خبرگزاری
تسنیم- این روزها پاندمی ویروس کرونا برای کشورها و جوامع بهخصوص صنعت حملونقل ایجاد وضعیت پیچیدهای کرده است که پیشبینی و برنامهریزی برای آینده را بسیار مشکل میکند. اکنون بیشتر بخشهای پزشکی مشغول بررسی در خصوص راههای معالجه مؤثر بیماری همهگیر جهانی کووید 19 یا همان کرونا هستند و به دنبال واکسن و پاسخ به این پرسش مهم که چگونه میتوان سریعتر زنجیره انتقال را قطع و به راین بیماری خطرناک و کشنده غلبه کرد.
ضمن تشکر و قدردانی از کادر درمان که تلاش جانانهای را برای بهبود بیماران از خود نشان دادهاند، این ازخودگذشتگی در تاریخ پزشکی همیشه زبانزد خواهد بود، ما مردم وظیفهداریم ضمن همکاری در اجرای پروتکلهای اعلامشده بهعنوان قدردانی از زحمات این قشر زحمتکش امکاناتی را فراهم کنیم که پس از غلبه بر بیماری و عادی شدن وضع زندگی، بتوانیم تشکری جانانه از این فداکاری به عملآوریم.
نظر به نقش حملونقل در جوامع و اثری که میتواند در سرعت انتقال و واگیری و شدت انتقال ویروس کووید 19 داشته باشد، لزوم رعایت موارد پیشگیرانه و تلاش برای قطع زنجیره انتقال توسط کشورها و سازمانهای درگیر در حملونقل هوایی مانند ICAO، ACI، CANSO، IATA، TIACA، WFP و WHO سایتی را بنام کووید 19 تدارک دیدهاند که راهبردهای لازم و پاسخ سؤالات متداول در این زمینه را ارائه میکند. آنچه مسلم است تمام کشورها پذیرفتهاند کرونا یک تهدید شگرف محسوب میشود و این هنر مدیریت است که تهدید را تبدیل به فرصت میکند، اما چگونه؟
همواره در مدیریت سخن از توانمندیهای مدیران باتجربه و مدبر مطرح است، درواقع یکی از توانمندیها و هنر مدیریت تبدیل تهدید به فرصت است تا بتوان از فرصت پیشآمده برای برنامهریزی آینده استفاده کرد. در صنعت هوانوردی به علت تحریم، تنگناهایی به وجود آمده است و اکنون علت رکود فرودگاهها، تعداد زیاد هواپیماهایی است که به علت کاهش مسافرت و پروتکلهای قرنطینه، زمینگیر شدهاند و نگرانیها در مورد ابهام برنامهریزی برای شروع مجدد پروازها و زمان آن است؛ اینکه تا مدتی نسبتاً طولانی راهبرد انواع فاصلههای اجتماعی ادامه خواهد داشت و درنتیجه صنعت حملونقل باید با ظرفیت پایینی به کار خود ادامه دهد و متحمل زیانها و محدودیتهای زیادی شود، شکی نیست.
از دیدگاه مدیریتی فرصت مناسبی است که با برنامهریزی درست از وقفه پیشآمده برای بهبود سامانه و اثربخشی آموزشی و شروع مجدد فعالیت باصرفه و ایمنی بیشتر استفاده شود، با توجه به اینکه در سالهای گذشته حجم فعالیتها و برنامهریزیها متراکم بوده و فرصت بازنگری آنها کمتر پیشآمده، اکنون خواهناخواه این فرصت فراهمشده است که باحوصله فعالیتها و برنامههای گذشته را موردبازنگری قرار داده و بدین ترتیب در دوره آتی که پساکرونا خواهد بود فعالیتهای حملونقلی و برنامههای ایمنی هوانوردی را با دقت بیشتری طرح و به اجرا درآورد.
یکی از مواردی که ممکن است مورد پرسش قرار گیرد این است که امکان تشکیل کلاس، جلسه و گفتگو در کمیسیونها و شوراها وجود ندارد! اما نباید از امکانات فناوری غافل شد، همانطور که در دانشگاه و مدارس بهصورت آنلاین تدریس میشود میتوان از ویدیو کنفرانس برای تدریس، طرح مسائل در شوراها و جلسات استفاده کرد.
در برهه کنونی این کار به دو نتیجه بسیار مفید منجر خواهد شد، یکی آنکه نسبت به اصلاح مشکلات و مواردی که قبلاً به آنها توجه نشده بود پرداخته میشود و دیگر اینکه فعالیت آموزشی و پژوهشی ایجاد میشود، بهاینترتیب فرصتی فراهم میشود که ذهن و فکر کارشناسان پویایی خود را حفظ کرده و بهنوعی از مشکلات روزمره دور شده و به مسائل اساسی بپردازند.
در پاسخ به این پرسش که ناوگان هوایی به چه ترتیب باید برای فعالیتهای بعدی آماده شود، این مسئله که قطعات یدکی و لوازم موردنیاز اکنون در این بازار راکد راحتتر قابلدستیابی است و مشکلات آینده را راحتتر میتوان پیشبینی کرد و برای آن راهحلهای مناسب در نظر گرفت، مباحثی است که در پی میآید.
سازمان هواپیمایی کشوری با تشکیل کارگروههای بررسی رخدادهای داخلی و خارجی میتواند مطالعه موردی رخدادها را در برنامه کار خود قرار داده و با استفاده از فناوریهای آموزشی در دسترس، اطلاعات خلبانان و کارشناسان صنعت را افزایش داده و بهروز نماید تا با به چالش کشیدن معلومات شاغلان در این صنعت، مشوقی برای مطالعه و انتقال تجربه فراهم شود.
برای تدوین برنامه و راهبرد صحیح در آسیبشناسی توسعه حملونقل بهخصوص مشکلات حملونقل هوایی نیاز به تشکیل تیمهایی برای بررسی موارد بازرگانی، بازاریابی و عملیاتی است، آنچه بیشتر از همیشه باید موردتوجه قرار گیرد، تعمیر و نگهداری و لجستیک بخش هوانوردی است؛ با توجه به اینکه شرایط موجود حتی شرکتهای هواپیمایی بزرگ را دچار رکود کرده است و شرکتهای هواپیمایی کوچکتر ناچار به توقف عملیات و زمینگیر کردن هواپیماهای خود شدهاند، میتوان فرصت را مغتنم شمرد و برای خرید هواپیما و قطعات یدکی با آنان وارد مذاکره شد؛ سؤال بسیار مهمی که پیش میآید نیاز به نقدینگی و حمایت از این مذاکرات است.
با توجه به تحریمها فرصت تکرار نشدنی برای سرمایهگذاری در صنعت هواپیمایی کشور، فراهمشده است، در این وضعیت سرمایهگذاری در برنامه رشد صنعت و یافتن سرمایهگذار از موارد بسیار کلیدی در تکمیل لجستیک و همچنین توسعه برنامههای آموزشی به شمار میرود.
پس از رفع مشکل و عادی شدن وضعیت میتوان عقبماندگیهای این بازه زمانی را بهسرعت جبران کرد و پا بهپای شرکتهای مهم منطقه در جنوب خلیجفارس به رقابت پرداخت، باید توجه داشت این امر اصلاً ساده نیست و نیاز به فکر و راهبردی منطقی برای موفقیت دارد و باید اعتقاد داشت که اگرچه مسیر دشوار است اما شدنی است و نباید از آن غافل شد.
محمدصادق دیجوری