کد خبر: ۱۵۹۵۶۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۸ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - 24 May 2019
 بانکداری ایرانی  ـ استاد دانشگاه تربیت مدرس با تاکید بر اینکه مصرف کمتر آب خانگی به معنی تولید فاضلاب کمتر و کاهش آلودگی است، گفت:بارگذاری جمعیت در هر واحد سرزمینی باید با توان جغرافیایی آن هماهنگ باشد.

علی باقری در گفت‌وگو با  فارس، در پاسخ به این سئوال که تصور ورود به ترسالی با بارش‌های خوب باعث نمی شود که مردم گمان کنند، مشکل آب کشور حل شده است؟ گفت: متأسفانه این نگرانی وجود دارد که با شرایط پیش آمده، تمام درس آموخته‌های سالهای پیش به فراموشی سپرده شود و این هم بخشی از همان ضعف در ظرفیت یادگیری اجتماعی است.

وی افزود: در این میان حداقل انتظار می‌رود نهادهای متولی مانند وزارت نیرو خود بر این طبل نکوبند و اطلاع رسانی لازم را برای جامعه انجام دهند. دانشگاهها، آموزش و پرورش و رسانه‌ها نیز باید مسؤولیت خود را در این رابطه به درستی به انجام برسانند.

این کارشناس آب در پاسخ به این سئوال که برای مدیریت مصرف آب و کاهش مصرف آب در بخش شرب چه اقداماتی باید انجام داد، تاکید کرد: در موضوع آب شرب مسأله توزیع مکانی جمعیت و فاضلاب مقولات مهمتری هستند.

وی افزود: بخش زیادی از آب شرب به فاضلاب تبدیل می‌شود و دوباره به چرخه آب بر می‌گردد، اما نکاتی برای تأمین آب و عملیات سنگینی برای استحصال و انتقال و تصفیه و توزیع صورت می‌گیرد که مستلزم هزینه خیلی زیاد است، بنابراین هرچقدر در مصرف آب خانگی صرفه جویی شود، در واقع آب کمتری لازم است، تا تأمین شود و این یعنی هزینه کمتر.

باقری تاکید کرد:در برخی از کلانشهرها مانند تهران بخشی از آب مصرفی از سایر حوضه های آبریز مجاور تأمین می شود. در این مناطق فاضلاب تولید شده به عنوان آب برگشتی دیگر به حوضه مبدأ بر نمی‌گردد. بنابراین باز هم صرفه جویی در مصرف آب به ویژه در کلانشهرها به منزله آب انتقالی کمتر از حوضه های مجاور خواهد بود. این یعنی تأمین آب بیشتر برای مصارف خود در حوضه‌های مبدأ است.

استاد دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: حدود 80 تا 90 درصد آب خانگی به فاضلاب تبدیل می‌شود و به عنوان آب برگشتی به چرخه آب حوضه بر می‌گردد، ولی به دلیل آلودگی،  استفاده مجدد از آن مستلزم صرف هزینه زیاد برای تصفیه است.

وی خاطر نشان کرد: در صورتی که حجم آلودگی به صورت کنترل نشده وارد طبیعت شود خطر آلوده کردن منابع آب خام حوضه نیز وجود دارد که از این نظر یک تهدید برای منابع آب محسوب می شود، بنابراین مصرف کمتر آب خانگی به معنی تولید فاضلاب کمتر و کاهش آلودگی است.

باقری گفت: جدا از صرفه جویی های فردی در مصرف آب، پراکنش نامتوازن جمعیت و تمرکز در کلانشهرها خود یک معضل است، بارگذاری جمعیت در هر واحد سرزمینی باید با توان جغرافیایی آن هماهنگ باشد.

وی ادامه داد: آب هم یکی از مؤلفه‌های توان جغرافیایی سرزمین است. متأسفانه توانمندی تکنولوژیکی بشر باعث شده از این اصل مهم آمایشی غفلت شود. از این رو لازم است به منظور حفاظت از منابع آب سیاستهایی در بازتوزیع جمعیت مورد توجه قرار گیرند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: