بانکداری ایرانی ـ معاون امور بانکی، بیمه و شرکتهای دولتی وزارت اقتصاد تاکید کرد: اگر بانکها به سمت بانکداری دیجیتال نروند، مشتریان خود را در تمامی نسلها مخصوصاً در میان نسل زد و نسل اینترنت (دهه هفتاد و هشتاد) از دست خواهند داد.
به گزارش ایسنا، عباس معمارنژاد امروز (یکم مرداد) در نشست تخصصی "بانکداری دیجیتال" که در نمایشگاه الکامپ برگزار شد، بانکداری دیجیتال را دیجیتالی کردن تمام فعالیتها و برنامههای بانکداری در تمامی حوزههای بانکی اعم از کسبوکار، فرآیندها، فناوری، مشتریان و نیروی انسانی معرفی کرد.
وی با بیان اینکه در بانکداری دیجیتال پایه کار شناخت رفتار مشتری و نیاز او بر اساس تراکنشهای عملیاتی دریافت و پرداخت است، افزود: در این سیستم، محصول و شعبه اهمیت خود را از دست میدهد و تنها مشتری محوری ملاک عمل قرار میگیرد.
معمارنژاد تصریح کرد: در بانکداری دیجیتال برای هر مشتری و مطابق با رفتار او، محصولات و خدمات خاص و منحصربهفردی در نظر گرفته میشود.
معاون امور بانکی، بیمه و شرکتهای دولتی وزارت اقتصاد سپس به تعداد زیاد شعب بانکی اشاره و ابراز امیدواری کرد که با تحقق تحول دیجیتالی در حوزه بانکداری، ضمن کاهش قابلملاحظه در تعداد شعب، شاهد بهبود کیفیت خدمات بانکی و ارائه خدمات شخصیسازیشده و بهصرفه برای کلیه ذینفعان بانک باشیم.
طبق اعلام وزارت اقتصاد، وی تحول دیجیتال در بانکها را عامل بهبود فرآیندهایی مثل کاهش بروکراسی، اعتبار سنجی مشتریان و درنهایت اعطای تسهیلات و تزریق اعتبارات در محلهایی دانست که شأن وجودی بانکها به سبب ارائه آن خدمات است.
معمارنژاد با تأکید بر اینکه بانکداری دیجیتال در حال اتفاق افتادن است، تاکید کرد: درک این حقیقت اجتنابناپذیر بوده و باید بانکها با دید باز به استقبال این تحول بروند.
وی در ادامه تصریح کرد: در آینده نزدیک مشتریان چه در لایههای خدمات خرد و چه در لایههای بنگاهداری، انتظار دارند خدمات خود را از کانالهای مختلف و بهصورت "امنی چنل" دریافت کنند.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی به ارتباط بانکداری دیجیتال و اقتصاد هوشمند نیز پرداخت و خاطرنشان کرد: یکی از ماژولهای مهم بانکداری دیجیتال، هوشمند سازی فرآیندهای کسبوکاری به کمک فناوریهای هوش مصنوعی و هوش تجاری بوده و بانک دیجیتال میتواند یکی از ابزارهای کارا و مؤثر در مسیر تحقق اقتصاد هوشمند باشد.