کد خبر: ۱۷۳۱۶۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۳ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - 03 March 2020
مدیرعامل زیرمجموعه بانک پاسارگارد با درست و بجا دانستن تصمیم سازمان بورس مبنی بر اعمال محدودیت معاملاتی کد اولی ها و تغییر حجم مبنا، دلایل این تصمیم گیری را اعلام کرد.
مدیرعامل زیرمجموعه بانک پاسارگارد با درست و بجا دانستن تصمیم سازمان بورس مبنی بر اعمال محدودیت معاملاتی کد اولی ها و تغییر حجم مبنا، دلایل این تصمیم گیری را اعلام کرد.

مجتبی کباری مدیرعامل گروه ارزش آفرینان پاسارگاد ( وابسته به بانک پاسارگاد) درخصوص مصوبه های اخیر سازمان بورس و مربوط به رویه جدید دریافت کد سهامداری و حجم مبنا به سنا گفت: بدنه قانون گذار و نظارتی بازار سرمایه اخیرا مصوبه هایی را به تصویب رسانده که ریزش های احتمالی ناشی از ورود هیجانی به بازار را کنترل کرده و ریسک های احتمالی وارد بر پرتقوها را کاهش دهد.

وی ادامه داد: معمولا در دنیا افراد غیرحرفه ای بیشتر از طریق صندوق ها وارد بازارهای سهام می شوند و خرید مستقیم اقدامی مناسب و عقلانی و متناسب با رشد پرتفو نیست. به این دلیل تصمیم سازمان در خصوص آشنایی یک ماهه کد اولی ها با بازار سهام کمک شایانی به آنها است تا متوجه ریسک و بازده بازار شده و هر دو مولفه را در کنار یکدیگر ببینند.

این فعال بازار سرمایه افزود: به نظر می رسد این تصمیم در راستای عدم زیان افراد تازه وارد، آشنایی با اصول معامله گری و ورود به صندوق های سرمایه گذاری گرفته شده است. بیش از ۱۰۰ صندوق سرمایه گذاری داریم که در سوددهی مختلف هستند به این ترتیب که برخی از این صندوق ها در سهام بوده و برخی درآمد ثابت هستند لذا تمامی سلایق سرمایه گذاری را پوشش می دهد.

کباری رشد شاخص را یکی از مولفه های جذاب برای کد اولی ها دانست و توضیح داد: افراد تازه وارد با شنیدن رشد شاخص کل به سرمایه گذاری در بازار سرمایه جذب می شوند و به این دلیل که با ریسک سرمایه گذاری آشنا نیستند بدون آگاهی وارد بازار می شوند. این افراد به دلیل عدم تجربه کافی درباره سقوط و صعود و رفتار متناسب سرمایه گذاری هنگام مواجهه با روند شاخص با ضرر در پرتفوی رو برو می شوند لذا این محدودیت اعمالی سازمان این امکان را به کد اولی ها می دهد که در ابتدا با بازار آشنا شده و سپس طعم سرمایه گذاری را بچشند.

وی در خصوص تغییرات حجم مبنا نیز توضیح داد: این تصمیم که در راستای تثبیت بازار اتخاذ شده بسیار بجا و مناسب است. بعضی از سهم ها برای اینکه بی رویه بالا نروند یا سقوط نکنند به حجمی از سهم که معامله شود نیاز دارند. 

هر چه تعداد سهام بیشتری در یک نماد معامله شود به شفافیت قیمت کمک می کند. این تصمیم در جهت افزایش حجم معاملاتی بر یک نماد به منظور افزایش یا کاهش قیمت برای کشف بهتر قیمت و شفافیت بیشتر کمک شایانی می کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: