کد خبر: ۱۶۹۹۲۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۲ - ۰۹ دی ۱۳۹۸ - 30 December 2019
 
 بانکداری ایرانی - یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نظام بانکی باید جراحی شود، گفت: طرح اصلاح نظام بانکی صد درصد از بودجه ۹۹ مهمتر است چرا که بودجه برای یکسال است اما طرح اصلاح نظام بانکی اثرات بلندمدت دارد.

به گزارش  مهر، پویا ناظران در نشست تخصصی بررسی و تحلیل لایحه بودجه ۹۹ که عصر امروز، هشتم دی ماه با عنوان «قفل بودجه» در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و با حضور کارشناسان برگزار شد، در ارتباط تصویری با این همایش با بیان اینکه یکی از مشکلات ما، نظام بانکی است که ترازنامه هایش تراز نیست و گرفتار بازی پونزی شده است، اظهار داشت: چالش دیگر ما یارانه است که در بخش ارز و انرژی پنهان شده است. همچنین سیاست خارجی ما اشتباه است و ما ایدئولوژی را در این حوزه مقدم کرده ایم در حالی که روابط زیاد با کشورهای مختلف، راه حل است.

این کارشناس اقتصادی افزود: مشکل بودجه‌ای ما عارضه‌ای از مشکلات اقتصادی است و نه منشأ آن.

وی بابیان اینکه یارانه، مالیاتی منفی است که بیشتر آن به ثروتمندان می‌رسد، گفت: یارانه پنهان بنزین، گازوئیل و دلار در بودجه ذکر نمی‌شود و شفاف نیست. گفته می‌شود که ۸۰۰ تا ۱,۰۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان در کشور وجود دارد که عدد کسری بودجه در مقابل این عدد چیزی نیست.

طرح اصلاح نظام بانکی از بودجه مهمتر است

ناظران با بیان اینکه طرح اصلاح نظام بانکی صد درصد از لایحه بودجه ۹۹ مهمتر است، افزود: اگر لایحه بودجه ۹۹ تصویب شود تغییر معناداری نسبت به سال ۹۸ نخواهد داشت اما طرح اصلاح نظام بانکی اثرات بلندمدتی دارد، ما باید روی چالش‌های اصلی تمرکز کنیم. در غیر این صورت در سال ۱۴۰۰ دوباره همین مباحث را تکرار خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه سه چالش اصلی داریم که باید جراحی شوند، گفت: جراحی نظام بانکی، یارانه پنهان و سیاست خارجی مباحث اصلی کشور محسوب می‌شوند.

وی تصریح کرد: در صورت جراحی یارانه پنهان و آزادسازی واردات و صادرات، درآمد ارزی به کشور می‌آید چرا که باید دقت کنیم اصلی‌ترین مشکل لایحه بودجه، درآمد ارزی است.

ناظران با بیان اینکه چهار دارو برای اقتصاد کشور وجود دارد، تصریح کرد: عملیات بازار باز یکی از این داروها است که از این طریق می‌توان استقلال سیاستگذاری پولی از بودجه‌ای و استقلال نظام نظارتی از بانک مرکزی را رقم زد. بانک مرکزی باید مستقل باشد و نظام بانکی باید سالم شود.

وی نرخ‌های مالیاتی را داروی دیگر اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: باید پایه‌های جدید مالیاتی از جمله مالیات املاک، مالیات متناسب با درآمد و … را برقرار کنیم البته این نرخ‌ها باید به تدریج افزایش یابند تا در نهایت بتوانیم ۲۵ درصد GDP را مالیات بگیریم.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: تعارض منافع موضوع دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد چرا که این موضوع از کمپین‌های انتخاباتی مجلس تا سیاستمداران منتسب به دولت، قوه قضائیه، بخش خصوصی، اصناف، نظام پزشکی، کانون وکلا، نظام مهندسی و … وجود دارد و این ویروس در تمام بدن اقتصاد ما شایع شده است که باید آن را رفع کنیم.

وی افزود: مورد بعدی بهبود وضعیت نظام آموزشی، بهداشت و سلامت و درمان، خدمات وظیفه عمومی (سربازی) و نظام بازنشستگی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

ناظران با بیان آنکه ۵۰ سال است غده سرطانی چالش‌ها در حال تقویت هستند، گفت: در صورت حل چالش‌های اصلی، مشکل کسری بودجه نیز حل می‌شود.

وی تاکید کرد: سیاستی که منجر به افزایش درآمد ارزی نشود کسری بودجه را حل نمی‌کند؛ کاهش یارانه پنهان به منظور افزایش صادرات و ارزآوری راه حل است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: