کد خبر: ۱۵۸۷۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 12 May 2019

بانکداری ایرانی - معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: متأسفانه ارزش افزوده چندانی از تولید دست بافته‌های داری در این استان برای تولیدکنندگان باقی نمی‌ماند.

عابدی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه تولید دست بافته‌های داری همچون فرش دستبافت، گلیم و سفره کردی در این استان به عنوان یکی از مشاغل خانگی از رونق خاصی برخوردار است، افزود: همچنان حلقه‌های مفقوده زیادی در تولید این صنایع وجود دارد که هنوز تکمیل نشده‌اند.

وی ادامه داد: یکی از ملزومات تولید دست بافته‌های داری در این استان نخ است این درحالی ست که نخ از خارج استان تأمین می‌شود، با وجود اینکه خراسان شمالی پتانسیل فراوانی در تولید دام و پشم دارد.

عابدی تاکید کرد: خراسان شمالی نیازمند ایجاد واحدهای تولیدی نخ ریسی، رنگ رزی و … به منظور مستقل شدن از سایر استان هاست. علاوه بر آن باید خدمات بعد از تولید همچون قالیشویی، چرم دوزی، شور و … نیز ایجاد شود.

این مقام مسئول گفت: متأسفانه فرش و گلیم‌های بافته شده برای انجام عملیاتی همچون شست و شو، ثابت کردن رنگ‌ها و … به تهران ارسال می‌شوند و همین امر سبب می‌شود تا ارزش افزوده چندانی عاید تولیدکنندگان استان نشود.

به گفته وی سالانه حدود ۱۰۰ هزار متر مربع گلیم و سفره کردی در خراسان شمالی تولید می‌شود.

گفتنی است تعداد بافندگان فرش دست بافت در خراسان شمالی حدود ۲۱ هزار نفر است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: