کد خبر: ۱۶۱۵۳۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۶ - ۱۰ تير ۱۳۹۸ - 01 July 2019
بانکداری ایرانی ـ معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: با ایجاد دبیرخانه شورای عالی نظارت بر نظام صنفی کشاورزی مقدمات ایجاد اتاق اصناف کشاورزی فراهم و این اتاق به‌زودی تشکیل می‌شود.

به گزارش تسنیم، حسین شیرزاد مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی و معاون وزیر کشاورزی امروز در نشست خبری افتتاح دبیرخانه مرکزی هیئت نظارت بر اصناف کشور اظهار کرد: سیستم‌های نظارتی و کنترل درونی اصناف، اتحادیه و تشکل‌های کشاورزی از جمله وظایفی است که در این دبیرخانه دنبال می‌شود و در سطح ملی و استانی فعالیت‌های نظام صنفی کشاورزی را در بر می‌گیرد.

وی افزود: 350 شغل در بخش کشاورزی شناسایی و کدگذاری شده است که بر اساس استانداردهای بین‌المللی این کار انجام و به این مشاغل هویت داده شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: نظام صنفی کشاورزی و تشکل‌های این بخش با یک میلیون و 200 هزار نفر عضو، وجدان بیدار بخش کشاورزی هستند و موجب پویایی آن خواهند شد.

شیرزاد تصریح کرد: بر اساس ایجاد این دبیرخانه و فعالیت‌های نظام صنفی کشاورزی این پیگیری انجام می‌شود که کشاورزان بتوانند معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای خود را در حوزه‌های مختلف گسترش دهند.

وی گفت: تأثیرگذاری و ان‌جی‌اوهای تولید و ایجاد محبوبیت در بخش کشاورزی از دیگر هدف‌های نظام صنفی کشاورزی است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: دبیرخانه شورای نظارت بر نظام‌های صنفی کشاورزی کشور برای اولین بار به‌دنبال ایجاد اتاق اصناف در بخش کشاورزی در کشور است که این اتاق در عرصه‌های شهرستانی، استانی و ملی فعالیت می‌کند.

رشد 4درصدی بخش کشاورزی کشور

وی گفت: حجم کل تولیدات کشاورزی کشورمان 125 میلیون تن است و ارزشی معادل 300 هزار میلیارد تومان دارد و بخش کشاورزی در شرایط فعلی کشورمان نیز رشد 4+ درصد را تجربه می‌کند.

شیرزاد گفت: بخش کشاورزی کشورمان در این شرایط پایداری و تاب‌آوری مناسبی داشته است و عقب‌افتادگی تاریخی نیز که در بخش کشاورزی وجود داشت امروز با نهادسازی صورت‌گرفته و فعالیت منسجم نظام صنفی کشاورزی مرتفع می‌شود و بنده معتقدم که توسعه روستایی امری جدا از توسعه کشاورزی نیست.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: ردیابی تولید در بخش کشاورزی، ناظر بر امنیت غذایی در سلامت غذا است که به‌برکت گسترش فعالیت نظام صنفی کشاورزی این ردیابی ایجاد می‌شود و عملکرد بهتری را در این بخش شاهد خواهیم بود.

وی گفت: در طول یک سال گذشته نهادهای جدیدی نیز در بخش کشاورزی مانند تشکل اتحادیه گلخانه‌داران کشور، فدراسیون صنایع غذایی و اولین فدراسیون بذر در کشور ایجاد شده است.

شیرزاد گفت: سازمان مرکزی تعاون روستایی قصد دارد که حضور غیرضروری خود را در عرصه‌های اقتصادی کاهش دهد و حتی برخی از انبارها و فروشگاه‌های خود را به بخش خصوصی واگذار می‌کند.

وی گفت: سازمان مرکزی تعاون روستایی کنار خرید تضمینی، خرید توافقی را نیز در دستور کار خود قرار داده تا در مواقع لزوم اقدام به حمایت از کشاورزان کند.

معاون وزیر کشاورزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اعلام کرد: بر اساس رایزنی‌های صورت‌گرفته سازمان تعاون روستایی از شرکت‌های شمول خصوصی‌سازی خارج می‌شود که این امر موجب خوشحالی کشاورزان و ادامه حمایت از آنها خواهد شد.

شیرزاد در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم مبنی بر موازی‌کاری احتمالی اتاق اصناف در بخش کشاورزی با دیگر اتاق‌ها مانند اتاق بازرگانی، اتاق اصناف و اتاق تعاون گفت: به هر حال اختلاف نظرهایی در این ارتباط وجود دارد اما باید توجه داشت که از 350 شغل کشاورزی حدود 19 تا 27 درصد آن با بخش صنعت مشترک است که این امر به‌معنی بدیمنی در تأسیس این اتاق جدید نیست.

وی اضافه کرد: نماینده وزارت صنعت نیز در مراسم افتتاح دبیرخانه هیئت عالی نظارت بر اصناف کشور حضور داشت و در جریان ایجاد اتاق اصناف کشاورزی قرار گرفت که وی نیز آن را خوش‌یمن دانست.

موازی‌کاری اتاق اصناف کشاورزی با دیگر اتاق‌ها

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: این همپوشانی‌ها را می‌توان به هم‌افزایی و حرکتی مستقل و انعطاف‌پذیر تبدیل کرد تا هر دو وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و کشاورزی پشت کشاورزان قرار گیرند.

شیرزاد گفت: اتاق اصناف کشاورزی به حوزه‌های بازرگانی نیز ورود پیدا خواهد کرد و اتحادیه‌های تخصصی نیز در این ارتباط ایجاد می‌شود. همچنین از تشکل‌های موجود خواسته‌ایم که زنجیره‌های تولید خود را در بخش بازرگانی نیز تکمیل کنند که این امر منجر به ایجاد هولدینگ‌هایی خواهد شد.

با ایجاد اتاق اصناف کشاورزی این حرفه اقتصادی می‌شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: موضوع تجارت در بخش کشاورزی تا به امروز مغفول بوده و امیدواریم با تشکیل اتاق اصناف کشاورزی بتوانیم سودآوری کشاورزان را افزایش دهیم و کشاورزی را به یک شغل سودآور تبدیل کنیم.

وی در ارتباط با عرضه زعفران در بورس کالای ایران گفت: سال گذشته 60 تن زعفران با نظارت سازمان تعاون روستایی در بورس کالا عرضه شد که رکورد جدیدی به حساب می‌آید اما در سال جاری خود تشکل‌های بخش کشاورزی انجام دادند.

وی افزود: ورود فعالین بازار پول و سرمایه به بورس کالای ایران اتفاق و موفقیت مهمی به‌حساب می‌آید که به‌معنی جذاب شدن بخش کشاورزی است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ابراز کرد: این امر همچنین نوسانات بازار زعفران را به‌نفع تولیدکنندگان از بین برد.

شیرزاد ادامه داد: تولیدکنندگان بخش زعفران و دیگر بخش‌های کشاورزی آموزش‌هایی را توسط بورس کالای ایران دیدند که این امر در آینده موجب رونق این بخش خواهد شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: