیان اینکه آینده بازار بیمه و فعالیت شرکت‌های بیمه‌ای به این موضوع که کنترل بیماری کرونا در کوتاه‌مدت یا بلندمدت به چه نتیجه‌ای خواهد انجامید، بستگی دارد، افزود: بنابراین با کنترل سریع این بیماری، وضعیت صنعت بیمه نیز امیدوارکننده خواهد بود.

 وی ادامه داد: به‌نظر می‌رسد، صنعت بیمه در فروش برخی از بیمه‌نامه‌ها از جمله بیمه‌های آتش‌سوزی، بیمه‌های مسوولیت، بیمه‌های بدنه خودرو، بیمه‌های زندگی و حوادث و بیمه‌های باربری، با افت فروش رو‌به‌رو خواهند شد. البته این موضوع را نیز باید در نظر گرفت که ترکیب پرتفوی شرکت‌های بیمه‌ای از لحاظ حجم بیمه‌نامه‌های انفرادی و بیمه‌نامه‌های بزرگ و کلان و همچنین از لحاظ ترکیب بیمه‌های زندگی و بیمه‌های غیرزندگی به گونه‌ای است که می‌توان با اتخاذ تدابیر کارشناسی و فنی، تاثیر بحران کرونا بر صنعت بیمه را به حداقل رساند.  

به گفته بادین به‌ویژه در بیمه‌های اتومبیل و بیمه‌های درمانی که بخش قابل‌ملاحظه‌ای از پرتفوی صنعت بیمه را تشکیل می‌دهند، شرکت‌هایی که سهم بیشتری از این نوع بیمه‌ها را دارا هستند، احتمالا اقبال بیشتری در مقابله با بحران مذکور خواهند داشت. مدیرعامل بیمه آسیا متذکر شد: از سوی دیگر، در بیمه‌های زندگی (عمر و مدت‌دار) پیش‌بینی می‌شود موارد بازخرید بیمه‌های عمر و پس‌انداز افزایش پیدا کند و تعداد متقاضیان وام نیز در این بیمه‌نامه‌ها، افزایش یابد.

بادین گفت: باید به انقضای تعداد زیادی از بیمه‌نامه‌های خرد و کلان که در پایان سال ۹۹ است، توجه داشت. زمان انعقاد و انقضای قراردادها نیز در مورد وضعیت شرکت‌های بیمه تاثیرگذار است و این موضوع، فرصت مناسبی برای شرکت‌های بیمه فراهم می‌کند تا برای مقابله با این بحران، برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشند، به‌ویژه آنکه احتمال درخواست پوشش‌های بیمه‌ای غیر‌واقعی و تقلبی، افزایش پیدا می‌کند.

وی یادآور شد: با توجه به پیش‌بینی اقتصاددانان، فعالیت بیمه‌گری در این شرایط بحرانی، بسیار دشوار خواهد بود، در حالی که بیمه‌گذاران به‌دنبال آن هستند که هزینه‌های خود را در این سال کاهش دهند، ولی شرکت‌های بیمه به‌نظر می‌رسد که باید معکوس عمل کنند و به تمرکز بیشتر در شیوه عملیات خود برای فروش بیمه‌نامه‌ها توجه کنند. بادین گفت: در این مسیر، شرکت‌های بیمه بیش از هر زمان دیگر، باید توجه خود را به راه‌اندازی سیستم‌ها و استفاده از شیوه‌های دیجیتالی و عملیات آنلاین معطوف کنند. شاید یکی از نتایج در خور توجه بحران کرونا برای صنعت بیمه، ترغیب شرکت‌های بیمه به تحول دیجیتالی در سازمان خود باشد.

مدیرعامل بیمه آسیا درباره برنامه‌های صنعت بیمه در این شرایط بحرانی توضیح داد: ارائه بیمه‌نامه‌های جدید به‌ویژه در بیمه‌های زندگی در قالب بیمه‌های عمر و درمان است که می‌تواند در افزایش فروش شرکت‌های بیمه، موثر واقع شود. با توجه به ظرفیت‌های موجود در بیمه‌های زندگی برای پوشش بیماری کرونا، پیش‌بینی می‌شود با اتخاذ تدابیر فنی لازم، اقبال بیمه‌گذاران به خرید پوشش‌های درمانی این بیماری، قابل‌ملاحظه باشد و نگرانی از ابتلا به این ویروس و آینده مبهم روند این بیماری در جامعه، مردم را به اخذ پوشش‌های بیمه عمر ترغیب کند.

 بادین ادامه داد: این پوشش‌ها می‌توانند در قالب بیمه‌نامه‌های مدت‌دار و پس‌اندازی، به خوبی ارائه شوند و از این طریق، نوعی اطمینان خاطر در جامعه برای مواجهه با این ویروس خطرناک، ایجاد شود. به گفته وی آنچه بیش از همه در این شرایط بحرانی برای صنعت بیمه لازم و ضروری است، افزایش اعتماد عمومی به صنعت بیمه است. در این راستا شایسته است که شرکت‌های بیمه با مدیریت بیمه مرکزی، با اطلاع رسانی گسترده و موثر، این اطمینان را به جامعه بدهند که شرکت‌های بیمه همچنان با قدرت به فعالیت خود ادامه می‌دهند و مردم نباید نگران اخذ پوشش‌های مورد نیاز خود باشند. اعتماد و اطمینان عمومی از صنعت بیمه، سرمایه اصلی این صنعت در پیشبرد اهداف و برنامه‌های آن است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: