کد خبر: ۱۷۱۸۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۷ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - 08 February 2020
بانکداری ایرانی - صندوق های اختصاصی بازارگردانی باعث ثبات بازار سرمایه و افزایش اطمینان سرمایه‌گذاران به بازار می‌شوند. بنابراین سرمایه‌گذاران می‌توانند سهام شرکت‌های عضو این صندوق‌ها را با ارزش ذاتی خریداری کنند و نگران نوسانات شدید آن نباشند.
 بانکداری ایرانی - دوشنبه  (۱۴ بهمن‌ماه 98) صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی پاداش پشتیبان پارس به عنوان بازارگردان  سهم «وملل» فعالیت خود را آغاز کرد با شروع کار این صندوق سرمایه گذاران از این به بعد می توانند با اطمینان خاطر بیشتری در فرابورس به داد ستد سهام این شرکت بپردازند، به همین منظور در ادامه به صورت اجمالی به بررسی و چگونگی فعالیت صندوق های بازار گرانی می پردازیم.
 
به گزارش بانکداری ایرانی، نقدشوندگی رکن بسیار مهمی در بازار سرمایه  است، به همین دلیل شرکت‌ها وارد صندوق های اختصاصی بازارگردانی می‌شوند تا خیالشان از جهت تامین نقدینگی مورد نیاز و نقدشوندگی سهامشان راحت باشد. صندوق های اختصاصی بازارگردانی باعث ثبات بازار سرمایه و افزایش اطمینان سرمایه‌گذاران به بازار می‌شوند. بنابراین سرمایه‌گذاران می‌توانند سهام شرکت‌های عضو این صندوق‌ها را با ارزش ذاتی خریداری کنند و نگران نوسانات شدید آن نباشند.
 
تعریف بازار گردان 
 
بازار گردان،افراد یا شرکت‌هایی هستند، که با هدف کسب سود، اقدام به خرید و فروش دارایی مالی (اوراق بهادار) یا کالاهای اقتصادی کرده و بنا به ماهیت عملکرد، از نوسانات ناخواسته قیمت دارایی می‌کاهند.
 
اصلی‌ترین وظایف و اهداف بازارگردان
 
1-افزایش نقدشوندگی و وجود عرضه و تقاضا برای اوراق بهادار
2-کنترل قیمت ورقه بهادار در یک محدوده معین و جلوگیری از نوسانات شدید
3-کاهش هزینه‌های معاملاتی از طریق کاهش شکاف قیمتی خرید و فروش
 
چگونگی تسهیل معاملات سهام توسط بازارگردان‌ها 
 
بازارگردان‌ها حجم زیادی از اوراق بهادار در اختیار دارند و می‌توانند مقدار زیادی از سفارشات ( خرید یا فروش) را در بازارهای مالی انجام دهند، بازارگردان‌ها همواره طرف مقابل حجم معاملات سرمایه‌گذار را می‌گیرند. برای مثال، اگر سرمایه‌گذاران به دنبال فروش اوراق بهادار باشند، بازارگردان‌ها این اوراق بهادار را خریداری می‌کنند تا زمانی که همه فروشندگان تامین شوند و برعکس، اگر سرمایه‌گذاران اوراق بهاداری را خریداری کنند، بازارگردان‌ها این اوراق بهادار را به فروش می‌رسانند تا تمام سفارشات پر شود.
بنابراین، بازارگردان‌ها، عرضه و تقاضای بازارهای مالی را تامین می‌کنند و اوراق بهادار را در بین فروشندگان و خریداران دست به دست می‌نمایند.
 
مهم‌ترین مزایای صندوق‌ها اختصاصی بازارگردان
 
1-امکان تأمین حداکثر ۷۰ درصد از سرمایه صندوق به‌صورت سهام و حق‌تقدم
2-کاهش کارمزد و هزینه‌های معاملات صندوق به‌واسطه معافیت‌های در نظر گرفته‌ شده
3-کاهش محدودیت‌های اعطای اعتباردهی و تسهیلات به صندوق با عنایت به اساسنامه آن
4-در اختیار قرار دادن ایستگاه معاملاتی برای انجام معاملات
 
نحوه کسب سود بازارگردان 
 
بازارگردان برای سودآوری از شکاف قیمتی بین سفارش‌های خرید و فروش استفاده می‌کند به این صورت که مثلاً اوراق را باقیمت ۱۰۰۰ تومان خریداری کرده و باقیمت ۱۰۰۵ تومان می‌فروشد. در معاملات با حجم های بالا این اختلاف قیمت کوچک تا حد زیادی به سود کارگزار خواهد افزود و لازم کارگزار دو شرط رعایت کند .
 
1-قیمت‌های پیشنهادی در این سفارش‌ها باید در دامنه مجاز نوسان باشند. یعنی سفارش‌هایی که بازارگردان ثبت می‌کند باید در دامنه مجاز روز باشند.
 
2-تفاوت بین کمترین قیمت خرید در سفارش‌های خرید و بیشترین قیمت فروش در سفارش‌های فروش بازارگردان، حداکثر برابر دامنه مظنه باشد.
 
لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: