کد خبر: ۱۵۶۲۰۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۲ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ - 30 March 2019
صلیب سرخ گفته مسؤولیت توزیع اقلام کمکی را بر عهده نخواهد داشت اما تاکید کرده که کمک رسانی باید بدون ملاحظات سیاسی صورت گیرد.
به گزارش ایسنا، فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ گفته می‌تواند ظرف دو هفته توزیع اقلام امدادی را در ونزوئلا آغاز کند به شرطی که این کمک‌ها بدون جهت‌گیری سیاسی میان مردم توزیع شوند.

فرنچسکا روکا، رئیس صلیب سرخ جهانی اعلام کرد، این نهاد امدادرسان در اولین مرحله می‌تواند فقدان مواد غذایی و دارو برای ۶۵۰ هزار نفر را تامین کند.

دولت ونزوئلا و مخالفان دولت هر دو از این اقدام استقبال کرده‌اند.

هم‌زمان جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ‌ سفید خبر داده رئیس‌جمهوری این کشور در حال بررسی تحریم تمام شرکت‌های غیرآمریکایی است که با ونزوئلا تبادل اقتصادی دارند.

تورم بی‌سابقه و نجومی در ونزوئلا و اقتصاد رو به زوال این کشور خرید غذا و دارو را برای بسیاری از شهروندان این کشور غیرممکن کرده و به سوءتغذیه گسترده و شیوع بیماری‌های قابل پیشگیری دامن‌زده است.

نیکولاس مادورو بعد از ماه‌ها مقاومت در برابر ورود کمک‌های خارجی از آمریکا اکنون با پا به میان گذاشتن یک نهاد بین‌المللی مثل صلیب سرخ جهانی موافقت کرده است.

فرنچسکا روکا، رئیس صلیب سرخ بین‌المللی روز جمعه در کنفرانسی خبری که در پایتخت ونزوئلا برگزار شد، گفت نهادش ظرف دو هفته آماده کمک‌رسانی خواهد بود اما این کمک‌ها مشکلات ونزوئلا را حل نخواهد کرد.

وی افزود: "من اعلام می‌کنم که فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر که من افتخار ریاستش را دارم اکنون شرایط حقوقی و فنی برای فعالیت در ونزوئلا را داراست. بنابراین اقلام مورد نیاز امدادی خواهند رسید. طبیعتا این همه مشکلات ونزوئلا را حل نمی‌کند و کسی نباید فکر کند این یک راه حل کامل است. این محموله می‌تواند به ۶۵۰ هزار نفر کمک کند وامیدواریم که بتوانیم در آینده نزدیک این تعداد را افزایش دهیم."

فرنچسکا روکا، رئیس صلیب سرخ بین‌المللی روز جمعه در کنفرانسی خبری که در پایتخت ونزوئلا برگزار شد وعده ارسال اقلام ضروری برای ۶۵۰ هزار نفر را داد.

براساس گزارش بی‌بی‌سی، صلیب سرخ گفته در توزیع اقلام کمکی وارد نمی‌شود اما تاکید کرده کمک‌رسانی در صورتی خواهد بود که توزیع آن فارغ از گرایش‌های سیاسی باشد.

به گفته روکا، این نهاد باید بتواند بدون جانبداری و دخالت دیگران و با بی‌طرفی و استقلال فعالیت کند.

خوآن گوآیدو رهبر مخالفان ونزوئلا در حساب توییتری خود خبر رسیدن کمک‌های صلیب سرخ را پیروزی بزرگی برای مبارزات مردم خوانده است.

از نظر بسیاری توافق دولت ونزوئلا با ورود اقلام امدادی از سوی صلیب سرخ اذعان رئیس‌جمهوری این کشور، نیکولاس مادورو، به واقعی بودن بحران انسانی در این کشور است. بحرانی که او سال‌ها انکار کرده بود.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا هنوز واکنش علنی به ورود کاروان امدادی صلیب سرخ نشان نداده اما بعید است نیاز به این کمک‌ها را نتیجه جنگ اقتصادی آمریکا علیه کشورش نداند.

جنگی که روز جمعه جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ‌ سفید گفت، واشنگتن در پی گسترش آن است.

بولتون روز جمعه به خبرگزاری رویترز گفت: آمریکا در مسیر درستی برای اعمال فشار بر ونزوئلا حرکت می‌کند و تاکید کرد این فشارها برای کاهش رنج مردم ونزوئلاست.

به گفته او، آمریکا در حال حاضر شرکت نفت و بخش‌های مالی ونزوئلا را تحریم کرده و در حال بررسی مجموعه‌ای از اقدامات بیشتر است تا مانع کسب درآمد دولت نیکولاس مادورو شود.

همه اما در این موضوع با واشنگتن موافق نیستند. روز جمعه (۲۹ مارس - نهم فروردین) چین در اقدامی تازه جهت حمایت از حکومت ونزوئلا هواپیمایی را با ۶۵ تن اقلام دارویی کمکی به کاراکاس فرستاد.

سفیر چین گفته است این محموله بخشی از توافق‌های همکاری پیشین این کشور با ونزوئلا بود اما معاون رئیس ‌جمهوری ونزوئلا که روی باند فرودگاه به استقبال این محموله کمکی آمد آن را اولین محموله از مجموعه‌ای بزرگتر خواند و گفت این تازه آغاز کار و غلبه بر محاصره اقتصادی از سوی آمریکاست.
برچسب ها: صلیب سرخ
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: