کد خبر: ۱۷۲۰۹۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۲ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - 13 February 2020
نمایشگاه بین‌المللی گردشگری درحالی برپا شد که دود کباب‌های بختیاری و تهران قدیم آمیخته با بوی آش داغ و نان‌های محلی در روغن گداخته شده، محوطه نمایشگاه بین‌المللی تهران را فرا گرفته بود.
 
  بانکداری ایرانی - نمایشگاه بین‌المللی گردشگری درحالی برپا شد که دود کباب‌های بختیاری و تهران قدیم آمیخته با بوی آش داغ و نان‌های محلی در روغن گداخته شده، محوطه نمایشگاه بین‌المللی تهران را فرا گرفته بود.

نمایشگاه گردشگری
به گزارش ایسنا، سیزدهیمن نمایشگاه بین‌المللی گردشگری صبح روز یخ‌زده چهارشنبه ۲۳ بهمن‌ماه، در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران، درحالی برپا شد که تردد در برخی معابر دسترسی به محل نمایشگاه به خاطر یخ‌زدگی برای بازدیدکنندگان دشوار بود.

ورودی نمایشگاه برای هر نفر بازدیدکننده ۲ هزار تومان تعیین شده است. سالن‌های ۶، ۷، ۱۸، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۳۸، ۳۸A، ۳۸B، ۴۰، ۴۱، ۴۴A و ۴۴B به از کل مجموعه نمایشگاه بین‌المللی تهران نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی اختصاص داده شده است. محوطه بیرونی این سالن‌ها نیز کامل در اختیار چادرهای عشایری و فروشندگان سوغات و خوراکی‌های محلی قرار گرفته که مثل همیشه حتی در نخستین روز که خلوت‌ترین زمان این نمایشگاه به حساب می‌آید، بیشترین متقاضی را داشته باشند.

نمایشگاه را وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با همراهی چند سفیر از جمله چین افتتاح کرد و چند رونمایی هم انجام داد؛ از سیمرغ برند ملی گردشگری و الواح سه شهر و یک روستای جهانی صنایع دستی گرفته تا یک ظرف کریستال که برای خیلی‌ها جای علامت سوال گذاشت که این ظرف چه بود و برای چه رونمایی شد و چه ویژگی‌هایی داشت که باید در جریان این مراسم رونمایی می‌شد. هرچند که معاون صنایع دستی با این پیش‌فرض که مبادا صنایع دستی بودن یا نبودن این ظرف زیر سوال برده شود، به ایسنا تاکید کرد که این ظرف کریستال، سه پوسته بوده و با تکنیکی منحصر به فرد تولید شده و یک اثر صنایع دستی به حساب می‌آید.



وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بعد از این رونمایی‌ها و سخنرانی در مراسم افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سی‌وسومین نمایشگاه ملی صنایع دستی که در بین موضوعات گردشگری، چند خطی را هم به صنایع دستی اختصاص داد، به کمپین همدردی با مردم چین پیوست و بنری که به این منظور آماده شده بود را به همراه سفیر چین در ایران امضا کرد و بعد هم شعار «زنده باد ووهان» ـ کانون انتشار ویروس کرونا ـ را به چینی سر داد و بعد از آن هم مانند دوره‌های قبل، زمان زیادی را به بازدید از غرفه‌ها اختصاص داد و حتی در یک غرفه هم دست به گل شد و کوزه‌ای ساخت.



سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری امسال که بدون توضیح خاصی با سی‌وسومین نمایشگاه ملی صنایع دستی ادغام شد، بیشترین فضا را به استان‌ها داده تا به حضور هنرمندان صنایع دستی و معرفی تولیدات هر استان در کنار جاذبه‌های گردشگری و میراث فرهنگی، رنگ جدی‌تری بدهد و به گفته معاون گردشگری فرصتی باشد برای انتخاب مقصد سفر در تعطیلات نوروز، اما درهم آمیختگی دو نمایشگاه با توجه به حضور فعال و پررنگ غرفه‌های سوغات و غذاهای محلی و گروه‌های موسیقی و آیینی، فضای نمایشگاه گردشگری را، هرچند با وجود برگزاری کارگاه‌های تخصصی آموزشی، از حالت تخصصی دور کرده و بیشتر به جشنواره سفر نزدیک کرده است.

با این حال استان‌ها سعی کرده‌اند در این فرصت با تقسیم فضا بین هنرمندان صنایع دستی، هتل‌ها، بومگردی‌ها، آژانس‌های مسافرتی و نمایش تجربه‌هایی در گردشگری ماجراجویانه، ورزشی و سلامت با تمام ظرفیت در نمایشگاه حاضر شوند تا بیشتر به چشم آیند و کاندیدای سفر نوروزی شوند، هرچند که برخلاف سال‌های گذشته، کمتر خلاقیتی در غرفه‌آرایی به خرج داده‌اند و نوآوری در صنایع دستی را ظاهرا به وقت دیگر موکول کرده‌اند و بیشتر با ضرب‌آهنگ موسیقی و ریتم حرکات سعی در جلب نظر مخاطبان دارند و ظاهرا پیروز میدان هم آن‌هایی هستند که در این روزهای تلخ، شادی بیشتری را نصیب بازدیدکنندگان کنند.



این بین بعضی استان‌ها هم از فرصت نمایشگاه استفاده کرده‌ و با رونمایی‌های مختلف از کتاب‌های تخصصی گردشگری و نقشه گرفته تا هشتگ‌ها و کمپین‌ها، سعی دارند ظاهر فعالی را از خود به نمایش بگذارند.

تمرکز بیشتر آژانس‌های شرکت‌کننده در این نمایشگاه هم مثل دوره‌های قبل بر تبلیغ تورهای خارجی و فروش ویزای کانادا و اروپا است که پیام آن‌ها نیز مکرر از رادیوی نمایشگاه بین‌المللی تهران هم شنیده می‌شود.



سالن اختصاص داده شده به آژانس‌های مسافرتی تهران در کنار جامعه گردشگری الکترونیک و دیجیتال مارکتینگ‌ها، کم‌ترین تراکم جمعیتی را در نخستین روز این نمایشگاه تجربه کردند، درحالی‌که این فضا فرصتی برای اطلاع از قیمت‌ها و خریدهای آن‌لاین است، هرچند که خلاقیت و نوآوری، مهم‌ترین خلائی است که در این بخش از نمایشگاه به چشم می‌آید و بازدیدکننده را دلسرد می‌کند.

محوطه بیرونی نمایشگاه گردشگری هر سال فرصتی بود برای عرض اندام خودروهای مسافرتی یا ون‌کمپرها و اقامتگاه‌های پیش‌ساخته و فوری که طرفداران زیادی هم داشتند اما امسال از غایبان نمایشگاه به شمار می‌آیند که موسسه‌های کرایه خودروهای توریستی و یک اتوبوس گوجه‌ای جای آن‌ها را پر کرده‌ است.



اتوبوس گوجه ای که در بیرون این سالن‌ها بین سیاه‌چادرها پارک شده است، با عنوان «اولین لیموزین در ایران» خودنمایی می‌کند و با ریتم تند موسیقی و نورپردازی سعی در جذب مخاطب دارد. صاحب این اتوبوس لیموزین‌نما می‌گوید: آن را برای عروسی‌ها و جشن‌ها شبی ۱۰۰ هزار تومان کرایه می‌دهد. شیشه های لیموزین اتوبوسی دودی شده و داخل آن هم تغییر دکور داده شده است.

با آن‌که معاون صنایع دستی این نمایشگاه را عیدانه صنایع دستی معرفی کرده و آن فرصتی برای خرید عیدی و هدیه دانسته بود، اما بررسی قیمت برخی محصولات در نخستین روز نمایشگاه، محل بحث دارد. از آنجا که بیشتر محصولات صنایع دستی عرضه شده در این نمایشگاه مستقیم از تولیدکننده به دست مصرف‌کننده می‌رسد این انتظار را به وجود می‌آورد که با قیمت مناسب‌تری عرضه شوند اما به نظر می‌رسد نرخ‌گذاری بعضی از محصولات تحت تاثیر شاخص پایتخت‌نشینی خریدار، قرار گرفته است.  



نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تا روز شنبه ۲۶ بهمن‌ماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، واقع در بزرگراه چمران برپا است. ساعت کار این نمایشگاه از ۹ صبح تا ۱۷ عصر تعیین شده است.







نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: