به گزارش وزارت نفت، محمد مشکینفام، با اشاره به اینکه بخش دریایی میدان مشترک پارس جنوبی به جز فاز ۱۱ سال ۹۸ به پایان رسید، اظهار کرد: ۶ سکوی فازهای ۱۳، ۱۴ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی سال گذشته نصب شد و چهار سکو از این تعداد عملیاتی شده است.
وی درباره راهاندازی دو سکوی باقیمانده هم با یادآوری اینکه حداکثر زمان برای راهاندازی سکوها دو هفته است، افزود: راهاندازی دو سکوی باقیمانده (A ،C ۱۳) به دلیل شیوع ویروس کرونا با کمی تأخیر انجام میشود.
این مقام مسؤول با تأکید بر اینکه سلامت کارکنان برای این شرکت حائز اهمیت است و تجمع تعداد زیادی از افراد روی شناور به صلاح نیست، گفت: تلاشمان این است با حداقل افراد این سکوها راهاندازی شود که این موضوع سبب طولانی شدن کار خواهد شد.
مشکینفام درباره پالایشگاه فاز ۱۴ هم توضیح داد: بخش دریایی این فاز پارسال تکمیل شد و همه تلاشمان این است ردیف نخست شیرینسازی پالایشگاه این فاز تا پایان امسال عملیاتی شود.
وی درباره آخرین وضع فاز ۱۱ هم با اشاره به اینکه جکت این فاز اوایل امسال در موقعیت خود در آبهای خلیج فارس قرار میگیرد، گفت: پس از نصب جکت، عملیات حفاری این فاز آغاز میشود.
مدیرعامل یک شرکت نفتی داخلی درباره اینکه پیش از این پایان سال ۹۸ برای نصب این جکت عنوان شده بود، گفت: شیوع ویروس کرونا مهمترین دلیل تأخیر در نصب این جکت در روزهای پایانی پارسال بوده است.
این مقام مسؤول درباره میدان مشترک گازی فرزاد هم اظهار کرد: یک شرکت ایرانی قرار است برنامههای خود را برای توسعه این میدان ارائه دهد.
مشکینفام درباره مهمترین اولویتهای شرکت نفت و گاز در سال ۹۹ هم توضیح داد: این شرکت برای اجرا و تکمیل فعالیتهای باقیمانده پارس جنوبی که در قالب ۲۲ پروژه از سوی وزیر تعیین شده، برنامهریزی کرده است.
به گفته وی، این شرکت افزون بر این فعالیتها، ۱۵ پروژه دیگر را نیز در دست اجرا دارد که با فعالیتهای تعیینشده، مجموع آن به ۳۷ پروژه میرسد.
وی از تکمیل بندر صادراتی تنبک بهعنوان یکی از پروژههای این شرکت در سال ۹۹ نام برد و اظهار کرد: این بندر شامل تأسیسات انبارش و ترمینال صادراتی گوگرد، اسکله صادراتی الپیجی و… باید تکمیل شود.