هر ساله با نزدیک شدن به ۱۷ مردادماه و سالگرد شهادت شهید صارمی، مسیر پرفراز و نشیب حرفه خبرنگاری در ذهن تداعی می شود، مسیری که حکایت از تلاش وافر، تعهد ستودنی و امانتداری دارد.
پر واضح است که جوامع بشری با وجود خبرنگاران خبره و آگاه، مسیر توسعه و پیشرفت را آسان تر طی می کنند چرا که این سفیران آگاهی و اطلاع رسانی به واسطه هویت شغلی خویش قادرند با نقد منصفانه به ایجاد شفافیت در جوامع کمک کنند شفافیتی که در نهایت به توسعه فردی و اجتماعی می انجامد.
و اما صحنه پیچیده اقتصاد نیز بی نیاز از حضور مداوم و نقادانه خبرنگاران نیست و در این میان بازار های مالی و از جمله صنعت بیمه به دلیل گره خوردن با زندگی اقشار مختلف جامعه از این امر مستثنی نخواهد بود.
خبرنگاران حرفه ای قادرند، بازار بیمه را رصد نموده و با تعهد و امانتداری، بیمه گران را در توسعه صنعت بیمه مدد رسانند.
تردیدی نیست، در صورتی که خبرنگاران با شناسایی چالش های صنعت بیمه و ارایه راهکارهای عملیاتی به کمک بیمه گران آیند، مسیر توسعه هموارتر خواهد شد.
از سوی دیگر از آنجا که افزایش ضریب نفوذ بیمه طبق برنامه ششم توسعه بر صنعت بیمه تکلیف شده است در این راستا باید اذعان داشت که طی طریق بدون کمک رسانه های اثرگذار و خبررسانان حرفه ای و آگاه میسر نخواهد بود.
با وجود تنوع وسایل ارتباط جمعی و گسترش شبکه های اجتماعی و گوناگونی طیف رسانه ها در دنیای امروز، افزایش ضریب نفوذ بیمه و ترویج فرهنگ بیمه امری دور از دسترس نخواهد بود و در این میان نقش خبرنگاران به عنوان سفیران حرفه ای پر رنگ تر خواهد شد.
برای تحقق این امر تعامل سازنده روابط عمومی سازمان ها و نهادهای بیمه ای با خبرنگاران امری ضروری خواهد بود تا در سایه این تعامل تحول آفرین، طرحی نو ایجاد گردد و به ارتقا صنعت بیمه منتهی گردد.
امید که صنعت بیمه کشور در سایه حضور حرفه ای خبرنگاران آگاه و امانتدار به شکوفایی و تحول دست یابد.
محمدابراهیم تحسیری